3505
Sök

spikar vid 4000rpm och för hög tomgång

19 Inlägg
10 januari 2006
Trådstartare
#1
ja har en 244 tic som spikar vid 4000rpm och uppåt vet inte vad de e... Fel tändning kanske?
och så kan ja inte få ner tomgången under 1500rpm för då bara dör den...??
det e en b21 uppborrad till 2,3liter... laddtryck 1,1bar ska sänkas till 0,9bar orginalsprut och orginal turbo...

Autobahn Lokomotiv

SAABlare
190 Inlägg
10 januari 2006
#2
hur e de med bränslet då? ställt upp det också??

Mja Mjo! Så kan de gå!

19 Inlägg
10 januari 2006
Trådstartare
#3
nä det har ja inte gjort men har planer på det men skulle det hjälpa att sänka laddtrycket tror du?

Autobahn Lokomotiv

SAABlare
190 Inlägg
10 januari 2006
#4
ja mot spikningarna gör det ju de. men höjer du bränsle trycket så ska de gå och ställa upp han men vet inte hur mycket på volvo,, och med original bränsle.. men du får prova dig fram. men tomgången vet jag ej vad de kan va...

Mja Mjo! Så kan de gå!

19 Inlägg
10 januari 2006
Trådstartare
#5
tackar så mycket

Autobahn Lokomotiv

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
10 januari 2006
#6
ber att få låna tråden en liten stund bara...smile


Gäller original laddtrycksmätaren på min 245turbo, som dom flesta säkert vet så är den inte graderad med siffror utan med färgade fält. Är det någon som vet ungefär vad som är vad?
Jag vet att laddtrycket är litegranna höjt på den men jag vet ju inte hur mycket såå...Min laddar ca.3-4mm in på det röda, hur mycket kan de va? Hur många xtra häst kan man fantisera om då på en annars original maskin utan IC?

Säg inte nu: "Köp en riktig laddtrycksmätare" el. "mät själv" el. liknande för ja ska dit me en annan mätare nån dag men just nu vill ja bara veta lite snabbt å lätt ifall de e nån som vet...

mvh/ tompa


19 Inlägg
10 januari 2006
Trådstartare
#7
ja tror att vid rödmarkeringen så e det 1,0bar om ja inte misstar mig

Autobahn Lokomotiv

21 761 Inlägg
10 januari 2006
#8
Du kan ju kolla tändningen åtminstone, om den står tillräckligt fel så kan tomgången bli ganska hög. När man ska starta motorn så kan det märkas om tändningen är alldeles för hög också. Då kan startmotorn gå något varv och sedan tar det tvärstopp så att den inte orkar, sedan går den igång. Motorn brukar gå oroligt också vid för hög tändning.

19 Inlägg
10 januari 2006
Trådstartare
#9
okej ska kolla upp de där tackar så mycket

Autobahn Lokomotiv

2 122 Inlägg
10 januari 2006
#10
testa köra på blyfri 98a

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

272 Inlägg
11 januari 2006
#11
Jag är inte så insatt i de här med volvo motorer men här är nåt som de kanske kunde va..
Hur blir kompet efter att du borrat upp motorn?
Har du spridarna som klarar av att leverera den mängd bränsle som behövs till den mängd luft som kommer in vid 4000rpm? Mitt tips är att köpa EGT mätare och Lambda mätare så du har koll på läget.

Sen tomgången, kan vara att den drar tjuvluft nånstans som gör att tomgången ligger på 1500rpm i motorn men för styrsystemet så är det annorlunda. Den kan vara så magert inställt nu så att när du vrider ner tomgången lite till så stryps bränsleflödet totalt och därför får du inte ner tomtgången. Det skulle ju även kunna vara en del i att den spikar, att den drar in tjuvluft.

Bara nå tips att tänka på eller att kolla upp..

/mvh
Senast redigerat av BoostLogic (11 januari 2006)

Projekt 900hk 2JZ-GTE
www.jleracing.se - Tuningdelar till ett bra pris

19 Inlägg
15 januari 2006
Trådstartare
#12
tack så mycket det ska ja kolla upp på stubinen...

Autobahn Lokomotiv

102 Inlägg
30 mars 2006
#13
det röda på original mätaren ligger på 0.7-0.8 bar


19 Inlägg
30 mars 2006
Trådstartare
#14
tackar så mycket

Autobahn Lokomotiv


Sök