15 april 2008
Trådstartare
Hej, jag har fått lite problem med min bil. Det hela började med att mina tre övre tändstift var oljiga och jag fick då höra att det kunde vara ventilkåpspackningen. Så jag bestämde mig igår för att ta bort insuget först och främst, pga att vara säker på att kunna få bort det. (innan man köper massa packningar och så). Jag fick tyvär inte bort insuget :S jag fick bort den övre spridarrälsen och jag lossade skruvar på gas spjället eller vad det heter (spjället som sitter vid insuget där rör från luftburken går). insuget i sig var lösst och man fick nästa bort det men det var något som satt fast och jag gav upp efter ett tag. Sen satte jag allting på plats och sen när jag skulle starta upp bilen så varavde den som fan, den lät som att den misständer och den låter som en jäkla kompressor. Jag märkte att det läkte bensin från höger sida på den övre spridarrälsen. Alltså det går ju ett metallrör och sen en skruv som man skruvar fast den i den övre spridarälsen. Det kommer svart rök från avgasröret och bilen dör efter några sekunder om man inte gasar. Gasar man så kommer det vit rök efter ett tag. Det känns som han drar luft någonstans eller är otät. det låter som att det viner från den ytre kåpan alltså den som är närmst om man står och kollar på motorn. Sedan provade jag att koppla ur luftmassemätare och tomgången är ju inte så stabil men han dör inte då. Men det viner och har sig som en kompressor då. Jag försökte stoppa packningar mellan skruven och det där röret som går till den där spridarrälsen men det verkar som att det läcker lite ändå.
Vet någon vad som kan va felet? jag laddar upp en video som vi filmade, där man för hoppningsvis kan höra hur det låter.
Han får inte heller upp några felkoder när man har luftmassemätaren i.