2059
Sök

Solfilm - TipsTråden

254 Inlägg
30 augusti 2012
Jiiimmie skrev:
alpis skrev:
Jiiimmie skrev:

Det är sådant som sitter där redan från fabrik och inget klister märke eller vad det nu är som vissa bilar har där det står "Helmia volvo renault etc." utan det är i svart text direkt på rutan, men men får prova det imorgon om jag hinner, håller på att fixa extra ljus på bilen just nu och andra fälgar.  Tack för tipsen ^^ Jag hoppas på ett lyckat resultat sen när jag ska göra det ^^ (bilder kommer upp då när jag är klar med det)

Lycka till du wink I mina ögon kommer det inte bli bra wink 8 Biltema big_smileD

Haha ja jo sant men man måste ju börja någonstans smile Ska ju inte bli någon utställningsbil wink

Ja du gör som du vill smile

186 Inlägg
14 september 2012
Vad tycker ni man ska ha för styrka på solfilm på en vit V70 2010, b stolpe och bak smile

52 Inlägg
16 september 2012
Rent utseendemässigt tycker jag 65% för en clean look. 80% kan oxå funka. Men vill du ha insynsskydd väljer du 95%.
Kom även ihåg att ju mörkare film du köper ju mer kommer prickar och luftbubblor att synas, kan vara bra att veta i sitt val av solfilm om man inte är en superslipad montör.
Solfilmen kan du köpa till kampanjpris nu här för 175:- : 
http://www.soyafilm.se/category.html/so … ofessional

1 230 Inlägg
16 september 2012
Key76 skrev:
Rent utseendemässigt tycker jag 65% för en clean look. 80% kan oxå funka. Men vill du ha insynsskydd väljer du 95%.
Kom även ihåg att ju mörkare film du köper ju mer kommer prickar och luftbubblor att synas, kan vara bra att veta i sitt val av solfilm om man inte är en superslipad montör.

vad är fullbredd då? fattar inte rikitgt måtten wink är 101 respektive 0.61 bredden på filmerna? och sen är det priset x antal meter man vill ha? smile så om jag vill tona 2 framrutor (sidorna) så borde jag kunna köpa 2st 0.61 eller? smile

254 Inlägg
16 september 2012
manne_940 skrev:
Key76 skrev:

vad är fullbredd då? fattar inte rikitgt måtten wink är 101 respektive 0.61 bredden på filmerna? och sen är det priset x antal meter man vill ha? smile så om jag vill tona 2 framrutor (sidorna) så borde jag kunna köpa 2st 0.61 eller? smile

Köp färdigskuret om du har möjligheten... underlättar jävligt mycket.

/
J

52 Inlägg
17 september 2012
manne_940 skrev:
Key76 skrev:

Priset var per meter på 61 cm bredd, ja.

Som alfis säger så underlättar färdigskuret ganska mycket om man inte är så stadig på handen med kniven.
Finns även färdigskuret här: http://www.soyafilm.se/product.html/Far … ory_id=191

1 232 Inlägg
17 september 2012
svag film som man typ ser skuggan av nån..... dvs inte svart! typ som dagens bilar har "orginaltonade"

1 230 Inlägg
17 september 2012
lownslow skrev:
svag film som man typ ser skuggan av nån..... dvs inte svart! typ som dagens bilar har "orginaltonade"

va? vill du ha tips om vilken procent eller svarade du på nåns? wink 65 är väl som originaltonade? smile

Som alfis säger så underlättar färdigskuret ganska mycket om man inte är så stadig på handen med kniven.
Finns även färdigskuret här: http://www.soyafilm.se/product.html/Far … ory_id=191

men färdigskuret är ju så dyrt :o sen finns det ju inte till 2 framdörrar.. sad
Senast redigerat av manne_940 (17 september 2012)

132 Inlägg
17 september 2012

Finns ett företag som kan ta fram till framrutorna om man är vänlig mot dem... minns dock inte vad dom hette riktigt men lite googlande löser nog det!

52 Inlägg
17 september 2012
manne_940 skrev:
lownslow skrev:

va? vill du ha tips om vilken procent eller svarade du på nåns? wink 65 är väl som originaltonade? smile

Denna länk är till Volvo V70 till din årsmodell framdörrar 65%
http://www.soyafilm.se/search.html?SEAR … EARCH.y=13

man måste välja i listan vilka rutor det är man vill ha utskuret till.. wink

Annars köper du några meter på metervara och skär själv. Men då är risken kanske att det inte blir så bra handskuret vid kantens övre del av rutan...

186 Inlägg
17 september 2012
Okej. Glömde skriva i förra inlägget att jag tänkt lämna in den för att få det monterat smile Har fått 3000:- i pris hos en erkänt duktig kille. Men visste inte va man ska välja för styrka!

52 Inlägg
17 september 2012
3000:- för bara framdörrarna eller hela bilen? Kul att du hittat nån bra montör, de växer inte på träd wink)

2 Inlägg
18 september 2012
Hej jag tänkte lämna in min bil och få tonat rutorna
Och jag undrar när man lämnar till en firma kommer det då bli perfekt eller kommer det att finnas bubblor kvar
Har själv tonat förr men jag har aldrig lyckats få bort alla bubblor och pedant som man är så vill man ju ha ett så perfekt resultat som möjligt

Mvh Bobco

1 230 Inlägg
18 september 2012
bobco skrev:
Hej jag tänkte lämna in min bil och få tonat rutorna
Och jag undrar när man lämnar till en firma kommer det då bli perfekt eller kommer det att finnas bubblor kvar
Har själv tonat förr men jag har aldrig lyckats få bort alla bubblor och pedant som man är så vill man ju ha ett så perfekt resultat som möjligt

Mvh Bobco

när jag tonade min hos firma så sa han att det fanns småbubblor lite överallt och visade dom också smile men dom skulle försvinna efter några dagar och det gjorde dom också smile

502 Inlägg
22 september 2012
Har ni några tips på vad man ska ha på bakrutan innan man krymper filmen? Alltså så att filmen inte fastnar mot rutan så mycket medan man krymper? Verkar ha en tendens att fastna lite väl mycket med bara vatten/diskmedel när det är mycket som behöver krympas

tänkte testa köpa SunTek-film från www.window-tint.co.uk/ och lite verktyg från www.44tools.com

någon som har erfarenhet av dessa sidor?

Biltema har ju en dyrare film som är en flerlagers metallfilm, funkar helt ok men den känns lite tunnare/mer ömtålig än proffsfilm, har dock bara Johnson-film att jämföra med än så länge..

203 Inlägg
22 september 2012
När man ska smälta filmen på bakrutan ta då lite barnpuder på glaset. Det gör att filmen flyter och inte fastnar ta lite i handen bre ut över hela glaset. Sen tar du en fuktig trasa drar en linje rakt över glaset (Vågrätt) som du sen fäster filmen på.

Den som har mest prylar när han dör vinner

502 Inlägg
22 september 2012
detta måste testas smile

kanske redan har nämnts i tråden men värt att tipsa igen isåfall (: https://www.youtube.com/user/TintStuff

2 Inlägg
22 september 2012
Så det ska inte finnas några bubblor kvar efter några dagar om man lämnar till en firma

254 Inlägg
22 september 2012
JoeyJ skrev:
Har ni några tips på vad man ska ha på bakrutan innan man krymper filmen? Alltså så att filmen inte fastnar mot rutan så mycket medan man krymper? Verkar ha en tendens att fastna lite väl mycket med bara vatten/diskmedel när det är mycket som behöver krympas

tänkte testa köpa SunTek-film från www.window-tint.co.uk/ och lite verktyg från www.44tools.com

Biltema har ju en dyrare film som är en flerlagers metallfilm, funkar helt ok men den känns lite tunnare/mer ömtålig än proffsfilm, har dock bara Johnson-film att jämföra med än så länge..

Det finns olika metoder man kan använda. Man kan använda som någon sa barnpuder, detta är dock den svåraste tekniken.

Sedan finns det även torr-metoden och våt-metoden. Det finns även Plexus plastic-metod som man kan använda sig av.

Finns även tvål-metod, det finns väldigt många så att säga... men oavsett vilken du väljer så kommer du aldrig att lycka med krympingen på första försöken, det kommer bli många meter till papperskorgen innan du får kräm på det wink

52 Inlägg
22 september 2012
JoeyJ skrev:

Kan rekommendera medlet som proffsen använder:
http://www.soyafilm.se/category.html?category_id=164
Användning av en solfilm av hög kvalitet sk. proffs solfilm underlättar mycket.
Liten snabbgenomgång:
På bakrutor som skall formas lägger du på Plexus-medlet så att det blir en hal yta.
Sedan drar du med en fuktad trasa i mitten av rutan och i vänster och högerkant, det blir då en "H" formation.
H formationen gör att du fixerar solfilmen endast där. Sedan är det bara att värma på solfilmen ifrån mitten och uppåt och mitten och neråt.
Finns många youtube-klipp med installationstips med formning  av böjda rutor mm

Sök