3043
Sök

Hjälp med kabel dragning.

286 Inlägg
27 mars 2008
Trådstartare
Hej jag ska dra kabel i min bil men skulle vilja lägga upp en bild på mitt lilla El-schema och se om där är något fel.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/29408/296237_wopnb0.jpg

Inget kan vara för billigt, Bara för dyrt!

bil intreserad anläggare
467 Inlägg
27 mars 2008
har du inte jordat steget?

sen så fatta jag inte va koplings plinen gör?
Senast redigerat av weser (27 mars 2008)

620 Inlägg
27 mars 2008
du saknar ett batteri...big_smile

286 Inlägg
27 mars 2008
Trådstartare
weser skrev:

Jo genom kondensatorn.

Driifter;)
1 630 Inlägg
27 mars 2008
ser väl okej ut i mina ögon. men känns  ju lite väl tilltaget med 8mm2 kablar till HU och avsäkra på den med 40A steroen kan ju inte förbrukar mer än 15 A sitter säkert en säkring på HU på 10-15 a men grova kablar skadar aldrig så länge det är rätt avsäkrat så .. sen vet ja inte känns lite påkostat och jorda HU o Kondensatorn i samma .. men de kanske ska va så om man e riktigt seriös.. sen så kan du väl fortsätta med 35mm2 mellan Kondensatorn och steget.. lär ju inte va lång bit så de kostar ju knappt extra mot 21mm2

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

bil intreserad anläggare
467 Inlägg
27 mars 2008
du kanske inte har dragit nån remot kabel så inget kan starta:D

286 Inlägg
27 mars 2008
Trådstartare
Amazon_123GT skrev:
ser väl okej ut i mina ögon. men känns  ju lite väl tilltaget med 8mm2 kablar till HU och avsäkra på den med 40A steroen kan ju inte förbrukar mer än 15 A sitter säkert en säkring på HU på 10-15 a men grova kablar skadar aldrig så länge det är rätt avsäkrat så .. sen vet ja inte känns lite påkostat och jorda HU o Kondensatorn i samma .. men de kanske ska va så om man e riktigt seriös.. sen så kan du väl fortsätta med 35mm2 mellan Kondensatorn och steget.. lär ju inte va lång bit så de kostar ju knappt extra mot 21mm2

jo men jag kan inte få in 35mm2 i kondensatorn endast 21 så därför jag valde det men går det eftersom att man har ju redan säkratav 35mm2 kabeln med 130A och det är ju lite högt för 21.

Eller ska jag sänka säkringen till 90A?

weser skrev:
du kanske inte har dragit nån remot kabel så inget kan starta:D

jo men jag har inte glömt den, tyckte det bara var onödigt att rita den. big_smile
Senast redigerat av 1Snake (27 mars 2008)

400 Inlägg
27 mars 2008
Amazon_123GT skrev:

Jag har 21mm2 till stereon wink

1Snake skrev:
jo men jag kan inte få in 35mm2 i kondensatorn endast 21 så därför jag valde det men går det eftersom att man har ju redan säkratav 35mm2 kabeln med 130A och det är ju lite högt för 21.

hmm nu hänger ja inte med? Du har ju från plinten till Konding 35mm2 ?
Vad för anslutning har du på kondingen? Skruv?
OM så är de så enkelt att du t.o.m kan smaska på me t.ex 70mm2 kabel, bara köpa kabelsko med rätt storlek på hålet smile

weser --> plinten=distrutionsblock/strömblock

Ride Like You´ve Never Been Hurt

6 851 Inlägg
27 mars 2008
OM du byter kabelarea mellan konding och steg så skall även denna avsäkras.

400 Inlägg
27 mars 2008
TT-Avant skrev:
OM du byter kabelarea mellan konding och steg så skall även denna avsäkras.

Vilket han har gjort, 35mm2 från batteriet till kondingen och därefter 21mm2 till steget

smile

Ride Like You´ve Never Been Hurt

79 Inlägg
27 mars 2008
1Snake skrev:
weser skrev:

Jo genom kondensatorn.

Jorda konding och steg för sig, inte genom varandra.

312 Inlägg
27 mars 2008
Du sparar lite pengar om du dumpar 8kvmm kablaget till stereon och basen. Räcker gott och väl med 1,5kvmm och 2,5-4kvmm till basen. Är så korta avstånd så det spelar ingen roll. Om du ändå ska vara seriös, som det ser ut så tycker jag du ska räkna ut mer exakt på vad för kabelarea och avsäkringar du behöver. Beroende på steg så kanske du inte ens behöver 50kvmm utan 21-33 kanske räcker gott och väl. Bara onödigt och bökigt att använda tjocka kablar.

Är det min skärm som är knasig eller ser din bas ut som en 6x9a? big_smile

Karemil skrev:
1Snake skrev:
weser skrev:

Jo genom kondensatorn.

Jorda konding och steg för sig, inte genom varandra.

Jeo... helst till samma punkt också!
Senast redigerat av thesvensk (27 mars 2008)

En gång till nu
760 Inlägg
27 mars 2008
du ska alltid jorda allt separat. Batteri = 1 jord i kaross, konding = 1 jord i kaross, slutsteg = 1 jord i kaross. men jorda alldrig flera saker på samma ställe. välj olika punkter så e risken mindre för felaktigheter.
En 8mm2 kabel på 5 meter tål ca 50 amp innan den säger byebye. 2,5meter tål 100amp, i teorin... men kör hellre lite grövre så man vet man klarar sig.

Jag tror att alla mår gott av att unna sej en Nissan av och tillS14a

Sök