2278
Sök

Problem med Billjudet

15 Inlägg
28 mars 2008
Trådstartare
#1
Hej jag har en saab 9000 med
mds 6 * 9
mds 4"
mds 10" bas
och ett mds 4 kanals steg

när jag har hyfsat hög volym så nästan blinkar fram och bakljust
sen om volymen överstiger 20 så kan den droppa varannan bas i låten
precis som om den får för lite med kräm.

Är den en kondensator jag behöver?
har hyfsat tjock strömkabel (21mm2)


tack på förhand
Senast redigerat av Poppowisch (28 mars 2008)


1 045 Inlägg
28 mars 2008
#2
Kolla så du har bra kontakt i alla kablar först, även jord vid batteriet,
sen hur är batteriet ?, är det gammalt köp nytt, hur bra laddar din generator ?.
mät med multimeter vilken V du får ut.

sen efter det nån gång kan du fundera på kondensator, och garanterat behöver du ingen då.


21 761 Inlägg
28 mars 2008
#3
Vilket MDS slutsteg handlar det om?

Egentligen borde inget av de nuvarande stegen, som finns på deras hemsida, ge så där mycket problem med spänningsfall. Så ruskigt mycket ström drar de inte. Jag håller med NMI, kolla upp det som han skrev.

15 Inlägg
29 mars 2008
Trådstartare
#4
tack för snabba svar,

Jag mätte idag med en multimeter eller min pappa gjorde.
han sa att jag gjorde av med en ca 60-70amp och generatorn ladda stadigt lika mycket.
batteriet låg på en 13+ V.

ska jag mäta hur många V jag får ut med?
kan det vara så att batteriet är för klent?
vet ej när det är bytt på bilen. Det är på 62ah har jag för mig.
kan det bli bättre med ett batterie på 74?


tack för svar
Senast redigerat av Poppowisch (31 mars 2008)


15 Inlägg
31 mars 2008
Trådstartare
#5
Tänkte jag kunde ta två till frågor här
när jag ändå har en tråd hoppas det går bra

Första frågan
jag har ett par mds Fanatic 4" som ni kan läsa över.
sen har jag ett två kanals steg som ligger, det är på 2*100w
har jag för mig.
Kommer det bli någon större skillnad om jag skulle
koppla det till 4" ?

Sen till den andra frågan
har ett ganska stort missljud i en av min 6 * 9
raslar om den ungefär tror att den är ganska körd?
så tänkte köpa ett par nya.
Det är ett par mds Fanatic äldre variant

ska jag i investera i ett par nya mds fanatci 6*9

http://www.mds.se/products/speaker_twoc … emId=29149

Eller i ett par GAS ALPHA6925X?

http://www.brl.se/images/xl/900ALPHA6925X.gif
går att läsa mer på brls sida om dom

hoppas jag inte är för jobbig. tack för svar


400 Inlägg
31 mars 2008
#6
Poppowisch skrev:
Tänkte jag kunde ta två till frågor här
när jag ändå har en tråd hoppas det går bra

Första frågan
jag har ett par mds Fanatic 4" som ni kan läsa över.
sen har jag ett två kanals steg som ligger, det är på 2*100w
har jag för mig.
Kommer det bli någon större skillnad om jag skulle
koppla det till 4" ?

ska jag i investera i ett par nya mds fanatci 6*9

http://www.mds.se/products/speaker_twoc … emId=29149

Eller i ett par GAS ALPHA6925X?

http://www.brl.se/images/xl/900ALPHA6925X.gif
går att läsa mer på brls sida om dom

hoppas jag inte är för jobbig. tack för svar

Tjea!
Koppla 4"arna på steget så får du höra på skillnad big_smile
Tror inte det är så stor skillnad på dom där 6'9orna.
Kan bara uttala mig om mds 6'9or och de kan man få att spela rätt bra smile

Ride Like You´ve Never Been Hurt

21 761 Inlägg
31 mars 2008
#7
Poppowisch skrev:
han sa att jag gjorde av med en ca 60-70amp och generatorn ladda stadigt lika mycket.
batteriet låg på en 13+ V.

Mätte han strömmen med en tångamperemeter?
När batteriet låg på mer än 13V, var det när du spelade stereon högt?

Poppowisch skrev:
ska jag mäta hur många V jag får ut med?
kan det vara så att batteriet är för klent?
vet ej när det är bytt på bilen. Det är på 62ah har jag för mig.
kan det bli bättre med ett batterie på 74?

Eftersom bilens belysning blinkar så är det två saker som man bör ta reda på, dels vilken spänning det är på själva batteripolerna (inte polskorna) och dels vilken spänning det är när man flytter minusmätpinnen ner till en karossyta (inte batterikabelskon som sitter fast i karossen). Mätningarna ska göras när man har flera strömförbrukare igång, tex stereon på ganska hög volym.

Utifrån de mätningarna så kan man se om det är batteriminuskabeln som har dålig kontakt i karossen eller om generatorn inte klarar av att ge tillräckligt med ström för att hålla spänningen på rätt nivå.

Ett 74Ah batteri borde generellt ha lite högre startström än ett 62Ah, om 62Ah batteriet dessutom har några år på nacken så är det antagligen lika bra att byta ut det. MEN, ifall det visar sig att generatorn eller batterikablar inte fungerar som de ska så kommer det inte att hjälpa speciellt mycket även om du sätter dit ett nytt batteri. Därför bör du kolla upp dessa saker först av allt smile.

Jag skulle gärna vilja veta vad ditt MDS slutsteg heter.
Senast redigerat av Drönirettab (31 mars 2008)

16 Inlägg
31 mars 2008
#8
Hej låna den här tråden lite:D..jag har också prblem med mitt ljud! det kanske ine är så svårt men jag kan inte få det att funka.. felet är helt enkelt det kommer ingen sröm till slutsteget!? kablarna är isatta o allt men det fungerar som sagt inte. jag skulle bara ta bort kablarna enstund o sen koppla in det igen pga: jag satt i en platta där slutsteget ska sitta på...

Tacksam för svar smile


//

Saab 9000 CSE 2.3 T

87 Inlägg
31 mars 2008
#9
Teet skrev:
Hej låna den här tråden lite:D..jag har också prblem med mitt ljud! det kanske ine är så svårt men jag kan inte få det att funka.. felet är helt enkelt det kommer ingen sröm till slutsteget!? kablarna är isatta o allt men det fungerar som sagt inte. jag skulle bara ta bort kablarna enstund o sen koppla in det igen pga: jag satt i en platta där slutsteget ska sitta på...

Tacksam för svar smile


//

Vad har du satt i för platta??
Du jordar inte hela steget va?

Vänliga Hälsningar Klas Östling

15 Inlägg
31 mars 2008
Trådstartare
#10
Drönirettab skrev:
Poppowisch skrev:
han sa att jag gjorde av med en ca 60-70amp och generatorn ladda stadigt lika mycket.
batteriet låg på en 13+ V.

Mätte han strömmen med en tångamperemeter?
När batteriet låg på mer än 13V, var det när du spelade stereon högt?

Poppowisch skrev:
ska jag mäta hur många V jag får ut med?
kan det vara så att batteriet är för klent?
vet ej när det är bytt på bilen. Det är på 62ah har jag för mig.
kan det bli bättre med ett batterie på 74?

Eftersom bilens belysning blinkar så är det två saker som man bör ta reda på, dels vilken spänning det är på själva batteripolerna (inte polskorna) och dels vilken spänning det är när man flytter minusmätpinnen ner till en karossyta (inte batterikabelskon som sitter fast i karossen). Mätningarna ska göras när man har flera strömförbrukare igång, tex stereon på ganska hög volym.

Utifrån de mätningarna så kan man se om det är batteriminuskabeln som har dålig kontakt i karossen eller om generatorn inte klarar av att ge tillräckligt med ström för att hålla spänningen på rätt nivå.

Ett 74Ah batteri borde generellt ha lite högre startström än ett 62Ah, om 62Ah batteriet dessutom har några år på nacken så är det antagligen lika bra att byta ut det. MEN, ifall det visar sig att generatorn eller batterikablar inte fungerar som de ska så kommer det inte att hjälpa speciellt mycket även om du sätter dit ett nytt batteri. Därför bör du kolla upp dessa saker först av allt smile.

Jag skulle gärna vilja veta vad ditt MDS slutsteg heter.

Vet inte vad han mätte med, det var som en cirkel å kabeln gick igenom den.
har för mig att han mätte inte batteriet när jag spelade högt.
men har ju en voltmätare i bilen å den visar runt 12-13 när det är högt.
Men vart att mäta, den kan man ju kanske inte lita på?


Får säga åt han att göra det du sa. tack för hjälpen
det är ett MDS 4kanals fanatic av äldre modell
Dom gör ju inga fanatic steg nu så vet ej hur gamalt det är.

tack för hjälpen


16 Inlägg
31 mars 2008
#11
Swedenrockers skrev:
Teet skrev:
Hej låna den här tråden lite:D..jag har också prblem med mitt ljud! det kanske ine är så svårt men jag kan inte få det att funka.. felet är helt enkelt det kommer ingen sröm till slutsteget!? kablarna är isatta o allt men det fungerar som sagt inte. jag skulle bara ta bort kablarna enstund o sen koppla in det igen pga: jag satt i en platta där slutsteget ska sitta på...

Tacksam för svar smile


//

Kolla om du har bränt säkringen vid batteriet.

Tack för svaret.. men det funkade innan jag tog bort batterikabelen från slutsteget sen så funkade det inte när jag kopplade in den igen. men det kanske är säkringen ändå?

//

Saab 9000 CSE 2.3 T

16 Inlägg
31 mars 2008
#12
FixarKlasse skrev:
Teet skrev:
Hej låna den här tråden lite:D..jag har också prblem med mitt ljud! det kanske ine är så svårt men jag kan inte få det att funka.. felet är helt enkelt det kommer ingen sröm till slutsteget!? kablarna är isatta o allt men det fungerar som sagt inte. jag skulle bara ta bort kablarna enstund o sen koppla in det igen pga: jag satt i en platta där slutsteget ska sitta på...

Tacksam för svar smile


//

Vad har du satt i för platta??
Du jordar inte hela steget va?

Det är en vanlig träplatta som jag satt i (där reservhjulet ska vara). asså vet inte riktigt vad du menar med det om jag jordat hela steget.. det är ju en ingång på steget som man ska dra en sladd ifrån till en plåtbit...

//

Saab 9000 CSE 2.3 T

16 Inlägg
31 mars 2008
#13
Swedenrockers skrev:
Teet skrev:
Swedenrockers skrev:

Kolla om du har bränt säkringen vid batteriet.

Tack för svaret.. men det funkade innan jag tog bort batterikabelen från slutsteget sen så funkade det inte när jag kopplade in den igen. men det kanske är säkringen ändå?

//

Ja om du inte bröt strömmen innan du kopplade ur och i steget så finns ju alltid risken att pluskabeln hamnar på ett olämpligt ställe.

Ska kolla upp det imon om jag hinner.. men du har inga andra tanka om vad det kan vara? (om det nu inte är säkringen).

//

Saab 9000 CSE 2.3 T

21 761 Inlägg
31 mars 2008
#14
Poppowisch skrev:
Vet inte vad han mätte med, det var som en cirkel å kabeln gick igenom den.
har för mig att han mätte inte batteriet när jag spelade högt.
men har ju en voltmätare i bilen å den visar runt 12-13 när det är högt.
Men vart att mäta, den kan man ju kanske inte lita på?

Aha, då har han använt en tångamperemeter. Det är just en sån man behöver för att kunna mäta större strömmar. Såna mätare och vanliga multimetrar är tyvärr relativt långsamma när de visar mätvärdet, om man spelar musik med basdunk så hinner de inte med att visa toppvärdet. Fast man ser ändå åt vilket håll det lutar, så att säga.

Om bilen bara går på tomgång så orkar generatorn inte ladda för fullt, det kan vara därför som din voltmätare i bilen visar 12-13V när du spelar högt. Att din far mätte upp 60-70A innebär antagligen att anläggningen drog 40-50A och bilens belysning+övriga strömförbrukare drog typ 20A eller liknande.

Poppowisch skrev:
det är ett MDS 4kanals fanatic av äldre modell
Dom gör ju inga fanatic steg nu så vet ej hur gamalt det är.

Kan det vara MDS GTI F954?

16 Inlägg
31 mars 2008
#15
Swedenrockers skrev:
Teet skrev:
Swedenrockers skrev:

Ja om du inte bröt strömmen innan du kopplade ur och i steget så finns ju alltid risken att pluskabeln hamnar på ett olämpligt ställe.

Ska kolla upp det imon om jag hinner.. men du har inga andra tanka om vad det kan vara? (om det nu inte är säkringen).

//

Det är det troligaste felet om du inte lossat strömmatningen innan du började omkopplingen. Annars är det bara ta fram mätverktyget. Kolla även om remoten inte sitter i som den ska.

okej. tacka för svaren ska kolla upp det imon=)

//

Saab 9000 CSE 2.3 T

16 Inlägg
1 april 2008
#16
Swedenrockers skrev:
Teet skrev:
Swedenrockers skrev:

Ja om du inte bröt strömmen innan du kopplade ur och i steget så finns ju alltid risken att pluskabeln hamnar på ett olämpligt ställe.

Ska kolla upp det imon om jag hinner.. men du har inga andra tanka om vad det kan vara? (om det nu inte är säkringen).

//

Det är det troligaste felet om du inte lossat strömmatningen innan du började omkopplingen. Annars är det bara ta fram mätverktyget. Kolla även om remoten inte sitter i som den ska.

Har kollat lite nu men det är inga säkringa som är sönder (kollade på slusteget o den vid batteriet)..men inget fel på säkringarna allså. mysteriet fortsätter..

//

Saab 9000 CSE 2.3 T

16 Inlägg
1 april 2008
#17
Ingen som har några fler tankar? det är allså inte säkringarna det är fel på..men vad kan det vara?

//

Saab 9000 CSE 2.3 T

51 Inlägg
1 april 2008
#18
Haru Kollat remoten på slutsteget? vad du kan göra för att kolla det väldigt snabbt är att om du tar en kabel och drar den från plus till remote.  Och sen kolla ifall du har ström i både plus och minus! Hur du kan göra det utan multimeter är att försiktigt dra ihop kablarna bara en väldigt snabbis och se om det blir en gnista eller att det smäller lite lätt fast troligen kommer säkringen gå ! så då måste du byta säkring igen !

The only difference between men and boys is the price of the toys

21 761 Inlägg
1 april 2008
#19
bufffe skrev:
Hur du kan göra det utan multimeter är att försiktigt dra ihop kablarna bara en väldigt snabbis och se om det blir en gnista eller att det smäller lite lätt fast troligen kommer säkringen gå

Såna saker ska man inte göra, även om man "vet" vad man gör.

Däremot håller jag med om att man ska plocka fram multimetern och mäta på lite olika ställen. Man kan börja med att kolla spänningen på stegets pluskabeln där den sitter fast framme på batteriet, sedan mäter man på varje "skarv" som finns:

# På säkringshållaren innan säkringen.
# På säkringshållaren efter säkringen.
# På kopplingsblocket i skuffen (om ett sånt finns).
# På stegets kopplingsplint för strömkabeln.

Multimeterns minusmätpinne bör sättas på en plåtren karossdel eller på batteriets minuspol. Om man får spänning på alla angivna ställen så håller man kvar plusmätpinnen på stegets kopplingsplint och flyttar minusmätpinnen till plåtytan där stegets minuskabel sitter fast. Sedan mäter man:

# På stegets minuskabelsko nere vid karossen.
# På själva trådarna inuti kabelskon.
# På stegets kopplingsplint där minuskabeln sitter fast.
Senast redigerat av Drönirettab (1 april 2008)

51 Inlägg
1 april 2008
#20
Drönirettab skrev:
bufffe skrev:
Hur du kan göra det utan multimeter är att försiktigt dra ihop kablarna bara en väldigt snabbis och se om det blir en gnista eller att det smäller lite lätt fast troligen kommer säkringen gå

Såna saker ska man inte göra, även om man "vet" vad man gör.

Så sant men vad ska man annars göra tongue man kan ju ta en 12v diod om man har det big_smile!

Så gör inte det jag sa tongue kan ju skada batteri lite och kablar ifall du skulle råka bränna ihop kablarna
blir det inte kul !

Mvh Viktor

The only difference between men and boys is the price of the toys


Sök