2809
Sök

Dumpventil. bra elr anus?

Forummoderator
10 576 Inlägg
25 mars 2008
#21
Exakt det där är ingen dump/på tok för hårt spänd dump.  Antar att det är en omöjlighet att vända folk från att tro att HKS gör kvittrande dumpar.

Det ljudet är FEL och skadar motorn, således inget man vill sträva efter.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
25 mars 2008
#22
pacco skrev:
det kan inte vara detta du är ute efter då?
http://www.youtube.com/watch?v=I6DZsv0ADDI

troligen en väldigt hårt ställd ssqv.....

skall låta såhär

http://www.youtube.com/watch?v=iw_7dBlEBKA&NR=1


köper man en dump för massa pengar så vill man väl använda den till den den gör bra, dvs minska lagget och skona turbon.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

135 Inlägg
25 mars 2008
#23
Precis helt rätt... hårt ställd får du bara att skiten verkligen tar tid på sig att varva upp igen. ska vara ställd korrekt. Men om han nu vill köra sönder sin turbo och få lagg pga att han vill ha ett kvitter så låt honom ha det smile de blir nog bra............

Dessutom med den motorstyrningen så vet jag inte om soppa/luftblandingen blir korrekt.. o då kan man ju passa på att byta katalysator med..
Senast redigerat av pacco (25 mars 2008)

The one and only
1 091 Inlägg
25 mars 2008
#24
En dumpvetil har man inte för ljudets skull roll

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

Forummoderator
10 576 Inlägg
25 mars 2008
#25
pacco skrev:
Men om han nu vill köra sönder sin turbo och få lagg pga att han vill ha ett kvitter så låt honom ha det smile de blir nog bra............

Javisst, isf är ett dumplock billigare än en SSQV  wink

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

629 Inlägg
25 mars 2008
#26
Så här du vill att det ska låta?
Vet inte om det är utan dump ...
http://www.p-bjorck.se/ <--Filmer på supra!


3 295 Inlägg
25 mars 2008
#27
koka skrev:
Så här du vill att det ska låta?
Vet inte om det är utan dump ...
http://www.p-bjorck.se/ <--Filmer på supra!

kan med 100% säkerhet säga att det är utan dumpventil det där, har nämligen sett det "live".


The one and only
1 091 Inlägg
25 mars 2008
#28
koka skrev:
Så här du vill att det ska låta?
Vet inte om det är utan dump ...
http://www.p-bjorck.se/ <--Filmer på supra!

Han kör utan dump.

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

Forummoderator
10 576 Inlägg
25 mars 2008
#29
Volvo Knugen skrev:
koka skrev:
Så här du vill att det ska låta?
Vet inte om det är utan dump ...
http://www.p-bjorck.se/ <--Filmer på supra!

Han kör utan dump.

frågan är varför?  det finns ju plats till en jättedump...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

224 Inlägg
25 mars 2008
#30
Nej du ska inte ha öppen dump om du har Luftmassemätare försämrar bara (söker du så kommer du få reda på varför).
och nej det ökar inte effekten om man sätter dit en dump wink

//mvh Martin

Kan det mesta inom s/v40 så skulle det vara något så får ni gärna fråga :)
uppgraderingar och tillbehör PMa

60 Inlägg
25 mars 2008
#31
Kan bara råda dig att inte gå över till öppen "dump" (avlastningsventil)

Problemet du får eftersom du har lmm är att datorn räknar med en viss mängd luft i systemet och när du har öppen dump så släpper du ut delar av det, vilket lurar styrsystemet i bilen och leder till en rad olika små problem.
Dels är det "vanligt" att bilen börjar slockna när du frikopplar efter gaspådrag, dels går den fett.
Det är däremot inte något som brukar gå sönder utav det utan det är mer dem irriterande problemen,,.

Finns alternativ som kanske är lite väl jobbiga, men du kan tex flytta lmm upp mot insuget så du får dumpen före, då är det inga problem.

Du kan även prova en hybrid dump, släpper ut det mesta via återcirkulationen men även en del ut i luften. Rekomenderar dock inte denna variant.

SlutsaTS: Köp en bra återcirkulerande dump, plugga igen dump locket som jag tror sitter på turbon på din modell, och öppet filter. Då får du lite av ljudet iaf.

Mvh


341 Inlägg
25 mars 2008
#32
Min kvittrar.. I min sitter det en återcirkulerande avlastningsventil som är orginal. Rätt nice ljud! Dock hörs det bara ibland och inte överdrivet högt ^^

Drive it like you stole it

hej
291 Inlägg
25 mars 2008
#33
onödig tråd, det här snackas överallt. dom flesta bör väl veta vad som gäller med dumpventiler.


Mvh R

Vi är gulsvarta Elfsborg!, Elfsborg från Borås!

827 Inlägg
26 mars 2008
Trådstartare
#34
pacco skrev:
Precis helt rätt... hårt ställd får du bara att skiten verkligen tar tid på sig att varva upp igen. ska vara ställd korrekt. Men om han nu vill köra sönder sin turbo och få lagg pga att han vill ha ett kvitter så låt honom ha det smile de blir nog bra............

Dessutom med den motorstyrningen så vet jag inte om soppa/luftblandingen blir korrekt.. o då kan man ju passa på att byta katalysator med..

vem har sagt att ja har kat? wink


827 Inlägg
26 mars 2008
Trådstartare
#35
MST4 skrev:
Nej du ska inte ha öppen dump om du har Luftmassemätare försämrar bara (söker du så kommer du få reda på varför).
och nej det ökar inte effekten om man sätter dit en dump wink

//mvh Martin

ok
har inte frågat om det ÖKAR effekten, så jävla dum e ja inte...fråga om det kan bli sämre för en kompis c70 har börjat gå konstigt effter han satte på en dump


827 Inlägg
26 mars 2008
Trådstartare
#36
R0b1n skrev:
onödig tråd, det här snackas överallt. dom flesta bör väl veta vad som gäller med dumpventiler.


Mvh R

skit i o skriv onödiga svar på denna onödiga tråd!
ursäkta mig om ja inte e helt insatt i "dumpventilsnacket" som snackas över allt!! kanse borde cykla ist!
...flöjt


87 Inlägg
26 mars 2008
#37
Testa att plocka bort tomgångsmotorn och dra ur kontakten och helt enkelt plugga slangarna..och ställ tomgången på spjället..
Då har du nog inget problem med dippande/döende tomgång när den dumpar!
Motorstyrsystemet kan inte fixa så tomgångsventilen räddar tomgången när du dumpar annars..testa o plocka bort den som sagt smile
Skicka ett pm om du inte förstår hur jag menar!

Vänliga Hälsningar Klas Östling

60 Inlägg
26 mars 2008
#38
Breexiz skrev:
Min kvittrar.. I min sitter det en återcirkulerande avlastningsventil som är orginal. Rätt nice ljud! Dock hörs det bara ibland och inte överdrivet högt ^^

Då har du antagligen orginaldumpen vänd åt fel håll, och den har ingen hjälp av laddtrycket att öppna utan enbart vakumet.  Detta brukar resultera i mycket högre slitage på turbon´.

Mvh


827 Inlägg
26 mars 2008
Trådstartare
#39
så slutsatsen e: vill man ha kvitter så finns det inget sätt att få det utan att va taskig mot turbon?


60 Inlägg
26 mars 2008
#40
FixarKlasse skrev:
Testa att plocka bort tomgångsmotorn och dra ur kontakten och helt enkelt plugga slangarna..och ställ tomgången på spjället..
Då har du nog inget problem med dippande/döende tomgång när den dumpar!
Motorstyrsystemet kan inte fixa så tomgångsventilen räddar tomgången när du dumpar annars..testa o plocka bort den som sagt smile
Skicka ett pm om du inte förstår hur jag menar!

Men fortfarande blir resultatet att styrsystemet får fel värden och alla värden i motorn blir fel,.



Sök