Byte av inredning - Detta visade sig bli det mest tidskrävande projektet hittills. Jag fick tag i inredningen från en inlöst IS200 -04 med endast 821 mil bakom sig, så grejerna är i suveränt skick. Även denna gång ringde jag Lexus och frågade vad jag skulle få ge för samma inredning... 110.000kr, tydligen.
Kontakterna som satt i bilen stämde förstås inte med de motsvarande på sätena, så jag fick börja med att dra in ström för motorerna. Den där röda sladden är dragen hela vägen från batteriet.
Jag kapade bort alla kontakter och gjorde egna. De gula airbag-anslutningarna är de enda som matchar de nya sätenas.
Samma operation på sätena. Bort med de gamla kontakterna och dit med mina nya. Rosa sladdar till övers.
Dessa kontakter behövde jag inte heller efteråt
När jag äntligen började få ihop det hela märkte jag att mina bälten självklart inte passade i de nya bälteshållarna. "Bara att byta hållare", tänkte jag. Första problemet var dock att fästena inte var bockade på samma sätt.
Det gick dock snabbt att ordna till.
Nästa problem var att kontakterna till givarna var olika. Visserligen inget större bekymmer, men på passagerarsidan var det värre. Det kommer jag till.
Det som fördröjde färdigställandet med åtskilliga timmar var att passagerarsätets två givare krånglade något alldeles förbannat. Till slut fick jag ordning på givaren som känner av om någon sitter i sätet. Bältesgivaren forsatte dock bråka.
Ganska omfattande elschema som byggdes på medan jag klurade ut mer och mer av härvan.
För att slippa mäta och greja ute i bilen tillverkades en bältesattrapp.
Passade finfint till slut
Efter fruktansvärt mycket felsökning kom jag fram till att en av sätets sladdar var överflödig. Jag vet inte vad den tjänar för syfte, men jag kapade den och plötsligt fungerade allt lysande.
Framsätena på plats, äntligen.
Alla reglage, givare och värmeslingor fungerar som de ska.