3574
Sök

Öppen dump med LMM??? Vad händer?

155 Inlägg
15 april 2008
Trådstartare
Har hört så mycket olika om de där med öppen dump om man har LMM.. Har en volvo 940 ltt -96 och undrar vad det igentligen är som händer om man har öppen dump med LMM? Vissa kör ju med öppen och vissa med återcirkulerande..

Mvh

இஇஇ Man lär så länge man leker இஇஇ

224 Inlägg
15 april 2008

Kan det mesta inom s/v40 så skulle det vara något så får ni gärna fråga :)
uppgraderingar och tillbehör PMa

hej
291 Inlägg
15 april 2008

bra där!

du som har en 940 ltt, -96, jag har själv en 945:a ltt -95. och det funkar inte bra med öppen dump, det pyser men lamdalampan tänds efter ett tag. + att bilen gick skit. inget att rekommendera.

Forden jag har, har mapsensor, och öppen där funkar för jävla fint.

Bilar med LMM, kör inte med öppna dumpar! blir bara tråkigt senare!

Vi är gulsvarta Elfsborg!, Elfsborg från Borås!

155 Inlägg
15 april 2008
Trådstartare
Okej tack för svar smile Då fortsätter ja köra me öppet luftfilter då smile

Mvh

இஇஇ Man lär så länge man leker இஇஇ

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
15 april 2008
annars finns det ju sekvenciella, eller hybrid som det också kallas, både återcirk å öppen, dom riktiga är endast återcirk på tex tomgång å låga tryck medans 50% / 50% vid kaftigt tryck...

dessa skall funka fint på 940 osv med känsliga LMM men jag har ingen egen erfarenhet...

Bilmekaniker
84 Inlägg
15 april 2008
gick bra på min 940 o köra öppen. dock pluggade jag tomgångsmotorn och så ska man veta att katalysatorn tar skada i längden..

Mercedes 500E - Called the "Wolf in Sheep's Clothing" by the press.....

Saabvilde!
1 708 Inlägg
15 april 2008
Har hybrid i min 9000 (återcirkulerande och öppen) och det funkar kanoners : ) Ser bra ut med wink

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

ArtDirector
462 Inlägg
15 april 2008
Kolla med Johan på JBRaceparts.se & Xtremt.se han är experten när det gäller dumpar till Volvo! lycka till!

Fakta: "En enda dag någonssin var det coolt att äga en Saab... sen blev det tråkigt igen..."

45 Inlägg
17 april 2008
Jag har LMM på min saab 9-5 och jag har som Xoff sa en som är båda delarna både återcirkulerande och atmosfärisk och fungerar hur bra som helst och tycker det blev stor skillnad när man växlar.

3 295 Inlägg
17 april 2008
jo en hybrid blir ju bara hälften så fel.. hmm men att det funkar behöver inte betyda att det är så jävla bra i längden..

1 174 Inlägg
17 april 2008
En hybrid dump funkar som en öppen vid mycket gas.
Och som en återcirkulerande vid lite gas..

"If you're in control, you're not going fast enough"

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
17 april 2008

precis!

jag skrev en jävla massa om det i denna tråd tidigare idag

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 50&p=2

mvh

151 Inlägg
17 april 2008
ehm  med för mycket bränsle i cylindrarna borde typ inte kolvar och sånt smälta. har hört av någon med en snabb SAAB att för mycket soppa smälter kolvar och för mycket luft sabbar nått annat, kommer inte ihåg. han hade ju en SAAB wink

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
17 april 2008
EvoJenza skrev:
ehm  med för mycket bränsle i cylindrarna borde typ inte kolvar och sånt smälta. har hört av någon med en snabb SAAB att för mycket soppa smälter kolvar och för mycket luft sabbar nått annat, kommer inte ihåg. han hade ju en SAAB wink

njae det vill jag inte påstå att det gör. För mycket bensin ger en sämre förbränning > lägre temperatur. Det är anledningen till att man kör med just förhållandet 14,7:1, då ökar temperaturen som mest vilket medför störst gasutvidgning (högre temperatur medför större volym). För lite bensin däremot (läs för mycket luft) höjer temperaturen eftersom bensinen har en kylande effekt (innan förbränning alltså) vilket kan leda till spikningar vid höga cylindertryck..

151 Inlägg
21 april 2008
så var det. hade helt fel. blandade ihop för mycket med för lite.roll
men för mycket soppa i motorn är ju inte särskilt skoj. Typ sotar igen stift kanaler. ingen höjdare det där. Kräver lite mer än att "sota ur den" dvs gasa som en dåre.

Sök