3004
Sök

WRMS till WATT?

13 Inlägg
9 april 2008
Trådstartare
Haloj!

Är så att jag sitter o grubblar på hur man skall förklara RMS watt till en okunnig.

Ex. Jag har ett PA slutsteg som ligger på 2x350WRMS eller 1x750WRMS vid bryggning. Hur kan jag ange effekten i vanliga Watt?

Tacksam för snabba svar!

//Linus
Senast redigerat av Falemo (9 april 2008)

Noiseprojekt
9 april 2008
Falemo skrev:
Haloj!

Är så att jag sitter o grubblar på hur man skall förklara RMS watt till en okunnig.

Ex. Jag har ett PA slutsteg som ligger på 2x350WRMS eller 1x750WRMS vid bryggning. Hur kan jag ange effekten i vanliga Watt?

Tacksam för snabba svar!

//Linus

Antagligen 2x350 Watt..
RMS betecknar vad jag vet riktig/genomsnittlig effekt...

Klent PA steg;)wink
Samson?

13 Inlägg
9 april 2008
Trådstartare
Noiseprojekt skrev:
Falemo skrev:
Haloj!

Tacksam för snabba svar!

//Linus

Antagligen 2x350 Watt..

Klent PA steg;)wink
Samson?

Det är 8ohm vid den effekten.

Vad jag hört så är det en jädrans skillnad på RMS och vanliga Watt?

Phonic är tillverkaren.

Här är en video när jag driver en av mina hemmahögtalare (ca 800w): http://www.youtube.com/watch?v=lhR8o64zLjg
Videon är gjord till Blocket för att försäkra köparen om att det fungerar korrekt.
Senast redigerat av Falemo (9 april 2008)

782 Inlägg
9 april 2008
max effekt (om det är det du kallar vanliga watt) brukar va dubbelt så mycket som rms.
alltså 2x700watt eller 1x1500watt.

13 Inlägg
9 april 2008
Trådstartare
patrik79 skrev:
max effekt (om det är det du kallar vanliga watt) brukar va dubbelt så mycket som rms.
alltså 2x700watt eller 1x1500watt.

Tack!

vinnarskalle!
907 Inlägg
9 april 2008
max effekt, det är väl vad grejerna klarar av att "peak'a" ? Medans den konstanta effekten är RMS.. eller behöver jag stödhjul till cykeln nu igen.. =/

719 Inlägg
9 april 2008
RMS eller nominell effekt som det oxå kallas är väl effekten ett steg/högtalare klarar av utan att "dista" rak sinus kurva som det heter? max effekt är vad hötalaren/steget klarar av att hantera innan risk att grejerna skadas, men det börjar låta illa. Sinus kurvan börjar sväng?

Peak är en effekt som en högtalare kan klara ett mkt kort tag denna kan vara allt mellan himmel och jord men är helt ointressant.

EN sak till allt PA jag har stöt på så är alltid watten som skrivs i RMS = riktiga watt!

live free, die young.

10 287 Inlägg
9 april 2008
RMS betyder Root Mean Square:

Vilket betyder att man, på en godtycklig signal:

- Tar kvadraten på del av signalen ("sampel")
- Medelvärdesbildar
- Tar kvadratroten ur medelvärdet

Många kallar RMS för medelvärde eller "effektivvärde" men det stämmer bara om man räknar på en ren sinussignal men man kan ändå kalla RMS för "riktiga" watt.

Det finns dock absolut inget som säger att max effekt = 2 gånger RMS.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Egen företagare
864 Inlägg
9 april 2008
rms watten är den riktiga effekten som man får av ett slutsteg eller en bas är på, vanliga watt är ju bara kalleanka watt, exempel jbl tror jag det är, de hade basar som låg på 1600watt men de låg bara på 400rmsW, det är rmsW man ska kolla på.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

Noiseprojekt
9 april 2008
Falemo skrev:
Noiseprojekt skrev:
Falemo skrev:
Haloj!

Tacksam för snabba svar!

//Linus

Antagligen 2x350 Watt..

Klent PA steg;)wink
Samson?

Det är 8ohm vid den effekten.

Vad jag hört så är det en jädrans skillnad på RMS och vanliga Watt?

Phonic är tillverkaren.

Här är en video när jag driver en av mina hemmahögtalare (ca 800w): http://www.youtube.com/watch?v=lhR8o64zLjg
Videon är gjord till Blocket för att försäkra köparen om att det fungerar korrekt.

Okej, att högtalare inte vill hänga med steget är förståligt!
Jag är nog lite värre än dig med 2st 2x8" matade med 750W 2st 2x18" matade med 750W (matas normal med ett steg/låda 1x2500W)
Mina steg lämnar:
2x575W i 8 Ohm
2x750W i 4 Ohm
2x1400W i 2 Ohm
1x1500W i 8 Ohm
1x2500W i 4 Ohm

Kan fixa film
Senast redigerat av Noiseprojekt (9 april 2008)

10 287 Inlägg
9 april 2008
"RMS" bör vara "vanliga" watt.
För mig som mättekniker så är det vanliga att mäta effekt som just RMS.

Ovanligt för mig är att skapa låtsaswatt i form av PMPO och Tror-man-det-så-går-det-watt.

Men med högtalare får man nog backa ett steg och fundera lite därför det är ytterst sällan man spelar musik med 0 dB dynamik ( bara burpar så vitt jag vet). Och i och med att all normal musik och musiklyssnande har dynamik så är det fullt vettigt att speca en högtalare som tex 400W RMS men användbar gentemot slutsteg upp mot 1600W RMS.

/Göran

snurbo_diesel skrev:
rms watten är den riktiga effekten som man får av ett slutsteg eller en bas är på, vanliga watt är ju bara kalleanka watt, exempel jbl tror jag det är, de hade basar som låg på 1600watt men de låg bara på 400rmsW, det är rmsW man ska kolla på.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
9 april 2008
Noiseprojekt skrev:
[Jag är nog lite värre än dig med 2st 2x8" matade med 750W 2st 2x18" matade med 750W (matas normal med ett steg/låda 1x2500W)
Mina steg lämnar:
2x575W i 8 Ohm
2x750W i 4 Ohm
2x1400W i 2 Ohm
1x1500W i 8 Ohm
1x2500W i 4 Ohm

Kan fixa film

"Min farsa är större än din..."

/jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

854 Inlägg
9 april 2008
Scratch skrev:
RMS eller nominell effekt som det oxå kallas är väl effekten ett steg/högtalare klarar av utan att "dista" rak sinus kurva som det heter? max effekt är vad hötalaren/steget klarar av att hantera innan risk att grejerna skadas, men det börjar låta illa. Sinus kurvan börjar sväng?

En sinuskurva är aldrig rak, för vore den rak så är det ju ingen kurva längre tongue Har du tillgång till ett oscilloskop så märker du att om du spelar en vanlig låt så kommer din "kurva" inte vara speciellt vacker. En jämn sinuskurva kan endast uppstå om den är fast vid en viss frekvens utan övertoner och andra "störningar".

1 400 Inlägg
9 april 2008
Ett anat roligt fenomen som jag såg här om dagen nu när ni diskuterar watt var musik. vad menar dom med det.

RMS:
MUSIK:
MAX:

Alla vet vad RMS och MAX (peak) är men när dom frågar om Musik ?

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

Nästan nybörjare
145 Inlägg
9 april 2008
jonash skrev:
Noiseprojekt skrev:
[Jag är nog lite värre än dig med 2st 2x8" matade med 750W 2st 2x18" matade med 750W (matas normal med ett steg/låda 1x2500W)
Mina steg lämnar:
2x575W i 8 Ohm
2x750W i 4 Ohm
2x1400W i 2 Ohm
1x1500W i 8 Ohm
1x2500W i 4 Ohm

Kan fixa film

/jonas

Hehe, typ... Men det är lite skoj med såna ändå! Vem skulle man annars skratta åt? Kom ihåg, ett skratt förlänger livet!

Full fart, spar tid.
Lilla projektet dådå... http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=41732

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
9 april 2008
El_Gringo skrev:
jonash skrev:
Noiseprojekt skrev:
Mina steg lämnar:
2x575W i 8 Ohm
2x750W i 4 Ohm
2x1400W i 2 Ohm
1x1500W i 8 Ohm
1x2500W i 4 Ohm

Kan fixa film

/jonas

Hehe, typ... Men det är lite skoj med såna ändå! Vem skulle man annars skratta åt? Kom ihåg, ett skratt förlänger livet!

LOL. Förresten så vet jag inte om man direkt sket på sig utav dem siffrorna heller smile

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
9 april 2008
jonash skrev:
El_Gringo skrev:
jonash skrev:

/jonas

LOL. Förresten så vet jag inte om man direkt sket på sig utav dem siffrorna heller smile

mvh Jonas

Jag är impad..
Önskar att jag fick ta på han wink big_smile

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

Sök