2224
Sök

Solfilm - TipsTråden

60 Inlägg
9 maj 2011
peter.w skrev:
Solfilmsgruppen sålde tidigare filmmärket Sungard där Performex och Nighthawk ingår.

Frågan är var du tänkt lämna in bilen? Där kan dem säkert hjälpa dig med det du söker.
Men tänk på att nästan alla bilar har en kulör i glaset oftast grön. Då blir filmens kulör lite annorlunda när den är monterad på bilen.
Ta ett vanligt vitt papper mot glaset på bilen så ser du vilken kulör den har.

Tack för svar ! Jag hade tänkt lämna in den på en etablerad firma, ska även testa det med pappret som du beskrev.

Men iaf jag hittade en bra video på youtube:

http://www.youtube.com/watch?v=H5rZsHYO … re=related

Denna unge killen monterar en fin film som jag hade tänkt mig(visserligen en gammal bil men ändå)

Det kommer alltid en ny trevlig lördag, men det kommer inte en ny trevlig ungdom.

417 Inlägg
9 maj 2011
Trådstartare
PyroN skrev:
Tänker lämna in bilen för solfilm nu i vår, men jag undrar en sak här:

Vilken Solfilm går mest i Svart/mörk blå nyans ?

Kanske lite svårt att förklara men jag vill inte ha en film monterad som är "brun/silver-aktig"(lite som en viss plexiglas-toning)

Tänkte välja 35 % varianten.

Dessa är väl märke som företagen använder om jag fattat det rätt.
Sun-Gard
Nighthawk
PerformX

Vilken är det man ska kolla efter?
Tips tages gärna emot !

Om du vill ha en film som går något åt det blåa hållet samt inte reflekterar (speglar) sig något,
så tycker jag att du ska titta närmre på 3M ColorStable.
Det är en film som är färgstabil, samt inte har ett metallskikt i sig vilket gör slutresultatet inte har samma spegeleffekt som vissa metall-filmer har utan är mer "död" och liknar ett infärgat glas.
Den har även god värmereflektion trots avsaknad av metallskikt. Finns i 5,20,35 & 50% ljusgenomsläpp.

De vanligaste märkena på solfilm är annars Johnson, Solargard, LLumar, Suntek t.ex. på den svenska marknaden. Sungard är mig veterligen inte representerat längre i Sverige då fabriken som gör märket både bytt ägare & sänkt sig rejält i kvalitén.

Mvh/ Jocke

60 Inlägg
19 maj 2011
Tips på rengöring innan montage.

Jag har nyligen köpt lite verktyg och tänkte prova att montera solfilm själv, men det jag undrar är.

Vilket är det bästa sättet att förbereda/rengöra rutorna på ?

Tänkte först rengöra med lite T-röd och en luddfri trasa, sen spreja på diskmedelsvatten.

Men jag har sett folk som använder ett rakblad på rutorna också, är detta bra/viktigt? och var köper man sådana rakblad i så fall ?(som inte repar rutorna)

Kanske hade behövts om rutorna har varit väldiga "immiga" under vintern, Vad tror ni ?

Det kommer alltid en ny trevlig lördag, men det kommer inte en ny trevlig ungdom.

203 Inlägg
19 maj 2011
Hej rakblad är kanon för att rengöra ta då en klickskrapa finns i färgaffären. Sen en blomspruta fyll den med vatten och några droppar diskmedel. När du har sprejat på diskmedlet rengör då med en diskborste sen skrapar du bort allt med en liten gummiskrapa.
Ta inte för mycket diskmedel..
T- röd skulle jag inte ta för OM du inte får bort allt kan det lösa upp limmet på filmen sen.

Lycka till// Peter

Den som har mest prylar när han dör vinner

14 Inlägg
26 maj 2011
Funderar på vilken firma man skall anlita i Göteborgsområdet för solfilm på min V70N.
Just nu har jag 3st firmor det står mellan just nu.

Top Tint 2500:-
Antec solfilm 3700:-
Göteborgs solfilmsmontage (dartsfilmz) 2800:-

Några andra tips?

60 Inlägg
7 juni 2011
håller på att tona bilen nu och undrar hur man lättast skiljer "linern" från filmen ? lätt lite klöddigt där men hoppas ni förstår?

Provade med 2 tejpbitar på vardera sida men det gick inte. Tejpen bara lossnade. Fick stå och pilla med naglarna i filmen i nästan en kvart för att få upp det ! Onödig spilltid där.

Undrar också om man kan tona hela bakrutan inklusive bromsljuset?(alltså strunta i att skära filmen runt bromsljuset)

Filmen jag använder har 35 % ljusgenomsläpp, Så jag tänkte själv att det hade blivit fint(lite röktonat bromsljus)

Mensa -09
182 Inlägg
7 juni 2011
PyroN: Det smidigaste är att ta maskeringstejp, se bara till så att både "linern" och filmen är torra, så ska du se att det inte är några bekymmer !

MVH

Jag är så smart så jag får smarta människor att känna sig utvecklingsstörda

(none)
1 725 Inlägg
8 juni 2011
PyroN skrev:
håller på att tona bilen nu och undrar hur man lättast skiljer "linern" från filmen ? lätt lite klöddigt där men hoppas ni förstår?

Provade med 2 tejpbitar på vardera sida men det gick inte. Tejpen bara lossnade. Fick stå och pilla med naglarna i filmen i nästan en kvart för att få upp det ! Onödig spilltid där.

Undrar också om man kan tona hela bakrutan inklusive bromsljuset?(alltså strunta i att skära filmen runt bromsljuset)

Filmen jag använder har 35 % ljusgenomsläpp, Så jag tänkte själv att det hade blivit fint(lite röktonat bromsljus)

Med tänderna funkar det kanon att få isär filmen smile

--Lev i går som det vore i morgon--

23 Inlägg
9 juni 2011
Ett tips te folk med Coupé eller likande:
Solarplexius har solfilm i form av plexiglas(stavning?) man sätter på insidan, jag satte dit det på min bmw e36 323 ti compact, dom har till alla modeller och det tog ca. 20min.
Går även plocka bort det på ½ tiden om så önskas, det är mörkt och blev riktigt bra!

Nackdel: går inte ha det på fönsterrutor som man hissar ner, eller det går men då kan man inte hissa ner rutan!

PS. det var fruktansvärt billigt, jag gav 1195:- för dom 3 bakre rutorna!

Mer info: http://www.solarplexius.se/hem.aspx?gcl … zAodN2OELA (kolla gärna filmen på första sidan)

/Fredrik

60 Inlägg
13 juni 2011
Fasa Kanterna?

Tänkte fråga om nån vet några goda riktlinjer, eller tips på hur man går tillväga när man ska fasa kanterna på en tonad ruta?

Tänker mig såhär.

http://farm5.static.flickr.com/4097/492 … bb7525.jpg

Sist när jag tonade så lämnade jag en otonad kant på kanske 3mm högst upp, Men det ser mycket snyggare ut när hela rutan är tonad ju smile

Så behöver lite tips

203 Inlägg
13 juni 2011
Fila kanten med en liten fin fil typ modellfil man filar nerifrån och upp endast. Annars river man bort filmen om man drar neråt

Den som har mest prylar när han dör vinner

1 915 Inlägg
25 juni 2011
Nån av er som vet om det är bra kvalite på denna solfilm: http://www.tradera.com/Fardig-utskuren- … _135216793 ?

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

(none)
1 725 Inlägg
25 juni 2011
Louksor skrev:
Nån av er som vet om det är bra kvalite på denna solfilm: http://www.tradera.com/Fardig-utskuren- … _135216793 ?

Jag skaffade ett sådant kit från dom som jag skulle använda att öva mig med efter att jag gått en solfilmskurs. Jag har dock inte hunnit använda det ännu. Men de kit jag köpte från, som även den säljaren har skaffat det ifrån, är från ebay.com.
Den filmen är inte metaliserad, det är det ända jag vet. Prata lite med det företaget, som sa att man inte ska behöva värma den ens. Men det vågar jag inte tro på helt.
Jag ska använda den om ca 2 veckor är tanken.
Senast redigerat av Braather (25 juni 2011)

1 915 Inlägg
26 juni 2011
Okej, får hoppas den är bra då, priset är iaf bra smile

Vet du om det är klister på den ? Eller är den utan så man lätt kan dra bort  på framrutor inför besiktning och sen montera om den?

Braather skrev:
Jag skaffade ett sådant kit från dom som jag skulle använda att öva mig med efter att jag gått en solfilmskurs. Jag har dock inte hunnit använda det ännu. Men de kit jag köpte från, som även den säljaren har skaffat det ifrån, är från ebay.com.
Den filmen är inte metaliserad, det är det ända jag vet. Prata lite med det företaget, som sa att man inte ska behöva värma den ens. Men det vågar jag inte tro på helt.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

(none)
1 725 Inlägg
26 juni 2011
Det ska ju vara äkta! Så klister kan du räkna med att det är- Ett tips är att skaffa ett par reservrutor från skroten. Det har jag gjort på alla mina bilar. Kostar inte alls mycket.

Louksor skrev:
Okej, får hoppas den är bra då, priset är iaf bra smile

Vet du om det är klister på den ? Eller är den utan så man lätt kan dra bort  på framrutor inför besiktning och sen montera om den?

Braather skrev:

56 Inlägg
27 juni 2011
hämtade ut bilen idag från toningsfriman, märkte att det fanns en hel del rispor på filmen..Borde man åka tibaka och klaga? Fattar inte hur de lyckats rispa filmen så mycket ... Filmen var Llumar 50% och 35%...bakfönstret blev dock mycket bra...

Revolvolution

70 Inlägg
27 juni 2011
Finns de blåtonad solfilm?

(none)
1 725 Inlägg
27 juni 2011
Kivikoski skrev:
hämtade ut bilen idag från toningsfriman, märkte att det fanns en hel del rispor på filmen..Borde man åka tibaka och klaga? Fattar inte hur de lyckats rispa filmen så mycket ... Filmen var Llumar 50% och 35%...bakfönstret blev dock mycket bra...

garanti så klart. Säg till på en gång.

60 Inlägg
27 juni 2011
Gullideckel skrev:

Jepp det finns !

Solfilmsmontören har både "Blue" & " Turquoise"

Checka här : http://www.solfilm.se/sida/Fakta

Sen en av biltemas "återanvändningsbara" solfilmer går också i blå nyans.(Dock inte samma kvalitet som proffsfilmen)

70 Inlägg
28 juni 2011
PyroN skrev:
Gullideckel skrev:

Jepp det finns !

Solfilmsmontören har både "Blue" & " Turquoise"

Checka här : http://www.solfilm.se/sida/Fakta

Sen en av biltemas "återanvändningsbara" solfilmer går också i blå nyans.(Dock inte samma kvalitet som proffsfilmen)

Tackar!!

Sök