Elhissar dödar motorn vid användning!

ChipOne
29 april 2008 · 82 Inlägg

Hej!

Nu har jag varit med om något riktigt spännande..
När jag skulle hissa upp höger elhiss från förarsätet med bilen igång, så började det smattra i ett relä nere vid säkringsboxen, samt att varvet på bilen sjönk såpass mycket att bilen dog.
Grymt förvånad startade jag bilen igen och testade ytterligare en gång för att vara säker på att det var hissarna som orsakade detta. Men denna gång tryckte jag lite snabbt, och såg varvet sjunka lite grann, men återhämtade sig så fort jag släppte. Tryckte flera gånger snabbt i följd och noterade att varvet följde mina knapptryckningar. Dödade motorn ännu en gång.
Relät som låter när man trycker är en brun variant. Tog bort den för att testa lite, men då funkade varken instrumentpanel, blinkers eller lampor överhuvud taget.
Kan tillägga att Fönsterhissen på förarsidan går att höja, men inte sänka. Har lyckats få ner den några gånger med en rejäl spark på dörrsidan. Har ibland svårt att manövrera rutan på passagerarsidan.

Det är väldigt frustrerande att inte fatta vad som pågår med bilen, så därför vänder jag mig till Er!
En gissning är att det kan vara jordfel.

Om ni har några tips på hur jag kan gå tillväga för att felsöka så skulle jag vara evigt tacksam.

Bilen är en Nissan 200sx s13 -92

Tack på förhand! /Christopher

...med bakändan i väggrenen...
ChipOne
29 april 2008 · 82 Inlägg

Då kör vi en sån här då!

Någon som vet?wink

...med bakändan i väggrenen...
E-30
29 april 2008 · 1 050 Inlägg

Du har pågående "kortslutning" i fönsterhissen eller i reläet, det är därför som bilmotorn dör. Kortslutning är aldrig bra att köra omkring med. Försök att byta ut el-hissmotorn snarast möjligt. big_smile

Finns fräscha på skroten för nån hundring..big_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
bumpe Lastbilsmekaniker
29 april 2008 · 3 878 Inlägg

Lossa kontakten på motorn och kör med knappen, funkar det så är det nåt fel inne i dörren... Demontera motorn/vajern och prova igen, går det bra då med så borde det vara rutan som går trögt...

ChipOne
29 april 2008 · 82 Inlägg

E-30 skrev:
Du har pågående "kortslutning" i fönsterhissen eller i reläet, det är därför som bilmotorn dör. Kortslutning är aldrig bra att köra omkring med. Försök att byta ut el-hissmotorn snarast möjligt. big_smile

Finns fräscha på skroten för nån hundring..big_smile

Då ska vi se! Pågående kortslutning säger du. Det jag tycker är märkligt är att det bara blir "kortslutning" när jag ska hissa upp fönstret på passagerarsidan:)
Hissa ner kan jag göra utan problem på passagerarsidan.
Sen på förarsidan klickar det i relät eller motorn när man ska hissa upp rutan, men är stendött när den ska ner..
Jag tycker det skulle vara kontsigt om det var motorn som var trasig, eftersom det går att hissa upp ena hissen, och hissa ner den andra, men att förarhissen inte reagerar när jag vill ha ner den, och att passagerarhissen lever livet när den ska upp. Då borde väl motorn vara intakt.

Fast vad vet jag. Grymt med hjälpen man får här iaf! Hoppas bara att det är något lattjo med kablar eller dyl. så jag får lära mig hur fan det går till med felsökning och annat med elen. Byta motor kan ju vem som helst göra, fast finns det sätt att utestluta den så väljer jag gärna den vägen först. Gillar inte att köpa på mig prylar och bara byta, utan att fatta vad felet ärbig_smile

Du vet inget sätt vi kan få reda på om det sker ngn kortslutning, ex. med en multimeter eller liknande?!

Tack än en gång!cool

...med bakändan i väggrenen...
ChipOne
29 april 2008 · 82 Inlägg

bumpe skrev:
Lossa kontakten på motorn och kör med knappen, funkar det så är det nåt fel inne i dörren... Demontera motorn/vajern och prova igen, går det bra då med så borde det vara rutan som går trögt...

Här var det lite klurigare!
Då jag inte riktigt vet hur sakerna fungerar, så har jag svårt att sätta mig in i din beskrivning tyvärr;)

Steg 1: I mina ögon får jag det att låta som om du vill att jag kopplar ur motorn, och sen försöker hissa upp/ner fönstret? Och om det funkar, så ligger felet inne i dörren. Förstår dock inte hur fönstret skulle kunna åka upp/ner utan en motor som driver hela paketet.

Steg 2: Montera ner motorn och/eller? wiren och gör ett nytt försök. Fungerar det bra även nu så är det nog rutan som går trögt! Kan fortfarande inte se hur rutan ska kunna röra sig utan sjävla mekanismen som sköter detta. Du kanske menar att jag ska lossa på motorn, och se om den går runt utan motstånd från fönstret?
Själv har jag prövat att hålla nere en ruta medans en valfri medhjälpare hissat upp den. Har aldrig lyckats döda bilen på det här sättet, samt att det har aldrig smattrat från några relän under dessa sk. tester.big_smile

Nu till min fråga:
Tror du att det kan vara så "enkelt" att det är själva mekanismen som spökar, och att det inte alls har med elektroniken att göra, baserat på symptomen, eller är det den lättaste vägen genom detta hinder?

Tack för tipset!cool

...med bakändan i väggrenen...
E-30
29 april 2008 · 1 050 Inlägg

Det du kan göra för att utesluta el-hissmotorerna, är att plocka bort den inre dörrsidan för att på så sätt koppla 12v direkt till el-hissmotorn. funkar den då så ligger ej felet (kortisen) i själva motorn.

Alternativet är att byta reläet, ev kan någon lödning vara dålig i reläet.
Alternativ nr två, är att byta elhissknapparna. De kan ev,vara oxiderade. big_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
ChipOne
30 april 2008 · 82 Inlägg

E-30 skrev:
Det du kan göra för att utesluta el-hissmotorerna, är att plocka bort den inre dörrsidan för att på så sätt koppla 12v direkt till el-hissmotorn. funkar den då så ligger ej felet (kortisen) i själva motorn.

Alternativet är att byta reläet, ev kan någon lödning vara dålig i reläet.
Alternativ nr två, är att byta elhissknapparna. De kan ev,vara oxiderade. big_smile

Då kör vi på detta! Får ta och åka förbi skroten och se om dom har någon 200 liggandes, annars kanske nissan har nya prylar... Och tack för hjälpen ska du ha! big_smile

...med bakändan i väggrenen...
shogun
30 april 2008 · 2 117 Inlägg

Kolla sidorna BF10-BF13 i manualen. Där ser du exakt hur det är uppbyggt och var delarna sitter.
Det låter som ett kortslutningsfel och det kan du ha fått genom vatten, klämd kabel/kortis eller ett relä som hängt sig i ett fast läge. När du sedan försöker lägga på en växlande ström (ena gången minus genom kabeln, andra gången plus...) då sprakar det och naturligtvis gillar inte elsystemet det...

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang