2460
Sök

Vågar ja börja köra audin på E85 ?

Norrlänning
1 453 Inlägg
21 april 2008
Trådstartare
Såg på NA forumet att nån tagit spridare från en saab 9000 2.3t och satt på sin s4 och kört på E85 och de gick tydligen riktigt bra för han, törs ja testa ja med ? tänkte om pumpen klarar av att pumpa eller om någon vet något annat som brukar kunna jävlas ?

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

KHRacing
21 april 2008
Min Volvo 855gl´s bränslepump dog av E85.

Men räkna med att du behöver 25-30% större spridare för att kompensera bränsleåtgången.
& sedan kolla så din pump, packningar & ledningar klarar E85..... typ

1337
1 343 Inlägg
21 april 2008
Varför vill man köra E85?

I'm not a fighter, I'm a lover!

Norrlänning
1 453 Inlägg
21 april 2008
Trådstartare
Xtravagant skrev:

Billigare.. sen lite mer effekt

- Har du champagne?

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
21 april 2008
Byt ledningar, packningar och spridare, annars så borde det tekniskt sett fungera.

Har dock inte provat på en Audi (än), så jag är inte helt 100%.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Norrlänning
1 453 Inlägg
21 april 2008
Trådstartare
Siarnaq skrev:
Byt ledningar, packningar och spridare, annars så borde det tekniskt sett fungera.

joo ja hoppas de.. har du testat på andra bilar ?

- Har du champagne?

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
21 april 2008
Ellertz skrev:
Siarnaq skrev:

350 V8 från 1994. xD

Dom nyare motorerna funkar helt utmärkt på det, gäller bara att byta slangar och packningar så dom håller. Sen spridare för bättre bränsleflöde. Tror nog att det skulle gå helt utmärkt.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Norrlänning
1 453 Inlägg
22 april 2008
Trådstartare
Siarnaq skrev:
Ellertz skrev:
Siarnaq skrev:

350 V8 från 1994. xD

Dom nyare motorerna funkar helt utmärkt på det, gäller bara att byta slangar och packningar så dom håller. Sen spridare för bättre bränsleflöde. Tror nog att det skulle gå helt utmärkt.

Vad bra:) blir se less på den som inte kan ett piss och säger att halva motorn ska explodera om man tankar etanol.. tongue är på jakt efter spridare nu, ungefär runt 440 cc skall dom vara tror ja..

- Har du champagne?

T5 & R Fantast
1 279 Inlägg
22 april 2008
E85 GER JU MER EFFEKT ENLIGT VAD JAG LÄSTE SÅ TOG DOM 30 PROCENT MER ÄN EN BENSINARE!
Ellertz skrev:
Xtravagant skrev:

Erik H

Svindåre
1 433 Inlägg
22 april 2008
v80_ecke skrev:
E85 GER JU MER EFFEKT ENLIGT VAD JAG LÄSTE SÅ TOG DOM 30 PROCENT MER ÄN EN BENSINARE!
Ellertz skrev:
Xtravagant skrev:

mm, har för mig de ja å, att det är billigare men bilen drar mer soppa. (E85 alltså)

They called us a Dead Generation, they told us that we wouldn't survive
They left us alone in the maelstrom, as you can see we're all clearly alive!

Feminism; Idelogin bottnar i att alla män är svin, och att kvinnor är lika bra som männen
Stairway to heaven or highway to hell? i´ll think i choose the highway!

T5 & R Fantast
1 279 Inlägg
22 april 2008
tror dom hade gjort ett test om det!
ErskPersk skrev:
v80_ecke skrev:
Ellertz skrev:

mm, har för mig de ja å, att det är billigare men bilen drar mer soppa. (E85 alltså)

Erik H

Personbilssystemstekniker.
365 Inlägg
22 april 2008
Problemet ligger ju inte i att få motorn att gå vettigt med etanol, utan få motorn att överleva en längre tid med etanol.
En etanol motor är inte bara en "vanlig motor" som dom har hinkat i lite större spridare, pump och tåligare bränslerör. Utan allt som kommer i kontakt med etanolen byts ut till hårdare material som klara etanolens aggresivitet (fräter mkt mer än bensin), bla ventiler, ventill säten mm.
Men nej... Bilen kommer inte att explodera, den kommer inte skära ihop efter 100mil, däremot så kanske du inte kommer att uppleva 40000mils gränsen, men det kanske man kan leva med.

Däremot är motorvärmare ett måste! tongue
Senast redigerat av _TiNcO_ (22 april 2008)

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur

245 Inlägg
22 april 2008
Varför inte kolla in på http://www.etanol.nu där du kan fråga folk som kan en hel del gällandes just Etanol och även få tips på hur du ska göra för att konvertera. Provar själv min Opel Astra -97 med X16XEL motorn att köra med först 15L etanol i en 50l tank för att öka med 5L vid varje tankning. Min bil är även chipstrimmad av föregående ägare så den har bättre förutsättningar att tillgodogöra sig E85 + att motorn ställer om sig själv för det högre oktantal som E85 har.

Nöjer mig med att köra 50/50 om den inte drar så mycket och vad jag sett på etanol.nu var det en som har provat med "blandtankning" och då drog motorn i hans bil 15% mer vid "blandtankning".

1 813 Inlägg
22 april 2008
kör 50 bensin 50 e85 på orginal motorn funkar hur bra som helst utan problem;)

Åk före du så väntar jag på dig där..!

Norrlänning
1 453 Inlägg
22 april 2008
Trådstartare
olirc skrev:
Varför inte kolla in på http://www.etanol.nu där du kan fråga folk som kan en hel del gällandes just Etanol och även få tips på hur du ska göra för att konvertera. Provar själv min Opel Astra -97 med X16XEL motorn att köra med först 15L etanol i en 50l tank för att öka med 5L vid varje tankning. Min bil är även chipstrimmad av föregående ägare så den har bättre förutsättningar att tillgodogöra sig E85 + att motorn ställer om sig själv för det högre oktantal som E85 har.

Nöjer mig med att köra 50/50 om den inte drar så mycket och vad jag sett på etanol.nu var det en som har provat med "blandtankning" och då drog motorn i hans bil 15% mer vid "blandtankning".

joo ja har läst där.. men ja ville bara kolla om nån med nån likanade bil som gjort de och hur de gick för han/hon smile

- Har du champagne?

78 Inlägg
2 juni 2008
Kört etanol på min nu ett tag(inte så länge. Och tror den drar liiite mer men inte mkt för har fel på min bensinförbrukning så vet inte direkt och ingen skillnad alls effektmässigt. Sen så ska de vara bättre med insprutsmotorer som jag har, Audi har också någon som är känd att klara mer etanol % Dock vet jag inte hur bra det är i längde att köra på det.

22 Inlägg
29 oktober 2008
_TiNcO_ skrev:
Problemet ligger ju inte i att få motorn att gå vettigt med etanol, utan få motorn att överleva en längre tid med etanol.
En etanol motor är inte bara en "vanlig motor" som dom har hinkat i lite större spridare, pump och tåligare bränslerör. Utan allt som kommer i kontakt med etanolen byts ut till hårdare material som klara etanolens aggresivitet (fräter mkt mer än bensin), bla ventiler, ventill säten mm.
Men nej... Bilen kommer inte att explodera, den kommer inte skära ihop efter 100mil, däremot så kanske du inte kommer att uppleva 40000mils gränsen, men det kanske man kan leva med.

Däremot är motorvärmare ett måste! tongue

Min s4 -93 ha redan nått 40 000 gränsen så vad har man att förlora?
tipps på vilka spridare man ska använda i just en s4?? pris mm
ingen ide att ha för stora heller då kanske den får för mkt bränsle

Forummoderator
10 576 Inlägg
29 oktober 2008
Ellertz skrev:
Xtravagant skrev:

Det blir inte billigare och du får inte mer effekt om du inte mappar bilen på ditt nya bränsle. Då blir det liiite billigare.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Sök