När jag fick bilen så hade den stått ett tag så den var rätt smutsig och massa barr och sånt på den. Det hade även varit möss inuti bilen som hade ätit på sätena och så
Så här såg den ut när jag fick den:
Jag började med att städa inuti och tvätta den på utsidan:
Det blev lite skillnad
Bytte även till sommar däck och Alu fälgar:
Inte så fint här
Ska byta skivor och belägg senare. Även bromsbackarna där bak ska bytas.
En helhets bild efter tvätt och hjulbyte:
Jag skaffade även ny olja och oljefilter till den.
När detta var klart började jag med det roliga.
Jag ska bygga in lite ljud i den så jag började med ena dörrsidan.
Här är insidan av dörren lös och vinylen borttagen.
Sen köpte jag 5,25" mdf ringar hoss BRL också sågade jag ut en form som jag sedan fäste dom på.
Jag tänkte först ha två högtalare i varje dörr men den iden skippade jag. Dom två rektangulära hålen är för fönster hissarna ifall någon undrar.
Efter att jag fäst den i dörrsidan så spände jag upp tyg.
Sedan blev det plastning
Spacklat
Sedan så lackade jag det i vitt sålänge. Jag ska klä in det som är lackat i vit vinyl sedan och resten i svart vinyl.
Lackade även några detaljer i vitt:
Jag har tänkt att inredningen ska vara i vitt och svart.
Den andra dörrsidan kommer jag att göra lite senare.
Jag har även börjat att bygga på en bakspoiler.
Jag började med att ta bort stötfångaren och nuvarande spoilern.
Sedan så tvättade jag den och började med att bygga formen till spoilern.
Jag valde att göra formen med hjälp av vp rör, kartong, tejp och tyg. Vilket jag nu i efterhand inte tycker var en så bra idé
Här har jag byggt upp en form men den är inte färdig här men jag tog ingen mer bild innan jag började plasta tyvärr.
Här har jag plastat klart utsidan och hätt på lite fogskum där det behövdes.
Här har jag spacklat den en gång och plastat insidan(den ser väldigt platt ut på bilderna men det är den inte). Kommer bli massor utav spacklande och slipande tyvärr, när jag ska bygga front spoliern ska jag använda frigolit istället.
Jag är inte alls nöjd med kanterna på den för passformen mot bilen var inte så bra så dom ska jag göra om. Det är hit jag har kommit i skrivande stund, ska se när jag kan åka in till biltema och inhandla mer glasfiber och polyester så jag kan plasta om sidorna. Ska använda mig av frigolit som form när jag ska plasta om sidorna för jag tror att det kommer fungera bättre än så som jag gjorde innan.
Jag har slipat och spacklat bakspoilern en gång till.
Jag har även kommit på en idé om hur jag ska göra om sidorna på den.
Torkaren till bakrutan fungerade inte så den tog jag bort.
Jag satte i aluminium nät på insidan av hålen också spacklade jag över det. På bilden så har jag precis slipat ner första lagret med spackel.
Ska spackla och slipa det mer innan jag lackar luckan.
Här även spacklat igen ojämnheter i bagage luckan.
I bagage luckan ska det bli vit lack och den gråa plasten ska lackas svart. Det blir nog ett litet ljudbygge där lite senare också.
På tisdag så ska jag in till Göteborg så att jag kan köpa det som behövs till bakspoilern. Ska även köpa solfilm och förmodligen blir det också högtalare till dörrarna mm.
Tänkte köpa spacers till fälgarna också men måste man byta hjulbultarna ifall man sätter en spacer på 3mm eller 5mm tror ni?
Kanske blir en till update ikväll ... hade gött sålänge!