3402
Sök

Verkstadshandbok på nätet?

7 Inlägg
6 april 2008
Trådstartare
Finns det en verkstadhandbok på nätet för Golf IV?
Har letat ett tag nu, men hittar inte någon.

* Klåpare
1 718 Inlägg
6 april 2008
HanBlo... Man får väl inte stjäla från bokförlag även om det känns bekvämt att göra det bakom skärmen? roll

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

7 Inlägg
9 april 2008
Trådstartare
Hade väl inte tänkt stjäla, bara läsa en publicerad PDF eller liknande. Det kan väl ändå inte vara olagligt?

* Klåpare
1 718 Inlägg
9 april 2008
Hehe, nejdå. smile Men klassikern brukar vara att ladda hem Haynes verkstadshandbok i PDF format i ett fildelningsnätverk, så jag antog att det var så du ville göra.

Tror dock inte att du kan hitta en handbok publicerad på nätet, speciellt inte till en så pass ny bil. Det är fortfarande garanti på bilen och det är stora pengar i servicebranschen. Hemmaskruvare, speciellt de duktiga, blir ju inga kunder om de vet hur man gör själva.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

244 Inlägg
9 april 2008
varför inte åka till näsrmaste resevdelsbutik. köpa en rephandbok??
boknummer:        SV3781
ISBN:       9781859607817

7 Inlägg
16 april 2008
Trådstartare
Jag säger bera det, Världsklass. Här får jag ju hjälp med allt.

Tackar big_smile

8 156 Inlägg
16 april 2008
HanBlo skrev:
Hade väl inte tänkt stjäla, bara läsa en publicerad PDF eller liknande. Det kan väl ändå inte vara olagligt?

Vissa biltillverkare anser att det ok att konvertera verkstadsmanualer till pdf och sen publicera det. T.ex så får man göra det med alla äldre Volvo-manualer.
Men jag vet inte hur det är med VW. Det säkraste är iaf att köpa boken.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Fisketokig
2 997 Inlägg
16 april 2008
Jag hittade ganska enkelt verkstans handbok eller vad det är.
Det är nog knappast till för svenssons.

Står allt om allt och alla moment beskriver steg för steg och med sprängskisser.
Allt från vanliga serviceåtgärder till byte av i princip allt.
Riktigt användbart. Finns inte en del i bilen som inte är numrerad eller är måttat på skiss.
Hundratals sidor med bara ritningar för varje del.

Så fort det är en skiss så är det bara klicka på delen så får man upp nummer och spec på just den, troligen till för att beställa delar enklare för verkstad?!

Drog ner min version ifrån sveriges mest kända torrentsida, skulle inte förvåna mig alls om det finns liknande verkstadsböcker som gäller din bil.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Sök