5028
Sök

Glasfibermatta och polyester

Bags are for bitches
296 Inlägg
9 april 2008
Trådstartare
Lägger man bara ut glasfibermattan och smetar på polyester på ovansidan och låter det härda???

Eller har jag fel igen?

21 761 Inlägg
9 april 2008
Ja, ungefär så.

Vill man ha en viss form på sakerna som ska plastas, då är tex fleecetyg lämpligt att häfta fast och sträcka ut för att ge rätt form. När man har fått till formen som man vill ha den, så lägger man på ett varv med polyester på tyget och låter det torka, sedan förstärker man med glasfiberväven och polyester igen.

Fast det finns nog flera tips på vad som fungerar "bäst", jag har bara provat att plasta någon enstaka gång och då har det handlat om dörrsidor.

Bags are for bitches
296 Inlägg
9 april 2008
Trådstartare
Jaah okeej tongue men vad ska man ha i mellan för att inte fogskummet ska smälta av polyestern? Läste någonstans att den gjorde de??

Och sen undrar jag vad man ska ha för nåt medel för att inte glasfibermattan ska fastna på grejerna man gjuter av??

Eller har jag fel igen?

514 Inlägg
10 april 2008
16-V skrev:
Jaah okeej tongue men vad ska man ha i mellan för att inte fogskummet ska smälta av polyestern? Läste någonstans att den gjorde de??

Och sen undrar jag vad man ska ha för nåt medel för att inte glasfibermattan ska fastna på grejerna man gjuter av??

måla fogskummet med vanlig väggfärg två-tre lager så smälter det inte.

sen är det formvax och släppfilm (släppmedel aka PVA PolyVinylAlcohol)

2 911 Inlägg
10 april 2008
Alufolie är en budgetlösning också, eller sandspackel.

Som vax ska du använda carnuba, hårdvax. Finns på båtbutiker.

15 Inlägg
10 april 2008
ja okej skitbra wink
då testar jag det. tacktack

Jag Gasar Tills Det Rasar ;)

Sök