4055
Sök

Volvo 850: Droppar olja, Ljusbrunt klet i oljestickan

9 Inlägg
1 april 2008
Trådstartare
#1
Jag har en:
Volvo 855-512 S 2.5, År 1995.
Motor B5252S som gått 33000 mil

Fick för ett par timmar sedan se att det var ca 1 cm2 med fuktig olja på garagegolvet.
Backade in bilen för att kika om det fanns olja på garageuppfarten = Nej.
Kikade på ojestickan och då var det som "ljust chokladfärgade snorgubbar", ca 50% täckning nästan hela vägen upp på stickan (den var inte helt täckt med "snor").
Öppnade oljepåfyllningslocket och där ser oljan helt normal ut.

I vilken ände ska jag börja, topplocket eller oljeläckaget?
Kan ett oljeläckage göra att det lättare bildas kondens nere vid mätpunkten för oljestickan?

Bilen går till och från jobbet veckodagar med stop vid dagiset (hemmet-2km-dagis-8km-jobbet)

De sista tre åren har jag bytt olja varje höst (Mobil formula 1). Har aldrig sett någon tendens ens
till missfärgad olja tidigare (kör ca 1000 mil/år). År 2006 skulle jag vara duktig och göra en motor
tvätt som slutade med att det kom vatten i försänkningen där tändstiften sitter, men jag bytte
olja år 2007 så jag tycker inte att det skulle kunna vara anledningen.

Allt verkar lätt när man inget vet

Palfinger tekniker
1 248 Inlägg
1 april 2008
#2
kolla så att det inte är igensatt vevhus ventilation för saab 9-5 och 9-3 får så efter som deras vevhus ventilation är dålig


German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
1 april 2008
#3
Hm.. Låter som det kan vara vatten i oljan.. Kass topplockspackning kanske? hmm

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

8 Inlägg
1 april 2008
#4
Upptäckte exakt samma sak idag förutom olje läckage. DU kan börja med tömma ut den gamla oljan och sedan hälla i vilken skit olja som helst, köra några mil, tappa ur den oljan och häll i riktig olja! Om det inte funkar så är det förmodligen en packning under motorn som har gått "kan inte svara på vilken" Förhoppningsvis inte topplockspackningen.


Lokal gasglad kille
112 Inlägg
1 april 2008
#5
Lugn.... hade samma problem vid kortare körningar, Byte o-ringen på oljestickan och packningen på oljelocket.. syndromet försvann..kan tillägga att då geggan kom var vid väderväxlingar mellan varmt och kallt.

Står du kallt och ställer bilen i typ varmgarage så kommer det lätt kondens i oljan

9 Inlägg
1 april 2008
Trådstartare
#6
MrBLING-> Kom precis in från garaget;
Den röda toppen på min oljesticka har varit av och när du nu pratar packning så inser jag att packningen på min oljesticka inte längre finns. Tack för tipset, jag tror att du löst problem trots att....

jag också hittade en oljedroppe på oljepluggen. Den ser ut att komma från regionen ovanför oljefiltret vid oljepumpen. Har torkat rent och får väl se imorgon om det läcker. Skulle vara skönt att slippa plocka bort oljepumpen (bytte generatorn i höstas smile Ska försöka att ta det lungt och inte hetsa igång nått onödigt.

Allt verkar lätt när man inget vet


Sök