Tja...det pratas mycket om varvtal hit och varvtal dit...turbon laddar först här och där...
Ketchupeffekt och rak vridmomentkurva samt dumpventiler och att dessa enbart är till för kpiiiisch-ljudets skull...
En dumpventil skapar ett ljud när den släpper ut den trycksatta luften...men det är inte ljudet som är den huvudsakliga anledningen till att använda en dumpventil. Smaka på namnet...Dump-ventil.
Dumpningen av luften gör att turbinaxeln i turbon fortsätter rotera med högt varvtal även om gaspedalen släpps och gasspjället stängs. Detta resulterar i att turbon snabbt kan ge fullt laddtryck igen vid pådrag.
...men...
Det finns ett annat system som ganska få vet vad det innebär och det förkortas
ALSDe där bokstäverna står för anti lag system och med dess hjälp sätter avgaserna full fart på turbinaxeln redan vid tomgång/lågt varvtal. Det görs genom att tändningen sänks kraftigt och extra bränsle sprutas in när gaspedalen släpps. Detta får förbränningen att bli väldigt sen och den flyttas ut i grenröret/turbon och skapar massiv volym avgaser som accelererar turbinen mycket kraftigt. När man sedan gasar på svarar motorn omedelbart eftersom turbons lag har minimerats (turbinaxeln roterar med näst intill maximalt varvtal).
Laddtryck av 0,3-0,5bar vid tomgång kan enkelt uppnås utan att skada motorn. Vid mera aggressivt användande av tekniken kan man nå 1-1,5bar laddtryck redan vid tomgång men då blir det enormt varmt i grenrör/turbo mm. Ska man nyttja det fullt ut måste man ha en rejäl racebudget.
Så...vi vanliga får nöja oss med kanske upp till ett halvt bars laddtryck vid tomgång och då snackar vi om laddtryck motsvarande kanske 2-300 hästar redan från 1000-2000rpm beroende på motor. Ganska skapligt reducerad lag tycker jag
Även riktigt stora turboaggregat kan uppföra sig som ett litet rappt dito.