När jag skulle starta bilen en morgon så gick den inte igång. Har kollat lite och kommit fram till att ingen soppa kommer fram till motorn och det finns ingen gnista i stiften. Bilen gick perfekt för exakt en vecka sedan och gav inga tecken på något som helst problem.
Jag har bytt det stora vita bränslerelät och kollat säkringar utan resultat. Soppa finns och batteriet är bra. Kan det finnas något som styr både tändning och sprut som kan ha lagt av, givare, styrenhet eller något?
Kammen snurrar det har jag kollat. Har hallgivaren något med bränslesystemet att göra eller bara tändning? Är vevaxellägesgivaren och "givaren på svänghjulet" samma sak, är det jobbigt att byta?
Kammen snurrar det har jag kollat. Har hallgivaren något med bränslesystemet att göra eller bara tändning? Är vevaxellägesgivaren och "givaren på svänghjulet" samma sak, är det jobbigt att byta?
Plocka av locket på bränslepumpsreläet och aktivera det manuellt ( man trycker på kontaktarmen i reläet som sitter där). och se (och hör) om pumpen börjar att jobba. Hallgivaren/vevaxelgivaren ger även impulser till bränslepumpsreläet så att den "fattar" att motorn snurrar (går). Det finns också en timer i reläet som ger ström till bränslepumpen i ungefär 3 till 4 sekunder och som aktiveras av antingen strömpulsen när man vrider på tändningen eller när startmotorn börjar att arbeta, och när reläet har fått några år på "nacken" så kan den funktionen strejka..
Bytte hallgivaren i min 740 själv..(ingen annan ville göra de) som sagt ovan så ger den signal till bränslet också. kolla om du har nån kabel som går till fördelaren annars har du nog givare till veven