3620
Sök

Byta motor i min Volvo 244 L -77

9 Inlägg
31 mars 2008
Trådstartare
Hej
Jag har funderat på att byta motor i min Volvo 244 L -77.
Det sitter en B19A i den just nu som har gått 32000 +. Så jag funderar på att slänga i en annan motor, och byta växellåda till en 4vxl med overdrive eller en med 5 växlar.

Min fråga är som följer, måste man registrera och besikta att man har bytt motor i bilen?
Vilken motor skulle passa bäst? kan jag klämma in en B21A eller nån annan B modell ? och vilken låda borde jag ta?(inte allt för bil kunnig)

Kör mycket på motorväg m.m så jag börjar bil ganska less på att man knappt kan lyssna på radio i bilen när man ligger över 90km/h.
En stor orsak är även att på förra besiktningen så sa de att det börjat komma lite rost kring växellådan m.m, så det skulle kännas bra att få byta den.

Hoppas det finns någon som har några bra tips att komma med , alla förslag är välkommna.

10 287 Inlägg
1 april 2008
Vi klipper från gällande regelverk:

----------------------------------
Årsmodell 1976-1992 (nytt slutdatum)
Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!

Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.

För dieselmotor gäller däremot bara att motorn ska ha fungerande köldstartsanordning och klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning.

Stoppdatumet är att bilen ska vara tagen i bruk före 1 januari 1993 för att bytet ska vara möjligt. Årsmodell är alltså inte viktigast utan det är när bilen är reggad. En ”tidig” 1993:a kan alltså vara OK att byta motor i, men inte en ”sen” (reggad under 1993). Viktigt!

Observera också gränserna för effekt och vridmoment.
-------------------------------------------------------

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

9 Inlägg
1 april 2008
Trådstartare
Tack för svaret, men då är det alltså omöjligt att slänga i en B23A utan en SFRO-besiktning:S.
Som jag har uppfattat det så behövs ingen SFRO-besiktning om man inte ökar effekt och vrid med mer än 20%/10%?
Min motor: B19A (77-78 ) 90 hk/152 Nm
B23A: B23A (81-84) 112 hk/185 Nm

Är det nån som har nått bra förslag att komma med? Vilken motor jag ska sattsa på?
Det spelar inte så stor roll att det inte blir så stor skillnad på effekten i bilen, vill bara inte att den ska leva om som en traktor när man drar fram över 90 km/h.
Även förslag på växelläda är välkommet.

Sök