2609
Sök

volvo 240 b230a - stannar vid 3000 varv

272 Inlägg
29 april 2008
Trådstartare
God kväll gott folk.
Jag har stött på ett väldigt irriterande problem som jag inte tycks lista ut.
Min volvo 240dl 86a har örjat bete sig ytterst konstigt, vid 3000 varv på 1,2ans växel så slutar motorn varva, växlar jag högre sjunker varvtalet som motorn orkar dra fram i.
(den dör inte men tycks inte kunna gå högre än 3000varv) när jag gasar under motorhuven kan jag dock få den upp till 4000 varv.
Problemet visar sig desto mer i uppförsbackar, då varvtalet bara sjunker och sjunker och man liksom får krypa upp över minsta lilla backkrön.
Mina misstankar är att motorn går fett? får för mycket luft? eller för lite bensin.
Det här har hänt en gång tidigare men försvann då efter lite körande, så jag trodde att det skulle bota sig självt igen men icke sa nicke efter en timmes körande så är det lika jävligt.

Det absolut konstigaste är att när man stannat bilen ett tag (5-10 min) så går det att varva mycket högre i 10-20sek, sedan slår det ned till 2-3000 igen. det här tycker jag borde tyda på att bensintillförseln är lite ur spel, och att den kanske låter lite bensin flyta till under de 5-10min långa stoppet, som sedan förbränns under 20sek~ accerelationen.

Någon som ahr lite tankar, eventuellt ett råd som kan hjälpa mig att få fart på den igen så enkelt så möjligt eller om det nu är någt som gått rejält vajsing hitta problemet utan flera veckors felsökning.

Tack på förhand

Hälsningar
niotusen

Sierra-döbel

272 Inlägg
29 april 2008
Trådstartare
Ingen som har några idéer, sitter ju strandad på lågvarv, precis vad man inte vill göra i en gammal skorv, ska den gå sönder får den fan göra det på ett roligare sätt!

Sierra-döbel

Filkörning?
852 Inlägg
29 april 2008
inga missljud från motorn?

svarar den snabbt på gasen till 3000 varv om du har den i friläget?

272 Inlägg
29 april 2008
Trådstartare
nej, den kryper liksom upp till 3000 varv, och missljud har jag inte märkt av, den har alltid låtit konstigt lite här och var, men tidigare har den ju funkat finfint

Sierra-döbel

Driifter;)
1 630 Inlägg
29 april 2008
drar den mtk soppa?.. membranet i förgasaren skulle ju kunna vara kass..

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
29 april 2008
om den går fett så får den ju inte för lite soppa, men skulle tro de är membranet som börja torka sönder, kan som inte vara så mkt annat än annars kan den ju ta tjuvluft nån stans...

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Försöker iaf
1 998 Inlägg
29 april 2008
Renovera förgasrn. Kostar inte mycke för ett repkit på biltema.
Antagligen membranet, skit i den, eller någon dålig packning

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

21 761 Inlägg
29 april 2008
Niotusen skrev:
nej, den kryper liksom upp till 3000 varv, och missljud har jag inte märkt av, den har alltid låtit konstigt lite här och var, men tidigare har den ju funkat finfint

Och det låter inte heller som att den har tappat någon cylinder?

112 Inlägg
29 april 2008
vad för service har du gjort på bilen, kan de vara nått b-filter som är täppt, eller så kan de vara skit i tanken som täpper igen grovfilltret, som iaf ligger i tanken på min 740 -91. (spekulationer)

687 Inlägg
29 april 2008
har du provat om det går lättare att varva upp den om du drar ut choken?

272 Inlägg
30 april 2008
Trådstartare
till svar på ovanstående så dör den omedelbart när jag drar i choken, vilket kan tyda på att motorn går fett? eller så kanske den går normalt fast inte får lika mkt bränsle?

Nu har jag kommit tillbaka med lite mer konstateranden efter att ha varit ute och kollat på bilen på morgonkvisten, (bränsle-någonting?) inom grön markeringsram på nedre bild hade jag för mig "bubblade" till lite när man varvade, hade motorn på tomgång, nu händer ialafall ingenting som är för ögat synligt där, har ett minne av att det brukade bubbla lite gott där, men det kan ju vara fel också.

Utöver det har jag gjort några blåa markeringsramar, detta för att jag bytt alla dessa vakumslangar mot blåa i silikon, på 2,5mm (orginal är 3 tror jag) anledningen till att jag bytte ned 0,5mm är för att silikonen är lite mer "töjbar" än orginal och jag ville att det skulle sitta tätt i kopplingarna, kan detta orsaka nåt slaks vakuum problem som i sin tur påverkar luftblandningen ?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/80176/330202_v9ujnn.jpg

Slutligen vill jag tacka för att ni är så oerhört hjälpsamma, lite svårt för en tvåtaktsvan grabb att felsöka en 230a, det enda som är likt är ju att det är en förgasarmotor hmm

Sierra-döbel

687 Inlägg
30 april 2008
gick den såhär innan du bytte slangarna? sen bör du nog fylla på bromsvätska.

8 156 Inlägg
30 april 2008
Hur ser tändstiften ut?
Ser ut som om du ramat in ett bränslefilter förresten.
Kanske är lite igensatt? Sen så skulle jag ta en titt på bränslepumpen också.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Gödseldräng
4 529 Inlägg
1 maj 2008
i det gröna är det bränslefiltret
prova byta det 10-15kr på biltema
tryck även dit orginal slangarna som du bytt ut och kolla om det hjälper även om 0.5mm inte borde göra skillnad
passa även på att köpa rep sats till förgasarn på biltema kostar inte många kronor
annars häll i lite E85 i tanken så du rensar ur skiten lite wink

Edit
jag skulle fyllt på bromsvätsa i den där bilen ^^
ser lite klent ut
Senast redigerat av Team-Adolfsson (1 maj 2008)

272 Inlägg
1 maj 2008
Trådstartare
tack för all hjälp, kört i lite e85 nu men inte dragit ut och puttrat än, ska köpa nytt filter idag om mekonomen är öppen.
Bromsvätskan kan vara låg tillsvidare, fick en besanmärkning på dåliga bromsslangar vid oken, så den måste ut ändå wink

Sierra-döbel

21 761 Inlägg
1 maj 2008
Inte ovanligt med anmärkning på dåliga bromsslangar när bilen har ett gäng år på nacken, har bytt på båda sidor på min 240-86 smile. Se dock över hela bromssystemet så att det inte är läckage någonstans, normalt sett ska det inte försvinna vätska alls.

272 Inlägg
1 maj 2008
Trådstartare
Jo, det är en spricka vid okslangarna där det antagligen droppat en droppe i veckan eller något yikes

Sierra-döbel

21 761 Inlägg
1 maj 2008
Ja, då behövs verkligen nya saker, kan ju bli livsfarligt om det pajjar helt annars.

272 Inlägg
1 maj 2008
Trådstartare
Yes ska iväg och shoppa idag, måste ta reda på om mekonomen eller något liknande är öppet idag smile

Sierra-döbel

21 761 Inlägg
1 maj 2008
Hoppas det smile.

Att det "bubblade till" i filtret när motorn gick på tomgång, undrar om det kan bero på något litet läckage i bränsletillförseln så att det suger in en aning luft eller så. Bara en fundering.

Sök