Ofta hjälper man ju till när nån har problem med bilen, det man inte tänker på är att det kan stå en själv dyrt. Minsta lilla misstag med t.e.x. en kamrem, en hastig olycklig kortslutning i fel krets, dra en bult lite för hårt..... möjligheterna är enorma och dyra.
Jag har klarat mig hyfsat men det finns några plumpar..
Min bror har en Saab 9000 CD som alltid gått bra. Han köpte en nyare och jag skulle serva den gamla som han skulle behålla. En liten läcka fanns i anslutningen mellan kylare och slangen från termostathuset. Jag drog åt klamret rejält sen fick den stå och gå på tomgång.
Vad jag inte visste då var att jag dragit klamret så hårt att stosen på kylaren kollapsat, vattnet läckte ut och bilen kokade en halvtimme innan jag kom ut ur garaget och såg eländet. Jag bytte kylare och trodde att det kanske skulle räcka. Inget märktes utom att värmen i kupen försvann när motorn blev varm, jag kalibrerade acc:n och hoppades på att det var luft i systemet. Inget vatten försvann ju. Bror fick ta en provrepa.....han ringer...bilen stannade och motorn går nu inte runt, inte ens med tändstiften urskruvade.
Nu har jag det jag gör med att troligen även byta motor, allt bara för att man är snäll och vill hjälpa. Bror har erbjudit sig att hjälpa till och är ändå inte ledsen utan bara glad att få hjälp, "sånt som händer"
Det känns ju så taskigt när man sabbar andras bilar och det beror på ouppmärksamhet eller otur.
Är det nån mer som vågar berätta om sina fadäser när man försökt hjälpa till?