3570
Sök

SAAB 9-5 2,3 AERO Motorproblem

1 944 Inlägg
30 april 2008
Trådstartare
#1
Hej !
idag efter kanske 2timmars lung körning parkerade jag saaben vid en butik, bilen var avstängd ca 5 minuter sedan när jag försökte starta den igen gick den inte igång. försökte säkert 10/15 gånger men han tände inte. efter ett telefonsamtal fick jag reda på att det kunde vara DI-kasseten som var trasig, så det var ju inte så mycket mer att göra än att bogsera bort den tänkte jag, men jag gjorde ett sista försök med att starta den, starten gick runt kanske 8 varv innan den startade..

innan jag stängde av bilen var tempen på normal arbetstemp.
har fått för mig att det är fabrikatsfel på DI-kasseten mellan 98-02:erna ? så kan det vara den som felar ?

bilen är -årsmodell : 00

min fråga är : Vad kan felet vara ?

har du jätte tråkigt får du gärna slänga en kommentar i någon av mina projekttrådar :)
Saab 900NG - Breddning
Volvo Amazon - Polisbil
Volvo V70N - Bruksbil

131 Inlägg
30 april 2008
#2
Som du skriver så kan det mkt möjligt vara tändkasetten. Ett mkt vanligt fel på saabarna.

I drive I laugh and I Conquer

1 944 Inlägg
30 april 2008
Trådstartare
#3
Speed_Advanced skrev:
Som du skriver så kan det mkt möjligt vara tändkasetten. Ett mkt vanligt fel på saabarna.

men jag tycker att om den va trasig så borde den väl ändå inte ha gått igång igen ?

tack för svaret smile

har du jätte tråkigt får du gärna slänga en kommentar i någon av mina projekttrådar :)
Saab 900NG - Breddning
Volvo Amazon - Polisbil
Volvo V70N - Bruksbil

#2573
1 489 Inlägg
30 april 2008
#4
Får bilen bränsle? Kör lite på starten och lossa tändkasetten och kolla 1ans stift, är det blött så får den soppa iaf. Polarens 9000 la av i helgen, bara pang bom. Funkade klockrent tills han ställde den men sen startade den inte!

Hoppar varvräknaren när du kör på starten? Annars kan du misstänka vevaxelgivaren

Mvh Marcus

• Även den starka måste ta i när han skiter

#2573
1 489 Inlägg
30 april 2008
#5
Kan vara DI som är på gång och ge sig, därför du har symptom att den startar ibland, händer oftast bara en gång. Sen har DI gått sönder. Men kolla det jag skrev

Mvh

• Även den starka måste ta i när han skiter

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
30 april 2008
#6
Prova att bara dra ut kontakten till tändkassetten och sedan trycka dit den igen (alternativt rengöra kontaktytorna om du vill vara noga) för tydligen ska den kontakten ärga på vissa modeller/årsmodeller av saabarna.

Med lite tur kan det ju vara något sånt enkelt.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

18 Inlägg
30 april 2008
#7
Till 90% säkerhet så är det vevaxelgivaren som har gett upp..


2 164 Inlägg
30 april 2008
#8
Har du nån du kan prova en DI kassett av?
Testa med den och funkar inte de så är de vevaxelgivaren som ger liknande symptom.
Vevaxelgivaren sitter lätt åtkomligt strax under grenröret till höger om turbon om man står framför bilen.

MVH

F


Tidsoptimist
184 Inlägg
30 april 2008
#9
T-PWR skrev:
Till 90% säkerhet så är det vevaxelgivaren som har gett upp..

Min gick inte heller igång utan att få stå ett tag, gick fint att starta på morgonen men dog den vid ett trafikljus gick den inte igång mer. Bytte lägesgivaren för vevaxeln, har gått som en klocka sen dess.

Jag försöker iaf...

Kung
191 Inlägg
1 maj 2008
#10
moaha, då kanske det är givaren som börjar ge sig på min med? för den är väldigt svårstartad när bilen är varm! den har alltid startat men den är ganska seg.. när motorn är kall så startar den utan probs.


Colaberoende
1 219 Inlägg
1 maj 2008
#11
Ägde en 9-5 Aero ´02:a för en månad sedan och hade problem med bränslepumpen på den.
Den bara stendog när vi körde. Tändkasetten var bytt så vi lokaliserade bränslepumpen och slog på den lite när kompisen vred på tändningen och då hostade den till ett par gånger. Ska visst också vara ett känt fel på dom. Då hade min gått 17000 mil och verkstaden tyckte det var långt för en bränslepump.

Dom bytte bara en del i bränslepumpen (inte hela alltså) och sedan gick den som ett skott igen.

Kan ju tillägga att bilen var död i 2-3 dagar men när den skulle till verkstaden så fick vi faktiskt igång den och kunde köra dit den.

/Ena


1 944 Inlägg
7 maj 2008
Trådstartare
#12
Tack för alla svar smile
Saaben har iaf varit på service nu, dem bytte vevaxelgivaren som många av er sa va paj smile
nu flyger aeron fram igen winktongue

har du jätte tråkigt får du gärna slänga en kommentar i någon av mina projekttrådar :)
Saab 900NG - Breddning
Volvo Amazon - Polisbil
Volvo V70N - Bruksbil


Sök