3332
Sök

byta växellåda från automat till manuell.. golf 2 -87

#40859
150 Inlägg
29 april 2008
Trådstartare
#1
hallå.

tänkte byta lådan i golfen till manuell. är det nåt speciellt man måste tänka på eller är det bara att flytta rakt över. att pedalstället måste med det vet jag.
hur blir det med besiktningen efter bytet. går den igenom då eller är det nåt som måste fixas först.
tack på förhand.
Senast redigerat av some_people (29 april 2008)


#40859
150 Inlägg
29 april 2008
Trådstartare
#2
ingen?


Slav
1 454 Inlägg
29 april 2008
#3
tror mer på att köpa en automatare.. mindre jobb iaf. va e de för årsmodell?

Edit: vilket av de ska du göra? byta till automat eller från automat? topic säger en sak och du skriver en annan hmm blir förvirrad tongue
Senast redigerat av Henka_ (29 april 2008)

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.

#40859
150 Inlägg
29 april 2008
Trådstartare
#4
oj. jag skrev fel i frågan. jag ska byta till manuell, från automat..
det är en 87a.
Senast redigerat av some_people (29 april 2008)


7 100 Inlägg
29 april 2008
#5
de blir väll att du måste reg besigta den!

men iaf!det är ju lite mer elektronik i en automat låda,så med kablarna vet ja inte hur man gör!

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

Nismo
758 Inlägg
29 april 2008
#6
Regbes kostar 500, om besiktningsmannen tänker på att du har bytt. Kablarna är väl bara klippa, sen byta kardan osv. Lite jobb är de allt smile

Slav
1 454 Inlägg
29 april 2008
#7
Grundstrom skrev:
Regbes kostar 500, om besiktningsmannen tänker på att du har bytt. Kablarna är väl bara klippa, sen byta kardan osv. Lite jobb är de allt smile

Byta kardan!??! va e de för special golf då?

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
29 april 2008
#8
Har lådan rasat på den du har?Är den hel är det mkt bättre att byta bil...


288 Inlägg
2 maj 2008
#9
klart grabben ska byta låda, män lär sig skruva om man gör såna byten.

Troligen får du byta hastighetsmätarwiren också. Borra i torpeden lite för kopplingen, ta ner bort ratten, då ratten sitter i pedalstället, samt riva ner avgassystemet, då du ska in under den o byta till annan växelförare. Vet ej om bredd på drivaxlar skiljer, men kan bli byte där också om de har fel längd.

Har säkert glömt nått.

#40859
150 Inlägg
5 maj 2008
Trådstartare
#10
ok. tack alla. det är inte något mer jag måste tänka på?


288 Inlägg
5 maj 2008
#11
jo, om du loss ratten från kuggstången, montera tillbaka den innan du lyft i växellådan, har för mig att du måste ta ut ratten om du ska byta pedelställ.(jag gjorde det i allafall på min jetta)

Har säkert glömt nått

#40859
150 Inlägg
26 maj 2008
Trådstartare
#12
tjena.. jag var ut och mätte drivaxlarna idag och dom verkar ju vara lika långa på bägge bilarna.. ska det diffa mycket, eller nån mm eller kan det va så att jag slipper byta axlar..? tacksam för svar.
Senast redigerat av some_people (26 maj 2008)


45 Inlägg
26 maj 2008
#13
är axlarna precis lika så behöver du inte byta? men du kan ju spara dom till reserv i så fall.. smile det är nog lite jobb att byta låda,men tror inte att du kör fast i så mycket kablar,golf 2an är ganska simpel så.. det är ju ingen tiptronic låda precis.. du måste väl byta svänghjul och sånt oxå.. smile hoppas det går bra!


#40859
150 Inlägg
30 maj 2008
Trådstartare
#14
tjena. bytet är klart. men nu startar den inte. den starta hur enkelt som helst innan.. den tänder lite när man chokar och håller full gas. kan det va nåt jag missat. ingen startspärr på en sån gammal bil va?
någon aning om vad det kan va?


#40859
150 Inlägg
31 maj 2008
Trådstartare
#15
ingen? kommer fan inte på vad det kan va....



Sök