2160
Sök

frågor om 6*9 och bas

127 Inlägg
29 april 2008
Trådstartare
hejsan. ja undar lite hur det här med att ha 6*9or när man har baslåda fungerar. har läst lite överallt att dom kan bli slavbasar o så.. varför blir det så? och spelar det inte någon roll hur långt ifrån basen och så 6*9orna sitter?? är det alltid en dum ide att ha 6*9or och en bas?? tacksam för svar:D

Skogsfan
649 Inlägg
29 april 2008
vad jag har förstått ör det ganska onödigt att ha 6x9or när du har en baslåda. Du ska då absolut inte ha dem i hatthyllan ifall så är fallet då de efter ett tag kommer spelas sönder, om du inte bygger lådor åt dem då.
Men vad jag förstått så är det nog bättre att skaffa tex 6,5 eller 5,25" element istället.

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930

127 Inlägg
29 april 2008
Trådstartare
jo så har jag också förstått det. men fårstår bara inte varför:P vad som är den stora skillnaden mellan att ha 6*9 i hatthyllan eller att ha 6,5or där:P

Skogsfan
649 Inlägg
29 april 2008
jadu, jag vet inte exakt men.. när jag hade 6x9or i hatthyllan tillsammans med mina 2x12" så då jävlar var det hus i helvete i 6x9orna, såg ut som att de skulle sitta i taket i vilken sekund som helst smile
6.5orna vibrerar också en del men absolut inte lika mycket som 6x9orna gjode.. så jag antar väll att 6x9orna tar upp vibrationerna mycket bättre eftersom de spelar mera bas vanligvis och då blir känsliga för de stora basarna där bak.
Så egentligen är det väll kanske inte alls bra med högtalare i hatthyllan tillsammans med basar i bagaget om man nu inte sluter in högtalarna i lådor eller liknande.
Nu är jag inget proffs så andra får gärna kompletera och rätta mig:)

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
29 april 2008
jag kör 6x9 i hatthyllan å hade 10" basar i bagaet förra sommarn, spelade ganska bra, men funderar på att bygga en låda till sexniorna så att dom spelar mer ensamt! men har inte märkt att det skulle spelas sänder iofs..

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
29 april 2008
Drjohndeere skrev:
jo så har jag också förstått det. men fårstår bara inte varför:P vad som är den stora skillnaden mellan att ha 6*9 i hatthyllan eller att ha 6,5or där:P

Ingen alls, förutom att måttena är annodlunda.

Det som det handlar om primärt är två saker:

1. I de fall du ej har låda till 6x9 (eller 6.5an) så kommer basen att påverka konens rörelse. INTE Bra.
2. I en realistisk ljudbild så får du inte så mycket information bakifrån som du kommer få med 6x9or.

Punkt 2 kan man ha personlig preferens på, så den kan diskuteras. Men punkt 1 är oundvikligt utan lådor för elementena, eller på nåt sätt separera så att subbasens rtyckvågor ej kan påverka 6x9ans. (har man basen spelandes genom skidlucka tex så är detta ej ett problem normalt sett)

/Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Skogsfan
649 Inlägg
29 april 2008
beror nog även på hur mycket bas man har.. du skulle ha sett mina, de vibrerade mer än basarna nästan, eller ja, de åkte längre ut elller hur man ska säga. men det beror ju säkert på installation och många andra faktorer : )
men vad jag hört ska man undvika 6x9or i hatthyllan i fall man har extra basar där bak

Fan i skogen!

127 Inlägg
29 april 2008
Trådstartare
för ja e lite inne på 6*9 or. o om jag sätter dom änna ute i sidorna på hatthyllan så är det ganska långt till basen eller hur man ska säga. har en 12" i skuffen.. me ja får se hur det blir.. finns det ingen annan lättare lösining så man kan ha båda 6*9or och baslåda..
men jag känner några som hade 6*9or o baslåda o allt möjligt och dom hade inga problem med det.. men det beror kanske vad för bas o hur mycke tryck man får igenom den o allt möjligt kanske..

2 Inlägg
29 april 2008
Jag spelar me 6x9 i hatthyllan och en bas på 1500W, och jag har inte märkt något konstigt me mina 6x9, fungerar hur fint som helst. (har hållt på me ljud ett par år)

343 Inlägg
29 april 2008
Humm ganska många åsikter om detta hmm

några säjer att det funkar kanon och andra att 6x9" spelas sönder av tryckvågen från basarna
Jag själv har inte så mycket erfarenhet då min förra baslåda var ganska liten och fungerade bra med 6x9" men den jag har nu har 2x10" spl basar så dom lära skapa lite mer tryck.
Hur stor låda bör en 6x9 ha ?

Projekt Prelude: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 88#p985988
Tack till: Min far
Stockholms Bil & Kaross AB
Blekingebilradio.se

Driifter;)
1 630 Inlägg
29 april 2008
sätt 5.25 er eller 6,5 or i dörrarna lr vad de nu finns plats för 69er e la mest för o få lite extra bas om man kör utan baslåda.. så de rcker ju med ett par mindre element .. högtalare i bak e ju bara utfyllnad för o få lite schystare ljud runt om o den stackarsn som sitter i bak kankse vill höra ifall dom sjunger i låten:P

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

f.d. Robospine
208 Inlägg
29 april 2008
Det här besvarar ju inte direkt din ursprungliga fråga Drjohndeere men varför vill du egentligen ha sexnior bak?

..eller hur fan var det nu igen?
www.domiseven.se <<-- Byggdagboken
Min projekttråd

127 Inlägg
29 april 2008
Trådstartare
Robospine skrev:
Det här besvarar ju inte direkt din ursprungliga fråga Drjohndeere men varför vill du egentligen ha sexnior bak?

jo för där sitter ett par 5,25or sidan om hathyllan. så vill ja byta dom mot 6*9 or istället för dom e inte alls bra.. också hade min bror 6*9or innan och tycke han fick jäckligt bra ljud ur dom och tänkte att de måste bli bättre än dom 5,25orna ja har.. typ ända anledningen.. också tror jag att ja kommer få ett par nu på min 18års fest och lite synd att inte använda dom då:P

också va de mest för frågansk skulle för alla verkar ha olika tankar om de här med 6*9or och baslåda.

f.d. Robospine
208 Inlägg
29 april 2008
Drjohndeere skrev:
Robospine skrev:

jo för där sitter ett par 5,25or sidan om hathyllan. så vill ja byta dom mot 6*9 or istället för dom e inte alls bra.. också hade min bror 6*9or innan och tycke han fick jäckligt bra ljud ur dom och tänkte att de måste bli bättre än dom 5,25orna ja har.. typ ända anledningen.. också tror jag att ja kommer få ett par nu på min 18års fest och lite synd att inte använda dom då:P

också va de mest för frågansk skulle för alla verkar ha olika tankar om de här med 6*9or och baslåda.

jo, fast att det sitter högtalare där som du inte är nöjd med är ju ingen anledning till att sätta dit andra. men det kanske är så att du kör mycket folk i baksätet och vill att de ska höra annat än bas, men då är det ju kanske mest mellanregister och diskant du vill ha.
om du nu får ett par och absolut vill använda dem så skulle iaf jag försöka spela dem utan att basen kväver det som kommer ur dem och filtrera bort den djupaste basen från dem.

..eller hur fan var det nu igen?
www.domiseven.se <<-- Byggdagboken
Min projekttråd

Sök