3926
Sök

Orimlig bensinförbrukning

12 Inlägg
13 april 2008
Trådstartare
Har en 855 t5r, Italien import. Dvs. 2,0L motorn. Den är inte trimmad eller några andra konstigheter. Problemet är att den har en bensinförbrukning som är något utöver denna värld. Vid lugn stadskörning körning visar färddatorn cirka 1.6 liter milen i snitt. Med en liter tyngre högerfot kryper den upp till ungefär runt 2 liter.

Tror inte det är något fel på färddatorn då jag inte gör mycket annat än att tanka. Vad tror ni kan vara tokigt?

Smålänning
7 887 Inlägg
13 april 2008
Bytt luftfilter?
Tändstift?

Kolla felkoder också.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Bilmekaniker
84 Inlägg
13 april 2008
Hur mycket drar den vid 90-100km/h?  Borde ligga runt 0,8-1L/mil.... Mät upp lambdasond så den reglerar.

Mercedes 500E - Called the "Wolf in Sheep's Clothing" by the press.....

12 Inlägg
13 april 2008
Trådstartare
Luftfilter ser bra ut, men kanske värt att byta ändå? Tändstiften har jag inte ens tänkt på. Men ska testa!

12 Inlägg
13 april 2008
Trådstartare
940_Sebbe skrev:
Hur mycket drar den vid 90-100km/h?  Borde ligga runt 0,8-1L/mil.... Mät upp lambdasond så den reglerar.

Det ligger runt de ja. Inte alls farligt i den hastigheten.

IT-Tekniker
161 Inlägg
13 april 2008
min Turbo ligger på 0.82 vid 95 kmh...  men småpendlingen till och från jobbet, drygt 5 km  ligger den på ca 1.3 liter per mil....

så det är inget orimligt...

Bilmekaniker
84 Inlägg
13 april 2008
Okej, men då drar den nog så mycket i stadskörning.. 1,6L i stadskörning är ingen jätte hög siffra. Sen är det ju mycket mera som spelar in, yttetemp, motorns temp, röljus... mm mm.. Alltså rätt normal förbrukning. Tycker jag i alla fall smile?

Mercedes 500E - Called the "Wolf in Sheep's Clothing" by the press.....

Sök