3559
Sök

Vad har ni sabbat när ni försökt hjälpa nån med bilen?

Lastmaskinsförare
21 Inlägg
5 april 2008
Trådstartare
Ofta hjälper man ju till när nån har problem med bilen, det man inte tänker på är att det kan stå en själv dyrt. Minsta lilla misstag med t.e.x. en kamrem, en hastig olycklig kortslutning i fel krets, dra en bult lite för hårt..... möjligheterna är enorma och dyra.

Jag har klarat mig hyfsat men det finns några plumpar..

Min bror har en Saab 9000 CD som alltid gått bra. Han köpte en nyare och jag skulle serva den gamla som han skulle behålla. En liten läcka fanns i anslutningen mellan kylare och slangen från termostathuset. Jag drog åt klamret rejält sen fick den stå och gå på tomgång.
Vad jag inte visste då var att jag dragit klamret så hårt att stosen på kylaren kollapsat, vattnet läckte ut och bilen kokade en halvtimme innan jag kom ut ur garaget och såg eländet. Jag bytte kylare och trodde att det kanske skulle räcka. Inget märktes utom att värmen i kupen försvann när motorn blev varm, jag kalibrerade acc:n och hoppades på att det var luft i systemet. Inget vatten försvann ju. Bror fick ta en provrepa.....han ringer...bilen stannade och motorn går nu inte runt, inte ens med tändstiften urskruvade. yikes

Nu har jag det jag gör med att troligen även byta motor, allt bara för att man är snäll och vill hjälpa. Bror har erbjudit sig att hjälpa till och är ändå inte ledsen utan bara glad att få hjälp, "sånt som händer"
Det känns ju så taskigt när man sabbar andras bilar och det beror på ouppmärksamhet eller otur.

Är det nån mer som vågar berätta om sina fadäser när man försökt hjälpa till?

"-Pappa! det är så mysigt att få smutsa ner sig och det är så kul att muttra!" (dottern hjälper till att skruva)

5 198 Inlägg
5 april 2008
Bättre att stå bredvid å komma med råd...

SSS -12
3 217 Inlägg
5 april 2008
Ett par clips i en dörrsida på brorsans sprillans nya 407 SW tongue

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

DFFL
9 020 Inlägg
5 april 2008
gamlingen skrev:

Fast jag föredrar att stå bredvid och inte säga något.

(Beror mest på att jag inte kan något om meckande. tongue)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

5 198 Inlägg
5 april 2008
FireTraXX skrev:
gamlingen skrev:

Fast jag föredrar att stå bredvid och inte säga något.

(Beror mest på att jag inte kan något om meckande. tongue)

Oxå en bra variant

Fotograf
1 319 Inlägg
5 april 2008
det ända som hänt mig är väll att plastclipsen i dörren till rutan en golv 4a har gått sönder så fick lov att byta dom. annars så inget märkvärdigt

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

Better than God \o/
1 883 Inlägg
5 april 2008
gamlingen skrev:

haha, ja det där känner man igen...

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
5 april 2008
är la bara lite småsaker som hänt, typ avgas som har delat sig (för att man anpassar efter sin egen körstil å ägaren kör betydligt hårdare) men inget direkt mekaniskt har jag råkat ut för wink

sen en polare (hans egna bil) har han bytt bromsbelägg bak, så åkte vi in till stan med bilen åså lossnar ena bakhjulet! (inte jag som drog åt) har inget med detta att göra, men ändå en kul grejj om miss i mekandet tongue

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

* Klåpare
1 718 Inlägg
5 april 2008
Skulle reconda syrrans Volvo 480 före den skulle säljas. Det var noll sikt genom bakrutan så jag öppnade förardörren för att kolla bakåt när jag backade in i tvätthallen. Dörren slog i betongväggen på väg in, så det blev rätning av balk, dörrbyte, lackning och recond... Bilen blev dock fin och såldes utan problem. tongue

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

schtek
478 Inlägg
5 april 2008
Gulmun skrev:
Skulle reconda syrrans Volvo 480 före den skulle säljas. Det var noll sikt genom bakrutan så jag öppnade förardörren för att kolla bakåt när jag backade in i tvätthallen. Dörren slog i betongväggen på väg in, så det blev rätning av balk, dörrbyte, lackning och recond... Bilen blev dock fin och såldes utan problem. tongue

haha fyfan vad skönt.

358 Inlägg
5 april 2008
dragit av hjulbultar vid några tillfällen och clips på golvlisterna har spruckit.. så inga större grejjer.

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt!

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
5 april 2008
en kille skulle hjälpa en polare att byta en vippa på en bmw 320, killen började riva halva bilfan och sedan tog han en tång på kamen och skulle vrida ut den på nått vis, sen när han hade pajjat kamen och rivit halva bilen säger han "ojdå, måste dra, kommer tillbaka sen, hejdå" sen såg inte polaren till killen nå mer på skitlänge... haha jävla oflyt tongue

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
5 april 2008
vi håller på att skruva igång en gammal bubbla, så vi böt lite broms atreajler sen vi skulle lufta så trampa jag på pedalen fick bort all luft sen skulle vi fortsätta prov bromsa o då blev den bara som en svamp igen, då visade de att bromsröret hade fåt sig ett hål och spolade ut all vätska, men röret var gammalt o slitet big_smile

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Sök