Jimmyfl skrev:
Tjena tänkte tona min Volvo V70 men har inte den blekaste aningen vilken styrka jag ska ha eller vart man kan få tag på solfilm av bra kvalité. Det jag söker är solfilm som är ganska mörk men som inte är till några problem när det är mörkt ute och man behöver backa
Har kollat på biltemas solfilm men den verkade inte vara så bra vad det gäller kvalité på den.
är tacksam för alla tips
Känner inte till någon bra leverantör i Sverige jag kan rekommendera bortsett från möjligen mdpsupplies.se, som har SunTek- film, ett märke som är välkänt och helt OK kvalitets- och prismässigt (har inte provat dem själv dock, importerade min från USA med dyra fraktavgifter), men jag kan säga att om du inte har tonat bilrutor förut, lämna bort jobbet till nån som kan (För det är rätt svårt att få bra).
Annars skulle jag tipsa dig att kolla upp noga hur man gör innan och se till att rutorna är HELT rena och dammfria och montera i stängt garage där det inte dammar. (dammkorn ger bubblor i filmen).
Har testat biltemas dyraste film (klart bäst kvalitet av dem de har) och jag tyckte det funkade rätt bra (tonade bara sidorutorna på ena sidan på min V70). Visst finns det bättre film (lättare att jobba med och något klarare bild utåt, kan kännas en aningens grumlig från biltema, men inget som stör en vanlig svensson). Lagom toningsgrad på den med tycker jag. -Ganska ljusa och reflekterande, ger en blankare look än vanlig svart toning p.g.a. metalliserad film. Dock kan metalliserad film störa elektroniksignaler ibland (gps, telefon, radio). Inget jag märkte av i mitt fall, men jag tonade bara 2 sidorutor bak)
Vad gäller toningsgrad, skulle jag säga att ca 20% är rätt lagom. Ger bra insynsskydd och duglig sikt utåt när det är mörkt. Stör du dig inte på att man kan se in i bilen och vill ha bra sikt utåt kanske närmare 30% är bättre (ju högre tal, desto ljusare toning).