2556
Sök

hur långt efter kan man kräva pengar?

16 Inlägg
9 april 2008
Trådstartare
Tja!
Jo nu är det så här att min kompis fick en räkning igår från trafikförsäkringsföreningen och den låg på 9000 spänn för en bil som han hade 2003. Så det jag undrar, får man ens göra det så här långt efter, det är ju ändå typ 5 år sen ju.

Å han har inte fått nån räkning före den han fick nu.
Tycker att det verkar lite konstigt. Det kanske finns nån som har varit med om det här förr, här på garaget.

Kan han göra nått åt det för det är ju inte direkt nån liten räkning heller ju.

tacksam för lite svar tongue

104 Inlägg
9 april 2008
1. Börja med att bestrida fakturan om ni anser att den är felaktigt utställd, konsumentverket har en bra guide om hur man går tillväga: http://www.konsumentverket.se/mallar/sv … cleId=2659

2. Kontakta TFT och fråga vad som gäller.

Harder Better Faster Stronger

8 883 Inlägg
9 april 2008
Har för mig att preskriptionstiden är 3år. Har han inte fått någon påminnelse under dom 5åren så borde det vara preskiberat. Men för att vara helt säker så råder jag din kompis att fråga KO eller ringa till Kronofogden och höra vad som gäller.

Fotograf på tierpidag.se

blacken
9 april 2008
Jodå dom kan göra så, preskiberingstiden på sådana saker är fem år (i vissa fall tre år), och om dom bara skickar en påminnelse under den tiden så startar "klockan" om så att säga" dvs fem års preskiberingstid till.. och så håller dom små kräken på år efter år..

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
9 april 2008
Fick hem en räkning från TFF ett tag efter jag köpt 9-5:an eftersom jag inte försäkrade den direkt (innan gällde ju förra ägarens försäkring en vecka efter utsatt datum för ägarbyte) utan väntade några dagar eftersom jag inte trodde det var någon brådska.

Räkningen var på 1108kr (100,79kr per oförsäkrad dag) och man blev ju minst sagt *lite* förvånad tongue

Bilen stod på mig men försäkringen stod på morsan (med mig som "huvudsaklig brukare" eller vad det nu heter) och den försäkrades på tisdagen efter ägarbytet som skedde på fredagen men enligt hon på TFF som jag snackade med så måste bilen stå på samma person som bilens försäkring står på så det var bara till att skriva över bilen på morsan sad

Dock lyckades jag snacka bort dom där extra dagarna som dom ville ha betalt för genom att säga att den faktiskt var försäkrad men bara inte av mig så det blev till slut fyra dagar istället för dom elva dagarna dom ville ha pengar för, 400kr känns ju iaf inte lika mycket som 1100kr.

Att han inte fått någon räkning innan kan ju bero på att det här skiten inte har funnits innan, TFF är väl relativt nytt ??

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

16 Inlägg
9 april 2008
Trådstartare
det är ju sjukt att dom kan hålla på så asså. Men tack för svaren iaf ska be han att kolla med kronofogden och konsumentverket imorgon så får vi se iaf.

För 9000 spänn är ju inget man bara hostar upp så där på en månad liksom.

Edit: Läste lite på hemsidan det verkar som om dom har funnits sen 1929 så dom är inte direkt ny tongue
Senast redigerat av SoZe (9 april 2008)

Sök