Nog för att jag är en nörd när det gäller elektroniska lösningar, men när det handlar om högtalarsystem står jag med svansen mellan benen.
Jag vet att min bil just nu har 8st originalhögtalare och att varje högtalare matas med två sladdar från stereons förstärkare, men så mycket längre har nyfikenheten inte sträckt sig tidigare.
Inte förrän jag bytte inredning och faktiskt såg högtalarnas grådassiga nyanser blev jag sugen på att byta ut dem. Jag skulle dock behöva veta ett och annat innan jag sätter igång.
Låt säga att jag skaffar något sådant här kit:
6x9-högtalarna är trevägsrackare. Jag gissar att de inte behöver sex sladdar för att låta och jag förmodar därför att de innehåller någon form av delningsfilter, eller är jag ute och cyklar?
Jag har sett många extrema ljudbyggen i skåpbilar fullproppade med slutsteg och gud vet vad. När behöver man extra slutsteg/förstärkare? Kommer jag att kunna kasta bort mina ursprungliga 6x9or och helt enkelt koppla in dessa på samma sladdar?
På bilden med de mindre högtalarna och diskanterna är där två silvriga luringar. Vad gör dessa?
Vad bör jag tänka på om jag byter ut mina högtalare mot nya?
Jag bör poängtera att jag verkligen inte vill byta ut min originalstereo, då denna har iPod-support och frontmatad CD-växlare, och dessutom smälter in bra i mittkonsolen.
Vad skiljer nya huvudenheter mot genomsnittliga originalare, är det effekten? Kan den i så fall vägas upp med hjälp av slutsteg?
Hoppas någon orkar svara. Det är dags att jag lär mig om detta också.