3600
Sök

Bensinens slut

53 Inlägg
18 april 2008
Trådstartare
Hej. Jag håller på att skriva en uppsats på skolan om när bensinen tar slut.

Vad tror ni?

Vad tror ni händer när den tar slut? Blir det en kris eller?

Vilket bränsle tror ni kommer att at över?

Hur mycket tror du att bensinen komemr att kosta i slutet medans det fortfarande finns på mackar?

Tack på förhand

Mvh / Johan

Jag vet vad jag vill, Men jag vill mycket mer

VW-nörd?
4 332 Inlägg
18 april 2008
Finns trådar om varje sak du nämner, söker du på varje så kommre du hitta, och så får du många källförteckningar :p

654 Inlägg
18 april 2008
Morken skrev:
Mvh / Johan

HÄHÄ? hmm

Tipset är att ta reda på några experter/analytiker och se vad dom säger. Gorg är bra till mycket men ska nog inte användas som en källa till ett skolarbete.
Senast redigerat av danhild (18 april 2008)

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
18 april 2008
danhild skrev:
Tipset är att ta reda på några experter/analytiker och se vad dom säger. Gorg är bra till mycket men ska nog inte användas som en källa till ett skolarbete.

Jorå.
Jag kan intyga att hönan kom före ägget.

Allt som skrivs på Internet är sant. Det visste du väl?

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

8 156 Inlägg
18 april 2008
Bensinen kommer inte att ta slut. Olja används till så mycket annat så att det kommer inte vara lönsamt att producera bensin av oljan. Priserna lär stiga till över 20:- litern relativt snart.

Mackar kommer alltid att finnas, däremot kommer dom att tillhandahålla andra bränslen.
Det är inte möjligt att producera tillräckligt bränsle från en och samma källa, så det kommer att finnas flera alternativ i framtiden. Troligen blir biogas, etanol och biodiesel de främsta.

Biogas är lätt att producera lokalt, tänk bara på allt gasläckage som sker från gödselbrunnarna på lantbruken runt om i Sverige. Sen så kan man ju göra biogas av slaktavfall och hushållssopor också.
Biprodukten vid tillverkning av biogas blir gödsel.

Biodiesel eller RME går ju också att producera relativt lokalt, från raps i söder och från biomassa i norr.

Etanol kan ju utvinnas ur säd, majs, sockerbetor, sockerrör och från skogen, men etanolen är inte lika miljövänlig som dom andra bränslena, då utsläppen vid förbränning är skadligare för miljön.

Problemet är väl att det inte finns tillräckligt mycket odlingsbar mark för att kunna göra Sverige självförsörjande på bränsle. Inte om man samtidigt ska kombinera det med matproduktion...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

53 Inlägg
18 april 2008
Trådstartare
danhild skrev:
Morken skrev:
Mvh / Johan

HÄHÄ? hmm

Så du tror inte att det kan va så att jag vill ha eran åsikt ??

* Klåpare
1 718 Inlägg
18 april 2008
Morken skrev:
danhild skrev:
Morken skrev:
Mvh / Johan

HÄHÄ? hmm

Så du tror inte att det kan va så att jag vill ha eran åsikt ??

Det är en uppsats danhild, inte en doktorsavhandling...

Är inne på Phaetoon's spår i detta ämne, bensinen tar inte slut, den blir dyrare så att nästan ingen har råd att köpa den till slut. Gas och etanol kommer användas i större utsträckning tills någon konstruerar effektivare batterier så elbilen blir effektivare. Eller kommer på ett billigt sätt att omvandla vatten till väte och syre så bränslecellen blir konkurenskraftig.
Senast redigerat av Gulmun (18 april 2008)

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

53 Inlägg
20 april 2008
Trådstartare
Tack för svaren.

Nån mer som har en åsikt om det?

Sök