2954
Sök

Oljelampa lyser ca 10 sekunder efter start

70 Inlägg
13 april 2008
Trådstartare
Hej!
Jag har fått ett underligt "problem" med min bil (bmw 518i -82).
Det som händer är att när motorn startar lyser oljelampan och fortsätter göra så i ca 10-20 sekunder, därefter slocknar den bara och tänds inte igen. Vad jag minns inträffade samma sak i princip första gången jag körde iväg med bilen efter köpet (för någon månad sen), men har inte inträffad sen dess. Den gången hade jag inte haft motorvärmare och det var kallt och låg frost på bilen. Numera använder jag motorvärmare, men det verkar inte påverka "problemet".
Den enda gemensamma nämnare jag kan hitta mellan nu och då skulle kunna vara att det är fuktigt.. förutom att det förra gången var ca -10C och det nu är +10C.

Någon som har en gissning om vad det kan tänkas betyda, är lite obehagligt.

Körv
3 535 Inlägg
13 april 2008
Byt olja och filter smile

Truckdriving Man

70 Inlägg
13 april 2008
Trådstartare
Ok smile Det var min tanke med.

Körv
3 535 Inlägg
13 april 2008
Jo, det kan ju bara vara dåligt med olja, eller helt enkelt dålig olja smile

Truckdriving Man

321 Inlägg
13 april 2008
byt oljan!

jag hade en 520i i vintras det var samma grej med den att oljelampan blinkade till när man startade den. jag sålde den iaf till en kompis som struntade i att lampan blinkade och det tog ca 2 veckor sen började den knacka som fan.

70 Inlägg
13 april 2008
Okej till att börja med antar jag att du har en M10B18 eller dyligt i din bil. Det värsta felet som kan vara är att din oljepump är påväg och ge sig. men när jag läser det som du skriver så är det jag känner är närmast ditt problem antingen en dålig olja eller helt enkelt för lite.
Så mitt förslag blir att byta olja + filter.

Snygg bil förresten och en fråga... hur löste du varvräknaren? finns det givare eller fick du montera en själv?

Sök