erik_90 skrev:
bumpe skrev:
Lardi skrev:
ja du ska väll inte driva basen å framsystemet på samma lågnivåkabel?
ja har 3 kablar.. en till diskant, en till mid, en till bas... så ja du behöver en till
Det beror sig ju lite på vad han har för stereo med... Har han bara 1 lågnivåkanal så är det ju jävligt onödigt med en extra kabel bara
Vad ger det för föredelar i ljudet? Förklara gärna ingånde om du orkar.
Om du har två eller tre lågnivåutgångspar på din stereo kan du dela upp kanalerna för att få bättre justeringsmöjligheter från förarsätet.
Anta att du har högtalare fram, bak (i dörrarna för passagerare kanske) och en baslåda i bagaget.
Anta också att du har en stereo med 3 stereokanaler så kan du fejda bort bakhögtalarna när du kör själv. Du kanske även kan justera lågpassfilter för basen osv.. men för att kunna göra detta från stereon behöver du ha en lågnivåkabel för varje högtalarposition (fram, bak, sub)..
Fan vad jag krånglar till det..
Vissa stereos har sub-kanaler i stereo eller mono men man kan även använda exempelvis bakkanalerna för suben. I det sistnämnda fallet kan man fejda mellan fram och bak i stereon för att justera balansen mellan framsystemet och subben.
Eller så gör du som Lardi och driver diskan och mellanregister separat men det känns som lite overkill.
Jag använder bara fram- och subutgången på min stereo, jag har ett 4-kanalssteg.
Du behöver aldrig fler lågnivåkablar än vad du kan koppla in på steget.