Jag är ny här:) Har lite frågor angående min Volvo 855 T5 -94 automat. Bilen har gått 30 000mil. Har bytt vevhusventilationen plus slangarna,gort kompressions prov och de var bra på alla 5 cylindrarna, kollat avgasvärdet och de var också bra. Tändstiften var väldigt sotiga. Drar lite olja också.
Bilen går bra pigg o så men det visslar ordentligt o Turbon när den får jobba på högre varvtal är de vanligt ska de vara så?
Den blå ryker också står den still på tomgång ett tag några minuter o sedan gasar man till kommer det en blå rök puff kan det bero på?
Jag är inte säker på att det är turbon som ger sig.. en turbo ska ju glappa ytterst lite upp och ner.. men inte så illa så dom rör i väggarna, då kan du säga hejdå till impellerna :-D
Anledningen till att jag INTE tror turbon ger sig är att han säger den ryker blått när han står still och gasar... står han still och har automat så tror jag knappast faktiskt turbon laddar så abnorma mängder så att den börjar anstänga sig hårt... Går bilen som den ska? Är den tröttare än förr? Ja då tror jag också på turbon
Känns den pigg osv ännu? Kolla ventiltätningarna... eller kolla är väl inte det lättaste men är dom inte bytta så hade jag bytt dessa före... ett sätt är ju att be en polare eller tjejen eller farsan eller vem som helst kolla:
Är bilen kall, ge 1/4 dels gas när du startar den och kommer det ett moln av blårök, då är det tätningarna...
Frågar du mig så hade jag trott detta då jag haft exakt samma syntom på min Audi för 1 vecka sen
har aldrig bytt ventiltätningar på 850-modellerna p g a att det rykt. Då har jag servat långmilare upp emot 40,000-60,000 mil. Däremot har turbon bytts mellan 25-30,000 mil på de flesta.
"som har rykt då alltså, måste tillägga "
Senast redigerat av 940_Sebbe (15 april 2008)
Mercedes 500E - Called the "Wolf in Sheep's Clothing" by the press.....
Men kan turbon vara dålig när bilen går bra? Den är pigg o går skit bra förutom att det ryker när den stått stilla på tomgång o man gasar till lite kommer det en blå rök puff men gasar ja direkt efter så ser det bra ut. Visst turbon visslar när man gasar på ordentligt men det är bara när man just pressar den låter bra om man gasar på lite den drar iväg bra.
Har nu kollat upp om den ryker när den är kall o det ryker nästan inget när den är kall men så fort den börjar bli lite varm börjar de ryka lite o sen då om man gasar till kommer den blå röken.
Men det kan vara turbon endå som är dålig fast den går bra?
Men kan turbon vara dålig när bilen går bra? Den är pigg o går skit bra förutom att det ryker när den stått stilla på tomgång o man gasar till lite kommer det en blå rök puff men gasar ja direkt efter så ser det bra ut. Visst turbon visslar när man gasar på ordentligt men det är bara när man just pressar den låter bra om man gasar på lite den drar iväg bra.
Har nu kollat upp om den ryker när den är kall o det ryker nästan inget när den är kall men så fort den börjar bli lite varm börjar de ryka lite o sen då om man gasar till kommer den blå röken.
Men det kan vara turbon endå som är dålig fast den går bra?
Är lite osäker på ämnet men vad jag har fått information om är att det är riktigt illa när en turbobil ryker med blå rök. Bilen kan gå bra och så men turbon är på väg att gå sönder.
Jag har lite utavsamma problem tror jag, min har gått 26 000 mil. Men det är dock bara ibland detta sker, har dock sätt att det kommer en avgas dimma någonstans vid min turbo när man gasar på när man har huven uppe. kan detta vara atta turbon börjar ge upp? farligt att fortsätta köra, vad kan hända? Kan även nämna att min lambda lampa lyser. vad kostar det att skifta turbo i en T5R om man gör det själv?
men och andra sidan så hände detta endast när jag hade bytt vevhusvent. samt gjort ren motorn med en billig olja sedan slagit i en ny satsa castrol GTX,samtidigt den stod på pallbockar. Har inte lagt märke till det efteråt. Kanske berodde på detta?
Kände på min min turbo axel idag, upp oche ner glappar den LITE, in och ut inget alls. Måste väl betyda att de inte är turbon som skulle kunna vara på väg på min då!?
Hade precis samm problem med min har automat jag med! Stog man stilla å gasade till så vart det ett rejält moln bakom bilen, bytte till en ny turbo å vips problemet borta. Som sagt ventiltätningarna är det väääääldtigt sällan på 850,isarna.
Hmm tydligen så vare inte turbon på min heller Ny turbo men samma sak fortfarande, har gjort komptest men en mekaniker på volvo tror stenhårt på att det är ventiltätningarna. bilen har precis slagit om till 20 000. Den drar en del olja å luktar fan.
Komptestsresultat.
Cylinder 1 = 12.8 kg. Cylinder 2 = 11.6 kg Cylinder 3 = 12.7 kg Cylinder 4 = 10.5 kg Cylinder 5 = 11.8 kg