3505
Sök

Tips på 8" bas. måste kunna spela i sluten låda.

240 Inlägg
15 april 2008
Trådstartare
har en liten fråga angående dessa basar. just nu så kör jag med ett alpinesteg på 850wrms och 2 st 10" Alpine spr. nu har det blivit så att jag fått generatorvin i högtalarna i hatthyllan (sitter 8" orginal) och fick då en idé om att göra mig av med alpinebasarna och ersätta orginalhögtalarna i hatthyllan med 2 st 8" basar och då bygga en låda på undersidan.
Då till mina frågor. hur spelar Digital designs 1508 i en sluten låda? och vad är rekomenderad volym?
Nån som har något annat tips på bra 8" basar som skulle passa bra till mitt steg?
basarna måste kunna kopplas så att et blir 2 ohm totalt.

mvh Filip
Senast redigerat av Fivi (16 april 2008)

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
15 april 2008
Fivi skrev:
har en liten fråga angående dessa basar. just nu så kör jag med ett alpinesteg på 850wrms och 2 st 10" Alpine spr. nu har det blivit så att jag fått generatorvin i högtalarna i hatthyllan (sitter 8" orginal) och fick då en idé om att göra mig av med alpinebasarna och ersätta orginalhögtalarna i hatthyllan med 2 st 8" basar och då bygga en låda på undersidan.
Då till mina frågor. hur spelar Digital designs 1508 i en sluten låda? och vad är rekomenderad volym?
Nån som har något annat tips på bra 8" basar som skulle passa bra till mitt steg?
basarna måste kunna kopplas så att et blir 2 ohm totalt.

mvh Filip

Skall du byta basar pga att du fått generatorvin?

Låter lite som att ge penicillin till nån som fått skrubbsår på armbågen..

/Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

240 Inlägg
15 april 2008
Trådstartare
jonash skrev:

/Jonas

Självklart är det inte bara därför. tycker att det skulle bli en bra lösning. Vill att bilen ska se helt orginal ut, och slippa ha en låda i bakluckan, samt att jag får in basljudet i kupén bättre.

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
15 april 2008
Fivi skrev:
jonash skrev:

/Jonas

Självklart är det inte bara därför. tycker att det skulle bli en bra lösning. Vill att bilen ska se helt orginal ut, och slippa ha en låda i bakluckan, samt att jag får in basljudet i kupén bättre.

DET låter som bra anledningar. smile
/jonas

240 Inlägg
15 april 2008
Trådstartare
ingen som vet hur DD 1508 spelar i sluten låda?

590 Inlägg
15 april 2008
Tror dom spelar bäst i portat men är nog ganska rappa i slutet. Fick jag reda på om min DD 1010=)

240 Inlägg
15 april 2008
Trådstartare
nu kommer jag ju inte kunna ha portat så jag måste ha en bas som kan lira i en sluten låda.

284 Inlägg
15 april 2008
konstigt   försökte kolla upp vad det var för parametrar på denna bas men det står inte  vad den har för vas liter

284 Inlägg
15 april 2008
Digital designs 1508

RMS: 450
Peak: 1800
Impedans: 4.0 Ohm
Talspole: 2.0" 50mm
Känslighet: 85,5 dB
Magnet: 100 oz
Max Slaglängd: 55 mm
Resistans: 3.4 Ohm
Qts: 0,38
Qes: 0,41
Qms: 4,52
Vas: 44,3L
Vikt: 7.2Kg

28L netto 1st 38cm2 45cm lång port

detta är vad jag nu hittat på en sida     har inte än så länge hitta något förslag  lr någon som har den i sluten låda    men vem vet   kanske går bra

240 Inlägg
15 april 2008
Trådstartare
* RMS: 450
    * Peak: 1800
    * Impedans: 4.0 Ohm
    * Talspole: 2.0" 50mm
    * Känslighet: 85,5 dB
    * Magnet: 100 oz
    * Max Slaglängd: 55 mm
    * Resistans: 3.4 Ohm
    * Qts: 0,38
    * Qes: 0,41
    * Qms: 4,52
    * Vas: 44,3L
    * Vikt: 7.2Kg

Kan någon räkna ut en bra lådvolym till denna bas? (SLUTEN LÅDA!)

"There can only be one"
205 Inlägg
15 april 2008
Visst kan man köra DD i slutet MEEEEN (som Tony Irving skulle säga) mitt tips är att bygga en portad låda med en bas istället för 2 st i slutet. Anledningen till detta är att DD basar är i första hand designade för just portade lådor. Rekomenderad lådstorlek på 20 liter netto ca 25 brutto samt med en fyrkantig port på 70cm2 30cm lång är mitt förslag på utgångsläge för din låda. Vill du ha mer djupbas minskar du ner portens area med en skiva mdf på ena portsidan tills du hittat rätt avstämning för din bil och dina öron..  Har du en sedan bil är bästa sätt att bygga genom skidlucka på detta vis

http://www.soundpressure.com/mediavault/listpics.asp?a=dl&m=tn&f=PERSONAL%5CTeam+Digital+Designs+Sweden%5CHeroZ+DD750iAL%5CTN%5FDSC02840%2Ejpg

mer bilder hur du på bästa sätt bygger i en sedan d´finner du här http://www.soundpressure.com/mediavault … Z+DD750iAL
Senast redigerat av Naughty Tee (15 april 2008)

240 Inlägg
15 april 2008
Trådstartare
men anledningen till att jag ens skulle byta bort mina nuvarande alpinebasar är ju att få bort lådan och kunna ha basarna i hatthyllan. dom lär väl inte spela helt värdelöst i slutet? det är ju inte så att jag ska tävla med dom. 425wrms styck måste ju få dom att dunka på rejält?

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
15 april 2008
Fivi skrev:
men anledningen till att jag ens skulle byta bort mina nuvarande alpinebasar är ju att få bort lådan och kunna ha basarna i hatthyllan. dom lär väl inte spela helt värdelöst i slutet? det är ju inte så att jag ska tävla med dom. 425wrms styck måste ju få dom att dunka på rejält?

Räkna inte med nån extrem djupbas i sluten med dem basarna.

Men, om du lyssnar på mestadels hårdock som sällan har djupbas så kanske du överlever ändå.

mvh Jonas

284 Inlägg
15 april 2008
du kan väll dra ett basrör upp till hatthyllan då   enkelt    kanske inte ser orginal ut med ett stort hål dår  men det blir säkert mycket bättre

Team dBakuten
3 453 Inlägg
15 april 2008
jonash skrev:
Fivi skrev:

Men, om du lyssnar på mestadels hårdock som sällan har djupbas så kanske du överlever ändå.

mvh Jonas

Kan hålla med om att det kanske inte är extrem djupbas men dom
tillfredställer de flesta basnarkomaner.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
15 april 2008
Tokken skrev:
jonash skrev:
Fivi skrev:

mvh Jonas

Absolut, men om jag t.ex lyssnade mycket på hiphop och RnB skull ejag INTE välja dem i en sluten låda. Då finns det betydligt vettigare alternativ.

mvh Jonas

240 Inlägg
15 april 2008
Trådstartare
jonash skrev:
Tokken skrev:
jonash skrev:

mvh Jonas

Absolut, men om jag t.ex lyssnade mycket på hiphop och RnB skull ejag INTE välja dem i en sluten låda. Då finns det betydligt vettigare alternativ.

mvh Jonas

Nu är det tyvärr så att jag lyssnar mycket på hiphop & RnB. då är det alltså andra basar som gäller.
har ni några tips?

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
16 april 2008
Fivi skrev:
jonash skrev:
Tokken skrev:

mvh Jonas

Nu är det tyvärr så att jag lyssnar mycket på hiphop & RnB. då är det alltså andra basar som gäller.
har ni några tips?

Ja om du inte kan sätta en DD8 i portat så finns det bättre alternativ. Kolla på en JL Audio.

mvh Jonas

240 Inlägg
16 april 2008
Trådstartare
jonash skrev:
Fivi skrev:
jonash skrev:

mvh Jonas

har ni några tips?

Ja om du inte kan sätta en DD8 i portat så finns det bättre alternativ. Kolla på en JL Audio.

mvh Jonas

Det ska jag göra. är det någon som har något mer tips?

240 Inlägg
16 april 2008
Trådstartare
är detta något att ha?
Ground Zero gzhw 20x
http://bilstereohornan.jetshop.se/ShowP … mp;cat=122
Senast redigerat av Fivi (16 april 2008)

Sök