EpsiloN skrev:
Vad händer om man inte kopplar remoten men släpper på ström till steget, kommer batteriet laddas ur?
inget händer, steget startar aldrig
en bra arbetsordning brukar vara: (jag har ändrat lite
)
dra en kabel från en bra jordpunkt, t.ex. den kraftiga bulten för bältesjojogrejen som ofta sitter i bagageutrymmet (om det nu är i bagaget man ska ha steget) till steget. det är viktigt att det sitter ordentligt och blir bra kontakt mot karossen. rugga lite med slippapper eller nåt om det behövs för att blotta plåten/metallen under. givetvis gäller det att man väljer en punkt som verkligen har kontakt med karossen. dra åt bulten och skruva fast andra änden på stegets GND/- -plint.
dra en kabel från batteriets plus (koppla inte in på batteriet än) till steget, sätt en säkringshållare så nära batteriet som möjligt, säkringen beräknas efter kabelns area. plus brukar man dra på vänster sida eftersom batteriet ofta sitter där. skruva fast ena änden på stegets +12V -plint.
gör en extra-check, gå ett varv runt bilen och kolla att minus och pluskablarna sitter ordentligt i bägge ändar och att det är bra kontakt.
dra lågnivåkabel från stereon till steget, finns det en tunn tråd på lågnivåkabeln kan den användas som remote, annars drar man en brevid. remote kopplas ex. in på antennstyrningen på stereon. dessa drar man på motsatt sida som plusen ligger. koppla stereon. låt den andra änden på lågnivå och remote ligga löst i bagaget. remote på steget fungerar så att steget startat först när det kommer +12V på den plinten.
petar i säkringen fram (bara om du är helt säker på att minus och pluskablarna är ordentligt anslutna).
mät gärna på stegets GND/- och +12V att du har mellan 12 och 14 Volt (borde väl ligga strax över 12V om motorn är avslagen, vilket den bör vara).
att mäta är inte ett jättesäkert sätt att veta om det har blivit bra kontakt med jord men om man vet att man varit noga så är det iaf en sista kontroll.
efter det kan man lägga in lågnivån och remoten på steget.
starta stereon.
Att man kopplar in strömförsörjningen (plus och minus) först och ser till att det är ok är för att man kan förstöra stereon och steget om man skickar på en plus med lågnivån inkopplad utan att ha ordentlig minus till karossen. då letar sig kraftiga strömmar genom de tunna signaltrådarna vilket kan göra att de brinner av. men detta gäller ju om det övriga funkar som ska endast om steget skulle vilja hoppa igång, alltså om det kommer ström på remoteingången på steget.
för demontering är det omvänd ordning som gäller. först lågnivå och remote (stäng av stereon först
), sen minus och plus (glöm inte att ta ur säkringen fram innan plus kopplas ur).
denna ordning är frömst för att man exempelvis inte ska dra igång steget och sedan komma på att jorden nog inte var så bra eftersom steget stängs av så fort volymen drogs upp. kraftanslutningarna ska sitta som berget och tåla att man rycker och sliter
lite i dem.