Det beror helt på om något är gjort åt motorn, alltså om den är trimmad eller har någorlunda med hästar från förr Många tror att de kan sätta på det grövsta de hittar, men det kan sänka effekten om det är för grovt! Det ska ändå finnas ett visst sug i avgasröret, och med ett för grovt rör, kan man tappa detta sug, och det gör att man förlorar effekt. Så personligen tror jag att ett 2.5" skulle passa bra till din Aero
Effektmättsigt är den första delen av avgassystemet det viktiga, ett 3" framrör med en riktig katalysator är det som gäller. Efter katalysatorn funkar både 2½ och 3", välj efter tycke o smak och hör efter vad plånboken tycker Är pengar inget problem passar ett rostfritt från tex Feritta bra, ett billigare alternativ kan vara JT:s 3" men då är inte passformen densamma.
Så det blir inte nån större effektökning om jag byter till "2.5" eller"3" efter orginal kat.Vilken hemsida kan man hitta JT "3".jag har tänkt att köpa halvsatsen från SAM eller BSR "2.5" eller "3" från speedparts har du någon erfarenhet av dom här företagen,vilket företag rekomenderar du ?
Att investera i grövre för efter katten du har på din 9-3 ger inte så mkt mer än bara ljud! så vill du ha ut nån effekt så ska du satsa på att införskaffa 3" dirket efter turbon och sedan till en race katt elle ingen katt alls, efter det är som sagt tyckte å smak om du ska ha 3" elle 2.5"
dennis322 skrev:
Så det blir inte nån större effektökning om jag byter till "2.5" eller"3" efter orginal kat.Vilken hemsida kan man hitta JT "3".jag har tänkt att köpa halvsatsen från SAM eller BSR "2.5" eller "3" från speedparts har du någon erfarenhet av dom här företagen,vilket företag rekomenderar du ?
Så det blir inte nån större effektökning om jag byter till "2.5" eller"3" efter orginal kat.
Nja, visst flödar det bättre och därigenom andas motorn bättre men den viktiga delen är den främre där avgaserna är som varmast=störst.
dennis322 skrev:
Vilken hemsida kan man hitta JT "3".
Du har redan hittat de när du kollar på systemen på SP.
dennis322 skrev:
jag har tänkt att köpa halvsatsen från SAM eller BSR "2.5" eller "3" från speedparts har du någon erfarenhet av dom här företagen
SAM har jag ingen erfarenhet av och jag lyckades inte heller lista ut vilket märke de kör med på deras system. BSR:s system ser ut som Simons Sport (men det är inget jag är säker på). SP har jag handlat rätt mycket av och det har alltid funkat. 3" sytemet till 9-3 Aero är det lite inpassning på för att få det 100 om man är noga med att det skall hänga snyggt osv.
Du har ju turbo bara att smäcka på de största som finns. Blir ju ett annat ljud med 3 tum. JTs ger ett yperskönt avgasljud. Kostar inte många kronor häller..
Ferrita har bara 2.5" och låter inte alls lika coolt som JT systemet. JTs system är alunimiumiserat.. men tror de ska börja tillverka rostfria alternativ oxå.
Är det inte så att har man turbo kvittar storleken men har man sugmotor får det inte vara för stort för att det inte ska bli för lågt tryck?
Har du sugmotor så kan man beräkna ett avstämt avgassystem. Har med avgashastigheter o göra.. med en turbo behöver man inte ta hänsyn till sådana faktorer, efter turbon alltså..
Det beror helt på om något är gjort åt motorn, alltså om den är trimmad eller har någorlunda med hästar från förr Många tror att de kan sätta på det grövsta de hittar, men det kan sänka effekten om det är för grovt! Det ska ändå finnas ett visst sug i avgasröret, och med ett för grovt rör, kan man tappa detta sug, och det gör att man förlorar effekt. Så personligen tror jag att ett 2.5" skulle passa bra till din Aero
helt fel... en 4taktare behöver inget mottryck, detta gäller speciellt turbo motorerna och en sak till om du inte har turbo så börjar den leva om så mkt.. men på en 2taktare där ska de va lite mottryck.
så jag lägger min röst på 2.5" om du är utan turbo och 3" med turbo....
Jag har bestämt mig för "2.5",för det är billigare,3625 kr istället för "3"som kostar 3950 plus frakt ca 200 kr,sen köper jag "3" framrör till sommaren.
Tycker du ska ha 3" med en gång! Inget snack om saken. Någon sa i ett tidigare inlägg att en 4-taktare inte behöver något mottryck, men det behöver den väl ändå eller???