2529
Sök

Jävla Utsugande Sossar!!!

Maizer
5 januari 2006
Ja nu känner du dig säkert hotad också så kan du tjafsa om det i ett antal sidor.

Besserwisser
312 Inlägg
5 januari 2006
Jag är inte ute etfer att reta upp nån, tycker bara det är intressant att se vad folk har för uppfattningar och argument för att ändra på saker.
Och det där om att varken du eller jag skulle ha rätt om nåt, vad menar du då? Jag vet att jag har rätt om att jag är nöjd med vad jag fått, det kan ingen säga att jag har fel om.

Fredrik, Laxå

Besserwisser
312 Inlägg
5 januari 2006
Maizer skrev:
Ja nu känner du dig säkert hotad också så kan du tjafsa om det i ett antal sidor.

Kul att se att du kan hålla dig på en vuxen/mogen nivå hörru.

Fredrik, Laxå

Administratör
11 911 Inlägg
5 januari 2006
Kom igen nu, för en vettig diskussion så slipper vi låsa. Jag vet att politiktrådar lätt spårar ur, men kan vi inte försöka och samsas här och föra vettiga argument och inte hoppa på varandra i onödan?

Så ta er i kragen nu och var snälla mot varandra.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

Maizer
5 januari 2006
chrizz skrev:
Kom igen nu, för en vettig diskussion så slipper vi låsa. Jag vet att politiktrådar lätt spårar ur, men kan vi inte försöka och samsas här och föra vettiga argument och inte hoppa på varandra i onödan?

Så ta er i kragen nu och var snälla mot varandra.

Of course mate

Rekondare
289 Inlägg
5 januari 2006
Samma här.
Jo, jag ska försöka förklara:
Jag menar som såhär att du/jag vet inte vart/hur/när skattepengarna försvinner alltså så kan det bli svårt att komma fram till vem som har "rätt". Jag kan ju inte styrka mina åsikter(lika lite som du) om att för mycket försvinner ut. Men om du är nöjd så visst, bra.

EDIT: Jag lägger mig härmed inte i det här mer, vill inte vara en av anledningarna till att chrizz måste låsa en tråd. Värt att nämna också: Toppen jobb du gör Chrizz!smile
Senast redigerat av michael561 (5 januari 2006)

BMW 530iA
Audi 100 2,0E

Besserwisser
312 Inlägg
5 januari 2006
De som vill veta vad pengarna går till kan ju kolla budgetpropositionen på riksdagens hemsida, där är dock en hel del att läsa.

Fredrik, Laxå

Dä ä bare o åk
798 Inlägg
5 januari 2006
Fredrik__A skrev:
Jag har inte koll på varenda krona, det har antagligen inte du heller. Men den skatten jag betalar tycker jag är fullt rimlig.
Vidare så bor jag i ett glesbygdssamhälle.
Och vad gäller ditt uttalande om nysvenskar så tror jag ju att du skulle uppskatta att få samma förmåner om det var du i deras sits?

Det var nog jag som startade det med "nysvenskarna" och vad gäller deras förmåner så skulle man säkert vara glad att få samma hjälp om man kom till ett annat land det är ju inte alla som får bidrag att starta en egen pizzeria eller kiosk och liknande! men tycker endå att den bästa hjälpen borde gå till oss som är födda i detta land? varför ta in mera folk i ett land där arbetslösheten redan är hög? Och om man nu endå måste göra det tycker ja att dom som får komma hit inte ska va så jävla kartiga som dom flesta invandrare är ( ursäktar mej lite men blir så irriterad på sånt folk )

// Jimpa

Carpenter
310 Inlägg
5 januari 2006
Att ge nyinflyttade människor hjälp att komma igång är inte fel.
Men när dom skriver över företaget på en ny person som får en period av skatte lättnader är det sjukt!

Inte är det bara dåligt moraliskt sett med tanke på alla dom som betalar sin skatt, svensk som invandrare det är fel.

Sen så fort nånting går åt pipan så förväntar dom sig hjälp från staten(oss)

Vet ni siffrorna förresten hur många det är som arbetar här i sverige?
Dom är skrämmande låga. Förstår inte riktigt hur vi som arbetar orkar dra lasset för alla för inte är vi många!

"Det gör ingenting, du är säkert jätte bra på andra saker!" =)

Dä ä bare o åk
798 Inlägg
5 januari 2006
Nee det är klart att dom ska få hjälp om dom verkligen behöver men sen är ju frågan behöver dom verkligen all den hjälpen och varför ska just vi ( sverige ) ta in så många när inga andra nordiska länder gör det e väl bättre att se till att vi riktiga svenskar får jobb och har så att vi klarar oss i första hand... det är min åsikt iaf!! // Jimpa

Besserwisser
312 Inlägg
5 januari 2006
Den öppna arbetslösheten är väl en 6% tror jag.
Anledningen till att vi tar in så många tror jag är mest en fråga om fjäsk från sveriges sida, att försöka visa siga mänskliga, att man vill hjälpa folk. Men se på Finland, de tar väl knappt in några alls, och inte ses väl de som ett mer omänskligt eller rasistiskt land?

Fredrik, Laxå

Dä ä bare o åk
798 Inlägg
5 januari 2006
det är ju det ja menar varför ska just vi ta in mer än vi klarar av?

1 417 Inlägg
5 januari 2006
jag tror att om man gjorde det lättare för folk att starta och driva företag, så skulle fler smårföretag startas, och fler mindre företag skulle kunna expandera och nyanställa. För det är fördjävligt mycket papper att hålla koll på i ett företag, och det är fruktansvärt dyrt att anställa folk.
För som det verkar så finns det inte jobb åt alla som sitter hemma. Har jag jättefel ?

Besserwisser
312 Inlägg
5 januari 2006
Jobb finns det väl, men folk är för inställda på att bo kvar där de bor. För att få ett jobb som passar en så kan man bli tvungen att flytta. Folk verkar ju tro att de kan få jobb inom gångavstånd, så är det ju inte alltid. Och arbetsförmedligen verkar ju inte(skrev verkar eftersom jag inte haft nåt att ögra med dem själv, har bara mina vänners ord att gå på) vara så effektiv heller, därför måste man se till att ringa runt själv till olika företag och visa sitt intresse, har de inget jobb just då så har de dig ju iaf att komma tillbaka till när det kan tänkas behövas. Men många verkar tro att det är tvärtom, att företagen ska ringa till en o fråga om man vill komma och jobba hos dem.

Fredrik, Laxå

Carpenter
310 Inlägg
5 januari 2006
Fredrik_A Vissa av dina argument är så klockrena att man inte kan skriva dom bättre själv men andra är inte riktigt i min linje. Men det är ju det som är hela grejjen! (: eller hur!

Som ett ex.

Jag citer från en människa som ja vet inte kommer bra för i livet!

"jag går skolan sen gymnasiet sen pluggar lite till. Blir klar får fetaste jobbet tjänar storkovan på en gång"
Att tro att jobbet kommer till en är löjligt man får jobba lite själv också!

Det finns många arbetsgivare som har "respekt" i samhället som hellre anställer människor som inte har tummen mitt i handen än folk som kommer ut i arbetslivet och har MVG i allt och inte ens vet vad en regel e för nått sad big_smile

"Det gör ingenting, du är säkert jätte bra på andra saker!" =)

"A Johlsson"
302 Inlägg
5 januari 2006
"Och vad gäller ditt uttalande om nysvenskar så tror jag ju att du skulle uppskatta att få samma förmåner om det var du i deras sits?"

Vore ytterst intressant att se om man skulle kunna "invandra" till ett av "de länderna", de där "nysvenskarna" ni talar om, kommer ifrån ursprungligen och få "uppskatta" samma förmåner som de "uppskattar" här i Sverige då? Så, har en annan samma "förmåner" i dessa länder, gällande sjukvård, rättsystem etc?
Men å andra sidan kanske de inte betalar skatt i ett sådant land (annat system?), vad vet jag, vad jag vet är att jag är trött, troligen INTE skulle kunna få njuta av samma "privilegier" i de flesta fallen och skatterna ÄR för höga, i varje fall (i mitt fall mest då) på bensinen, sedan får övriga Sverige tycka vad de vill, för till slut så når det taket för alla på något sätt och då gnäller vi alla lite grann.
Senast redigerat av dasonyistozon (5 januari 2006)

Besserwisser
312 Inlägg
5 januari 2006
Jag vet, jag är bäst big_smile

Jag hade otrolig tur när jag slutade gymnasiet, fick fast jobb på en gång, dock med lite täääskig lön. Efter att ha jobbat där fick jag höra om det jobbet jag har nu, jag ringde till chefen här o hörde mig för och fick fast även här på en gång. Plus att jag tjänar 50% mer här big_smile Så jag har enligt mig själv haft en väldig tur.

Har flera kompisar som är arbetslösa eller har jobb de inte är nöjda med. När man säger till dem att "för fan ring runt till lite olika ställen och hör dig för och visa att du vill ha ett jobb, det är inte alla företag som lägger ut jobben på arbetsförmedlingen direkt". Då får man till svar att "nä det funkar inte så"  eller "nä jag vet inte om jag vågar, jag vet inte vad jag ska säga". Då vill man ju inte tillräckligt mycket enligt mig.

Fredrik, Laxå

Besserwisser
312 Inlägg
5 januari 2006
dasonyistozon skrev:
"Och vad gäller ditt uttalande om nysvenskar så tror jag ju att du skulle uppskatta att få samma förmåner om det var du i deras sits?"

Vore ytterst intressant att se om man skulle kunna "invandra" till ett av "de länderna", de där "nysvenskarna" ni talar om, kommer ifrån ursprungligen och få "uppskatta" samma förmåner som de "uppskattar" här i Sverige då? Så, har en annan samma "förmåner" i dessa länder, gällande sjukvård, rättsystem etc?
Men å andra sidan kanske de inte betalar skatt i ett sådant land (annat system?), vad vet jag, vad jag vet är att jag är trött, troligen INTE skulle kunna få njuta av samma "privilegier" i de flesta fallen och skatterna ÄR för höga, i varje fall (i mitt fall mest då) på bensinen, sedan får övriga Sverige tycka vad de vill, för till slut så når det taket för alla på något sätt och då gnäller vi alla lite grann.

Jag vet inte hur det fungerar i alla andra länder, men jag kan ju säga som så att en anledning till att de kommer hit är antagligen att systemet funkar bättre här än vad det gör i deras hemländer. Se bara hur det fungerar i många afrikanska länder eller i mellanöstern, de har ju inte direkt samma långt gångna utveckling vad gäller demokrati och medmänsklighet.

EDIT:
Förlåt, för att svara på din fråga; nej, jag tror inte man skulle få samma bidrag osv, baserat på det jag skrivit här ovan. Gapet mellan rika och fattiga är oftast mycket större där och man strävar ofta inte efter att minska det gapet.
Senast redigerat av Fredrik__A (5 januari 2006)

Fredrik, Laxå

1 639 Inlägg
5 januari 2006
Fredrik__A skrev:
Nåt som suger mycket pengar är alla arbetslösa som går hemma och inte vill ha nåt jobb. Klart som fan att man inte vill ha nåt jobb när man får så pass betalt ändå, höj kraven på arbetslösa och sänk a-kassan.

Vilket kränkande uttalande mot arbetslösa ! Så du tror att alla som blivit av med sina jobb går och myser och trivs ? Har själv varit arbetslös och det är ingen dans på rosor ! Max ersättning är 680kr/dag och jag skulle nu tex förlora ca 7k/månad på att bli arbetslös. Vilket jävla skitsnack att folk skulle vilja gå hemma och leva på denna låga ersättning... Hur kan man vara så oinformerad att man tror att folk får lika mycket i ersättning som de som jobbar ? Då ska man tjäna väldigt dåligt i så fall, och eftersom a-kassan är procentuell av din inkomst så förlorar man alltid minst 20%, och de flesta betydligt mer... Och när många arbetslösa hetsas till självmord, depression och orimliga krav av sina handläggare är ditt uttalande än mer kränkande...
Senast redigerat av mrcelica (5 januari 2006)

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....

Besserwisser
312 Inlägg
5 januari 2006
mrcelica skrev:
Fredrik__A skrev:
Nåt som suger mycket pengar är alla arbetslösa som går hemma och inte vill ha nåt jobb. Klart som fan att man inte vill ha nåt jobb när man får så pass betalt ändå, höj kraven på arbetslösa och sänk a-kassan.

Vilket kränkande uttalande mot arbetslösa ! Så du tror att alla som blivit av med sina jobb går och myser och trivs ? Har själv varit arbetslös och det är ingen dans på rosor ! Max ersättning är 680kr/dag och jag skulle nu tex förlora ca 7k/månad på att bli arbetslös. Vilket jävla skitsnack att folk skulle vilja gå hemma och leva på denna låga ersättning... Hur kan man vara så oinformerad att man tror att folk får lika mycket i ersättning som de som jobbar ? Då ska man tjäna väldigt dåligt i så fall, och eftersom a-kassan är procentuell av din inkomst så förlorar man alltid minst 20%, och de flesta betydligt mer...

Läs innan du svarar. Detta skrev jag:'Nåt som suger mycket pengar är alla arbetslösa som går hemma och inte vill ha nåt jobb'. Alltså, de som går hemma och klarar sig så bra på det de får att de inte känner att de behöver ha nåt jobb. Har flera sådana kompisar, så jag vet att det existerar. Har aldrig gjort nåt påhopp mot de som går hemma och verkligen vill ha ett jobb men inte får nåt. Tror en ursäkt är på sin plats?

Fredrik, Laxå

Sök