5029
Sök

Byta till turbo motor

110 Inlägg
29 april 2008
Trådstartare
#1
Hejja, undrar om det går att slänga i typ vilken volvo turbo motor som helst i en volov 240 -88,
och sedan regga om vid besiktningen. Det vill säga med boxen, LMM, turbo... ja, allt som sakt utan problem.

MVH: Jonas


Produktspecialist HBA Fordonsteknik
1 248 Inlägg
29 april 2008
#2
bra att någon drog upp det för jag vill göra samma sak men inte med orginal sprut...


Better than God \o/
1 883 Inlägg
29 april 2008
#3
Inte så bara med tanke på de avgaskrav som gäller från och med -88... Lär behövas div olika intyg och en speciell regbes...

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

18 Inlägg
29 april 2008
#4
Jag tror man lär byta bromsar och lite sånt jag e inte så bra på de här. du kanske kan besikta den som amatör byggt fordon på sfro=)  kolla på sfro.com om du hittar nåt vettigt

110 Inlägg
29 april 2008
Trådstartare
#5
MrTurbo skrev:
Inte så bara med tanke på de avgaskrav som gäller från och med -88... Lär behövas div olika intyg och en speciell regbes...

Det var det jag undrade över. Så du menar att hade jag haft en -87 så hade det funkat med reggning vid besikingen bara.


220 Inlägg
30 april 2008
#6
du måste ha lambdasond och katalysator, och effekten får inte över stiga max effekt din bil är gjord för. och den motorn du ska ha måste finnas orginal i en volvo.
Senast redigerat av 760turbo (30 april 2008)

Produktspecialist HBA Fordonsteknik
1 248 Inlägg
30 april 2008
#7
men hur gör dom som sätter in en bmw motor då isåfall för att få den reggad???


110 Inlägg
30 april 2008
Trådstartare
#8
760turbo skrev:
du måste ha lambdasond och katalysator, och effekten får inte över stiga max effekt din bil är gjord för. och den motorn du ska ha måste finnas orginal i en volvo.

Jo det vet jag att allt ska vara med. Men jag menar det här med årsmodelerna, vissa säger att det går med -88 att regga om vid besiktningen och andra att man måste göra något annat krångel.


10 287 Inlägg
30 april 2008
#9
Lathund för avgasregler/motorbyte/växellådsbyte SFRO (uppdaterad 2008-03-03)

Reglerna som påverkar motorbyte kan delas in i två huvuddelar – avgasregler och regler som rör effekt och vridmoment.

Med de nya reglerna 20070501 så gäller olika avgasregler för motorbyte beroende på om bilen klassas som ombyggt fordon eller inte. Det är mycket viktigt att minnas och för många så är det nödvändigt att få bilen som ombyggt fordon om man ska kunna regga med motorbytet. Från och med 1993 (ändrad gräns vid årsskiftet 2007/08!) års modell är det i praktiken enda chansen.

Som tidigare har årsmodellen också inverkan. Som förut har 1975 och äldre års modell enklaste reglerna. 1976- och nyare har tuffare regler och från 1992/93 är det ännu hårdare. Men observera att det är registreringsdatum (”tagen i bruk”) som avgör stoppdatumet.

Lathunden innehåller info om bil som inte är ombyggt fordon (avgaskrav), info om bil som är ombyggt fordon (avgaskrav), info om växellådsbyte, och sist gränser för vridmoment och effekt.

AVGASREGLER

BIL SOM INTE ÄR OMBYGGT FORDON

Årsmodell 1975 och äldre
Årsmodell 1975 och äldre har fortfarande inget krav på avgascertifierad motor, vilket betyder att där kan man fritt byta/ändra motor (men regbesiktning krävs!) så länge man ligger inom gränserna för effekt och vridmoment.

Årsmodell 1976-1992 (nytt slutdatum)
Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!

Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.

För dieselmotor gäller däremot bara att motorn ska ha fungerande köldstartsanordning och klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning.

Stoppdatumet är att bilen ska vara tagen i bruk före 1 januari 1993 för att bytet ska vara möjligt. Årsmodell är alltså inte viktigast utan det är när bilen är reggad. En ”tidig” 1993:a kan alltså vara OK att byta motor i, men inte en ”sen” (reggad under 1993). Viktigt!

Observera också gränserna för effekt och vridmoment vilka i princip säger att man kan gå upp 20% i effekt och 10% i vrid från din bils orginaleffekt (det räknas att från den bil man konverterar - inte den starkaste i modellfamiljen. Konverterar man en Fiesta 1.1 så räknas det från den effekt en Fiesta 1.1 har - inte från en XR2). För vissa biltillverkare kan dock separate listor finnas som säger annat.

Årsmodell 1993 (regdatum) och nyare
Numera krävs ett helt nytt avgascertifikat, dvs bilen måste avgastestas i den körcykel som används. Det är ett dyrt och komplicerat test som man som privatperson i praktiken inte kan få genomfört. Det är alltså i praktiken omöjligt att byta motor i detta fall!

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
30 april 2008
#10
Alltså njäää med andra ord. En bil kan vara "gjord för" 200Hkr men just den bil man äger själv är samma modellfamilj dock med 100Hkr. Då får man bara byta till en motor på 120Hkr trots att bilen är "gjord för" 200Hkr.

/Göran

760turbo skrev:
effekten får inte över stiga max effekt din bil är gjord för.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

110 Inlägg
30 april 2008
Trådstartare
#11
Okej! då ska det inte vara några problem om man tar allt från en turbo och slänger i då.


10 287 Inlägg
30 april 2008
#12
Mjaaaaa...

Om din 244:a har tex 116Hkr så får du max sätta i en motor med 148Hkr. Dvs det är ok med en motor från en 940LTT men inte från en 940 fullturbo.
Men eftersom det är exakt samma motor så är det ju lätt att råka på få samma effekt ur en LTT och dessutom samma försäkring som en sugis om man har tur.

/Göran


ThorFinN skrev:
Okej! då ska det inte vara några problem om man tar allt från en turbo och slänger i då.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

110 Inlägg
30 april 2008
Trådstartare
#13
okidoki, nu har jag fattat allt =P då blir att slänga i en 940 tubomotor då. Tack för alla svar. smile


Produktspecialist HBA Fordonsteknik
1 248 Inlägg
30 april 2008
#14
ursäkta men jag fortsätter på tråden hur gör man om man vill byta sprut på en 940 ltt motor som man ska sätta in då??? och få den godkänd med det..


10 287 Inlägg
30 april 2008
#15
Då får du bli biltillverkare och köra igenom ett komplett avgascykelprov eftersom du har konstruerat en ny motor.

/Göran


volvo_245 skrev:
ursäkta men jag fortsätter på tråden hur gör man om man vill byta sprut på en 940 ltt motor som man ska sätta in då??? och få den godkänd med det..

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 Inlägg
1 maj 2008
#16
tja undrar hur man ska gör en vanlig 740 till en turbo motor har köpt turbo å grenrör.  vad behöver jag mera.  m.v.h peter

Produktspecialist HBA Fordonsteknik
1 248 Inlägg
1 maj 2008
#17
Sharky skrev:
Då får du bli biltillverkare och köra igenom ett komplett avgascykelprov eftersom du har konstruerat en ny motor.

/Göran


volvo_245 skrev:
ursäkta men jag fortsätter på tråden hur gör man om man vill byta sprut på en 940 ltt motor som man ska sätta in då??? och få den godkänd med det..


med andra ord det får bli en ban bil istället big_smile



Sök