4199
Sök

erfarenhet av att pendla med bil?

21 761 Inlägg
31 mars 2008
Jo, helt klart är det värt den extra timmen.

Har själv pendlat ca 3,5 mil enkel väg (ca 25 minuter) under ett antal år, dels med en 240-77 och dels en 240-86, det gick ändå bra eftersom det var 110-väg en stor del av sträckan. Har man en någorlunda ny bil så borde det inte vara några problem alls.

132 Inlägg
31 mars 2008
Hmm att folk gnäller över att pendla 7-8 mil. Själv sitter man o kör mellan 30-50 mil om dagen oftast tongue

Körv
3 535 Inlägg
31 mars 2008
Uzbeki skrev:
Hmm att folk gnäller över att pendla 7-8 mil. Själv sitter man o kör mellan 30-50 mil om dagen oftast tongue

Samma här faktiskt tongue Lustigt att vi har golf 3 också.. haha big_smile

Som sagt, blir ju lätt en 100 mil i veckan. Men det får man ju betalt för iaf.

Truckdriving Man

137 Inlägg
31 mars 2008
Jag har 7,3 mil till jobbet blir ju typ 2 timmar om dan i bilen (en sur gammal 740 för min del) tror fan att man tröttnar. Har en hyffsad stereoanläggning iaf.

Brake em' down like a shotgun !!!

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
1 april 2008
3-4mil enkel resa det är ungefär som att kliva ur sängen och gå via toan på väg till jobbet i stället för att gå på toa på jobbet. Ingen uppoffring helt enkelt, ett stenkast, nästgårds eller vad man skall kalla det för.

Själv har jag 18,5mil enkel resa till jobbet så ja, man börjar tröttna på att pendla, söker jobb närmare hemmet och skulle vara överlycklig om jag bara behövde pendla 3-4 mil!!!

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
1 april 2008
Det har du ju rätt i, men någon måste siticka ut lite också!

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
1 april 2008
Pendlar 4.5+4.5 mil omdagen å jag tycker det är soft, man hinner vakna till på morgonen iaf, eftermiddagen är lite drygare men det funkar! RIX FM är ju också ett måste...

å sedan får man ju tillbaka på skatten när man pendlar så...

1 002 Inlägg
1 april 2008
the_eagle skrev:
Hej!
Har sökt ett jobb i en annan stad, så om jag får jobbet får jag pendla 4 mil enkel resa varje dag. Det är motorväg hela vägen, så det går rätt fort, c:a 30 min. Men vad tror ni som pendlat, tröttnar man?

bara variera musiken wink sen går de ju kolla med buss.men de kommer garanterat ta dubbla tiden o de går iaf här dåligt med bussar på rätta tider.

"Det är slut med bilen den dagen då det kostar mer att parkera den än att köra med den"

EVOLUTION GARAGE
1 837 Inlägg
1 april 2008
4 mil och 30 minuter är ju inget, det tror jag nog inte du tröttnar på mer än att åka till affären. tongue
Som så många andra säger bra musik/musikanläggning så kommer man långt.
Börjar det närma sig 10 mil enkel väg eller mer, då tröttnar man nog ganska snabbt, eller om det är en massa kameror.

//Edge

417 Inlägg
1 april 2008
Det får vara sjukt bra betalt om man ska pendla. Tröttnade på det, så jag bytte jobb & har nu 7km enkel. Värdeminskningen på bilen var väl inte allt.

Det var värre med att man tappade lusten på att åka bil. Mår kanon nu, när milen går till nöjeskörning allt som oftast !

mvh/Jocke

69 Inlägg
1 april 2008
Jag veckopendlar mellan gbg och oslo... Har gjort det i snart 1.5år å det innebær 30mil varje måndag och 30mil varje torsdag. Har inte trøttnat æn... kul å køra væl smilesmile

Fisketokig
2 997 Inlägg
1 april 2008
Första riktiga jobbet jag hade var 7 mil enkel resa på landsväg 70+90 km/h.
Då tröttnade man rätt fort på bilåkandet, lånade min pappas King Cab diesel, rätt ok att köra och ny bil men ingen långfärdsbil iaf. Hade det inte vart ett bra jobb jag trivdes med hade det vart mycket värre att sätta sig i bilen varje morgon.

Senaste åren har jag blivit bortskämd med 6-7 km till jobbet enkel resa.  Helt perfekt. Bilen hinner gå varm och man vaknar till och är framme på 7 minuter smile

Just nu har jag 2.5 mil enkel resa som tar 20-25 min beroende på humör.
Man känner väldigt väl att man vart bortskämd med kortare sträckor för det är mer än tillräckligt nu.

Trots allt får man anse sig som lyckligt lottad när man ändå har en hyffsad jobbarbil (saaben) och tillgång till värmare både hemma och på jobbet och aldrig behöver bry sig om annan trafik... knappt så man ser några bilar. Och i sommar har man 2000meter till jobbet, bara att ta 4-hjulingen på ett par minuter...
Framtida jobb blir inom 2.5 mil också.

Med en sliten skitbil och bilköer och/eller långt att åka så skulle jag nog inte stå ut så längen.

Det hela beror nog på vad man är van och bortskämd med tidigare.
Jag skulle säga 3-4 mil som max på långsiktigt pendlande dvs max 30 min.
Tackat nyss nej till ett jobb som ligger 7 mil bort enbart pga pendlingen.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Rally ludde
213 Inlägg
1 april 2008
Fick anställning förra året på Scania i Södertälje, Problemet var bara att jag bor i Katrineholm (12 mil enkel resa, tar 1 h 30 min)
Visst det går vel an om man skulle jobba dagtid men jag jobbar 5 skift.
5-skift betyder att man jobbar F,F,E,E,N,N,N

F= Förmiddag 6-15 (Borta 04.00 - 16.30)
E= Eftermiddag 14-22 (Borta 12.00 - 0.00)
N= Natt 22-06 (Borta 20.30 - 07.40)

Sedan är man ledig 4 dagar för att börja om Skiftvecka igen.

Så man är borta 12 timmar om dagen. Det sliter på en. Har funkat ett år för mig nu men nu börjar jag tröttna. Då det inte går att flytta till södertälje (För nära Sthlm) Så fick jag gå till chefen och be om förflyttning. Så nu ska jag iaf få börja jobba Mån-Fredag 7-16 så kanske pendlingen blir lättare...

Lustigt nog så kör jag också en Golf 3:a -95 (Sambons)

Sedan är det ju ekonomin, bensinräkningen ligger konstant på mellan 3 & 4 tusen... OUCH!

Det är min version, men bara att tacka er som röstade fram moderaterna som svälter ut oss svenssons som vill jobba... tongue

////////RallyLudde////////

En gång till nu
760 Inlägg
1 april 2008
the_eagle skrev:
Hej!
Har sökt ett jobb i en annan stad, så om jag får jobbet får jag pendla 4 mil enkel resa varje dag. Det är motorväg hela vägen, så det går rätt fort, c:a 30 min. Men vad tror ni som pendlat, tröttnar man?

Pendla 14 mil varje dag i 2månader, va några gubbar i bilen så man turades om å köra å de funka finfint, ända tills en av gubbarna va för trött å körde rakt ut i en T-korsning , bil i 90knyck körde in i sidan på oss, ska tilläggas att ja vakna jävligt snabbt :p

men 4mil är inget å klaga på, sålänge pengarna rullar smile

Jag tror att alla mår gott av att unna sej en Nissan av och tillS14a

346 Inlägg
1 april 2008
jag pendlar 4mil enkel resa tur och retur varje dag jobbar 2 skift   Funkar kanon  Blir ju lite pengar investerade i en stereo men det e lätt värt det för att kunna poppa medans man åker.   Bytte ju bil dock PGA pendlingen det var lite surt. Coopern var grymt rolig men jag klarade inte av att köra som folk i den så det blev 1l milen..

Så genom någon fix ide sålde jag den och köpte en Audi TT 1.8t   Finns lite pulver i den men kan fortfarande köra på 0.78-0.8 inom jobbet vilket hjälpte månads kostanaden en del.  Saknar dock coopern men  plånboken mår bättre iaf smile

383 Inlägg
1 april 2008
the_eagle skrev:
Hej!

4mil?! Det är ju runt hörnet....tycker man om å köra så är de inge probs.  Själv har jag 7mil (ex de jag kör i stan) Men förr pendla jag 12mil enkel resa...ca: 3års tid mer eller mindre.. överlevde de me;)

If you really want to know
What I want in a guy...
Well, I'm lookin' for a dream with a mean machine
and hell in his eyes.

8 156 Inlägg
1 april 2008
4 mil motorväg är ingenting. Förstår om man tröttnar på att pendla 5 mil om dagen (enkel väg) eller mer på långsamma vägar, men 4 mil? Skulle inte tveka.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

.-ϻΘϨƎЯ
1 313 Inlägg
1 april 2008
pendlade förut, 4,5 mil enkel resa, varav ca hälften var en kurvig 70 väg rakt in i skogen, det tog ca 40 minuter i lungt tempo, 20 minuter va mitt rekord, men då gick de fort roll

"Hellre en kråka i näsan, än en skata i sängen"

135 Inlägg
1 april 2008
4a mil är ingen fara alls.. du vänjer dej

Sök