2671
Sök

Vad är Remote och jordnings kabel ?

237 Inlägg
8 april 2008
Trådstartare
Hej!

Jag ska koppla in 2 12:er med slutsteg, jag fattar inte vad detta är för några kablar ( Remote kabel ) och ( JordningsKabel ) någon som vet ?smile
Så undrar jag lite hur man kopplar med dessa kablar, för jag vet inte riktigt hur jag kopplar in slutsteget.
/ Lukas

Abaaaaaaaaa

volvoraggare
4 776 Inlägg
8 april 2008
jorden är en svart kabel eller mörk är den den ska in på gnd och remote ska in  på där kabeln sitter på stereon som annars styr elantenn

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

2 283 Inlägg
8 april 2008
Remote kabel er den kabel som startar steget ner den for strom, oftast kopplad till stereon so att steget startar samtidigt.

Jordkabel kopplar du till exempel fron ditt slutsteg (fron minus) till en punkt i karossen so att steget helt enkelt for jord.

R.I.P. Michael Jackson!

Volvonörd
1 187 Inlägg
8 april 2008
Remotekabeln kopplar du på stereon fram så att den skickar en strömsignal till steget så att det slås på och av tillsammans med stereon och jordkabeln ser till att steget får jord och utan den så funkar inte steget så sätt den i karossen bak i skuffen så nära steget som möjligt.

Sponsorer 2013:
SBS Reklam Söderhamn, Nordqvist Bilvård Söderhamn, Meca Söderhamn, Lindkvist & Söner Billackering AB, Skruvat.se, Pinass Fastfood, BDS-Bilakuten Bollnäs, Vågbro Glas Söderhamn, Kajakshoppen Söderhamn
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=194391

5 089 Inlägg
8 april 2008
remotekabeln skall du koppla till stereon. brukar oftast vara en blå kabel, den gör så att steget stängs av och på, som en strömbrytare för steget. jordningskabeln är minuskabel, fästs lättast rakt på karossen på bilen:) Lycka till:)

EDIT: oj va många som han före lilla mig;P
Senast redigerat av FLindgren (8 april 2008)

\Lindgren

237 Inlägg
8 april 2008
Trådstartare
Remote kabel lägger man som det blir som en antenn då eller? tack för svar:)

Abaaaaaaaaa

291 Inlägg
8 april 2008
Kom också ihåg att jordkabeln ska ha samma area som pluskabeln...

46 Inlägg
8 april 2008
Wasaki skrev:
Kom också ihåg att jordkabeln ska ha samma area som pluskabeln...

el grövre va?

669 Inlägg
9 april 2008
gö såhär.

remot kabeln är en kabel som är till för att när du trycker på stereon så startas steget.
jordkabeln är MINUS, fattar du inte måste ja göra en bild

237 Inlägg
9 april 2008
Trådstartare
snipercat skrev:
gö såhär.

remot kabeln är en kabel som är till för att när du trycker på stereon så startas steget.
jordkabeln är MINUS, fattar du inte måste ja göra en bild

Hehe, neej fattar inte riktigt, så det hade varit gott med en bild smile

Abaaaaaaaaa

Slav
1 454 Inlägg
9 april 2008
Remoten är INTE en antenn utan en "styrsignal" så steget fattar att stereon är igång. Blå/vit är den f.ö på stereon eller bara blå.

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.

263 Inlägg
9 april 2008
följ de andras anvisningar, orkar inte dra dem.. eller så får någon vänlig själ beskriva min oerhört vackra skapelse, ska sova nu ^^

https://www1.garaget.org/gallery/archive/36134/310335_upcion.jpg
Paint

Volvo - Probably the best car in the world
"Ge mig svenskar, wiskey och snus så ska
jag bygga järnväg ända in i helvete"
James J. Hill, Amerikas stora järnvägsbyggare

Trägnagare
185 Inlägg
15 maj 2008
Vad händer om man inte kopplar remoten men släpper på ström till steget, kommer batteriet laddas ur?

All show and no go!

f.d. Robospine
208 Inlägg
15 maj 2008
EpsiloN skrev:
Vad händer om man inte kopplar remoten men släpper på ström till steget, kommer batteriet laddas ur?

inget händer, steget startar aldrig

en bra arbetsordning brukar vara: (jag har ändrat lite wink)
dra en kabel från en bra jordpunkt, t.ex. den kraftiga bulten för bältesjojogrejen som ofta sitter i bagageutrymmet (om det nu är i bagaget man ska ha steget) till steget. det är viktigt att det sitter ordentligt och blir bra kontakt mot karossen. rugga lite med slippapper eller nåt om det behövs för att blotta plåten/metallen under. givetvis gäller det att man väljer en punkt som verkligen har kontakt med karossen. dra åt bulten och skruva fast andra änden på stegets GND/- -plint.

dra en kabel från batteriets plus (koppla inte in på batteriet än) till steget, sätt en säkringshållare så nära batteriet som möjligt, säkringen beräknas efter kabelns area. plus brukar man dra på vänster sida eftersom batteriet ofta sitter där. skruva fast ena änden på stegets +12V -plint.
gör en extra-check, gå ett varv runt bilen och kolla att minus och pluskablarna sitter ordentligt i bägge ändar och att det är bra kontakt.

dra lågnivåkabel från stereon till steget, finns det en tunn tråd på lågnivåkabeln kan den användas som remote, annars drar man en brevid. remote kopplas ex. in på antennstyrningen på stereon. dessa drar man på motsatt sida som plusen ligger. koppla stereon. låt den andra änden på lågnivå och remote ligga löst i bagaget. remote på steget fungerar så att steget startat först när det kommer +12V på den plinten.

petar i säkringen fram (bara om du är helt säker på att minus och pluskablarna är ordentligt anslutna).
mät gärna på stegets GND/- och +12V att du har mellan 12 och 14 Volt (borde väl ligga strax över 12V om motorn är avslagen, vilket den bör vara).
att mäta är inte ett jättesäkert sätt att veta om det har blivit bra kontakt med jord men om man vet att man varit noga så är det iaf en sista kontroll.
efter det kan man lägga in lågnivån och remoten på steget.

starta stereon.

Att man kopplar in strömförsörjningen (plus och minus) först och ser till att det är ok är för att man kan förstöra stereon och steget om man skickar på en plus med lågnivån inkopplad utan att ha ordentlig minus till karossen. då letar sig kraftiga strömmar genom de tunna signaltrådarna vilket kan göra att de brinner av. men detta gäller ju om det övriga funkar som ska endast om steget skulle vilja hoppa igång, alltså om det kommer ström på remoteingången på steget.

för demontering är det omvänd ordning som gäller. först lågnivå och remote (stäng av stereon först wink), sen minus och plus (glöm inte att ta ur säkringen fram innan plus kopplas ur).

denna ordning är frömst för att man exempelvis inte ska dra igång steget och sedan komma på att jorden nog inte var så bra eftersom steget stängs av så fort volymen drogs upp. kraftanslutningarna ska sitta som berget och tåla att man rycker och sliter lite i dem.
Senast redigerat av Robospine (20 maj 2008)

..eller hur fan var det nu igen?
www.domiseven.se <<-- Byggdagboken
Min projekttråd

Pan
15 maj 2008

Remoten startar ju steget alltså behövs det spänning i remoten för att steget ska starta. Har du ingen remot inkopplad så startar ju steget inte överhuvudtaget alltså händer nada smile

oj någon hann visst före tongue
Senast redigerat av Pan (15 maj 2008)

21 761 Inlägg
15 maj 2008
Nej, det ska inte ladda ur om allting är som det ska.

Skyracer
917 Inlägg
15 maj 2008
EpsiloN skrev:

Din fråga är lite bakvänd men försöker ändå:

Om du inte sätter ström i remoten så sätts inte steget på.
Så om du inte "släpper på ström" i remoten så drar inte steget ström nej.
Det är ju hela poängen med det hela, remoten sätter igång steget så att det drar ström från batteriet. INGEN remote = INGEN ström. Remoten är alltså en strömbrytare för steget.

Annars hade man ju fått ha en strömbrytare på kabeln till steget. wink

Mvh
Håkan

Edit: Typiskt man får inte upp sista svaret i tråden när man går in i en tråd.
Senast redigerat av Skyracer (15 maj 2008)

http://www.untz.tv
www.skyline.se // www.skyracer.se // www.djskyracer.se
Mekonomen Värmdö
Sponsorer 2012: Superior Imports | RaidoPower | J-Spec | PBZ | TWS | Mekonomen | Samglas Värmdö

1 142 Inlägg
15 maj 2008
du kan göra som epa raggarna me... dra remote kabeln till bakljuset så när du startar bilen startar slutsteget och när du stänger av bilen stänger den av slutsteget.....funkar perfa ( PS. ja har inte så)

Pan
15 maj 2008
Alltså remoten är ju stegets on knapp. För du ska slippa starta steget görs automatiskt det när du slår på strömmen till HUn

EKO tongue fan jag upprepar ju det folk skrivet innan tongue
Senast redigerat av Pan (15 maj 2008)

Trägnagare
185 Inlägg
15 maj 2008
Gött tack för svaren, ska jag koppla in remoten på motor-antenn kabeln då? Och dra ut säkringen innan jag kopplar in Plus?

All show and no go!

Sök