3053
Sök

Några frågor om kablar och spänningsfall.

312 Inlägg
10 april 2008
Trådstartare
Hur stort spänningsfall kommer jag få om jag använder 35mm2 kabel. 4,6m plus och knappt en meter jord. Jag tycker kabeln ser väldigt tunn ut, det är en vanlig RK kabel som inte är lika fintrådig som den kabel man vanligtvis använder till bilstereo etc. Men det står i alla fall NEXANS GS H07V-K 35mm2 så den borde ju fungera lika bra som en vanlig bilstereo kabel på 35mm2. Slutsteget är på 1000RMS och avsäkrat till 100A.

Har allt kopplat i bilen, men har inte kunnat testa annat än att slå igång steget och det fungerar. Sedan så behöver jag en säkring till detta, hur stor och vad för typ behöver jag?

Jag har räknat spänningsfallet på egen hand samt kollat på nån kalkylator på internet men allt ger olika resultat. Så hoppas någon kan komma med ett vettigt svar.

Har även summrat jordpunkten med - polen på batteriet och det piper för fullt smile

312 Inlägg
10 april 2008
Trådstartare
Hur ska man ta reda på om man har bra jordpunkt då? Skruvade fast jorden i en bult som redan var fast i chassit, under sätet där bak.

21 761 Inlägg
10 april 2008
Där tycker jag precis som Swedenrockers. Att testa en jordpunkt med vanlig resistansmätning, i synnerhet med pipsignalen, blir inte en tillräckligt exakt mätning.

Bara för att bevisa detta så provade jag att göra så på min bil när jag skulle kolla varför laddspänningen från generatorn inte var som den skulle, när jag mätte med multimetern så visade den att kontakten var "perfekt" fastän det blev förluster. Ett tydligt tecken på att man inte kan mäta på det sättet alltså smile.

Spänningsfallet är Rå x Längden / Arean x Strömmen, det har väl skrivits förut i flera trådar. Men det kan nog kanske skilja litegrann beroende på vilket värde man anger för koppar, jag brukar ange 0,017.

Om det fortfarande handlar om Alpines monosteg så kan det enligt ett test (som jag har länkat till i en tidigare tråd) dra upp till 90A vid full RMS. Räknar man på pluskabeln så blir spänningsfallet ca 0,2V och minuskabeln får ca 0,04V.

312 Inlägg
10 april 2008
Trådstartare
Okej men då är det ju helt OK spänningsfall. Men ska man våga lita på att kabeln är 35mm2? Har mätt lite och den var 9mm i diameter, alltså skalad kabel. Inte med höljet.

4 554 Inlägg
11 april 2008
låter rimligt med 9mm för 35mm2 pi*4.5^2/2 är typ 35

10 287 Inlägg
11 april 2008
Det går att mäta men det är ingen övning för vanliga dödliga. Jag skulle kunna utföra det men under protest och efter en hel del förberedelser. För dom intresserade så bygger det på fyrtrådsmätning.

Rent praktiskt så "tar man reda " på det genom att utföra jobbet korrekt med rätta grejorna.

/Göran

thesvensk skrev:
Hur ska man ta reda på om man har bra jordpunkt då? Skruvade fast jorden i en bult som redan var fast i chassit, under sätet där bak.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

669 Inlägg
11 april 2008
står det 35 så är det 35mm2 vad annars skulle det va?

Sök