3086
Sök

SNÄLLA SE HIT! Köpte bil från privatperson - motorhaveri efter 10 dagar! Hur gå tillväga??

Dra mig i draken!!!
616 Inlägg
3 maj 2008
#61
gamlingen skrev:
bandit666 skrev:
Kom igen!
Det är väl bara åka tillbaka med ett baseball trä och förklara snällt att det bästa för allas hälsa
är att han köper tillbaka bilen utan krångel.
Funkar alltid för mig!

Å då är man ju själv mycket bättre än säljaren ? som kanske inte ens visste om felet... tror knappast det knepet har funkat nångång,,

Skulle du komma till mig med ett trä så had eja tatt det ur näven på dig o slått  Dig med det

Så  det funkar inte alltid att spela stor o tuf fo hota folk till höger o vänster....

Folk måste lära sig att diskutera  i stället för att använda neandertalarstilen som vi lämna bakom oss för 2500 år sne snart

Mvh// Okim // Jocke

Skogenracing.com
309 Inlägg
3 maj 2008
#62
Okim skrev:
Skulle du komma till mig med ett trä så had eja tatt det ur näven på dig o slått  Dig med det

Så  det funkar inte alltid att spela stor o tuf fo hota folk till höger o vänster....

Folk måste lära sig att diskutera  i stället för att använda neandertalarstilen som vi lämna bakom oss för 2500 år sne snart

Hmm?... tongue


Förstår vad du menar iaf, men kunde inte låta bli roll
Senast redigerat av ekkin (3 maj 2008)

------> www.skogenracing.com <------

109 Inlägg
3 maj 2008
Trådstartare
#63
E-30 skrev:
Tycker att alla vilda spekulationer ang (privat) köpeavtal, konsumentverk,mm kan läggas ned.

Vad det handlar om är att konstatera felets art, samt vem som klantat sig. Förmodligen verkstaden.
Finns ej så mycket att välja på. Antingen så har remmen gått av eller så är det ett el-fel. För om motorn skurit så borde detta ha hörts mkt tydligt. big_smile

För det fanns väl olja i motorn?
Vad står det på kvittot från verkstaden? vad exakt har de utfört till summan 10.000:- (låter dyrt) big_smile

EDIT: När du slår på tändningen, lyser då samtliga lampor i instrumenteringen? eller bara batterilampan??

Jo, det fanns gott om olja i motorn, bilen var fullservad och allting..

När jag slår på tändningen så lyser alla lampor och sedan slocknar de flesta efter 2-3 sekunder eller så... batterilampan lyser fortfarande...

Om det är kamremen som pajjat, skulle det gå att putta igång bilen då?


Diggar detta forumet, massa hjälpsamt folk :-)

http://www.webbradio.org - nätets lyxigaste webbradio!

143 Inlägg
3 maj 2008
#64
Har du kollat den här sidan? Och ta kontakt med en konsumentrådgivare och hör vad de har att säga.

http://www.bilar.konsumentverket.se/mal … goryId=766


Kungen i Lerbäckshult
718 Inlägg
3 maj 2008
#65
Jag tycker att d låter som ett jord fel.
Prova att sätta startkablar mellan motorn å karssen å se om starmotorn vill gå runt då.
Jag hade ett liknande problen på min gamla bmw diesel, köpte både nytt batteri å startmotor utan resultat. När jag kopplade startkablar mellan motor å kaross så startade den direkt!!

Jesus didn´† Tap
1 146 Inlägg
3 maj 2008
#66
Våld löser allt.

Pain is temporary, glory is forever. I don´t fuckin´ Tap..

2 Inlägg
3 maj 2008
#67
klonka banka rassla kan det låta...


2 Inlägg
3 maj 2008
#68
om inte annat låter det som att generatorn lagt av. batteriet tvärdött och insprutningseletkroniken slutar fungera.
ahr det problemet precis på min landrover td5


1 050 Inlägg
3 maj 2008
#69
AstraClub skrev:
E-30 skrev:
Tycker att alla vilda spekulationer ang (privat) köpeavtal, konsumentverk,mm kan läggas ned.

Vad det handlar om är att konstatera felets art, samt vem som klantat sig. Förmodligen verkstaden.
Finns ej så mycket att välja på. Antingen så har remmen gått av eller så är det ett el-fel. För om motorn skurit så borde detta ha hörts mkt tydligt. big_smile

För det fanns väl olja i motorn?
Vad står det på kvittot från verkstaden? vad exakt har de utfört till summan 10.000:- (låter dyrt) big_smile

EDIT: När du slår på tändningen, lyser då samtliga lampor i instrumenteringen? eller bara batterilampan??

Jo, det fanns gott om olja i motorn, bilen var fullservad och allting..

När jag slår på tändningen så lyser alla lampor och sedan slocknar de flesta efter 2-3 sekunder eller så... batterilampan lyser fortfarande...

Om det är kamremen som pajjat, skulle det gå att putta igång bilen då?


Diggar detta forumet, massa hjälpsamt folk :-)

Om samtliga lampor i instrumenteringen slocknar med undantag för batterilampan, så låter detta som ett tydligt el-fel. Som någon nämner så kan det vara bristande jordkontakt, försök att sätta en (hjälpstartkabel) mellan motorns gods & ren metall på karossen (i motorrummet)

Om detta ej lyckas kan det vara GLAPP i tändningslåset, försök att vicka lite på startnyckeln i samband med startförsöket.

En fråga: Du har inte nyligen motortvättat? eller gjort några reparationer eller förändringar på bilen?
Finns det något ovanligt som kan sättas i samband med motorstoppet?

Vad det gäller att putta igång bilen, så tror jag du ska vänta med det. Om kamremmen gått av så förvärras skadorna om du skjuter runt bilen med växeln i. big_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

1 813 Inlägg
3 maj 2008
#70
min bil gjorde exakt så en gång fast det handlade om en Peugeot 405a men då var det jordningen på generatorn som hade oxiderat lite så det inte fick kontakt rengjorde detta sen dess rullade bilen på tongue

Åk före du så väntar jag på dig där..!

60 Inlägg
3 maj 2008
#71
Martin 9-3 skrev:
Rätta mig om jag har fel, men är det inte någon nyskriven lag ang privatköp.

Man ska skriva att man köper objektet "i befintligt skick" annars var det något om 14 dagar som gäller.

Mja... i befintligt skick gällde förut... nu mera läre du skriva "Säljes i uppvisat och av köparen godkänt skick"
Senast redigerat av thePettson (3 maj 2008)

304 Inlägg
3 maj 2008
#72
Okim skrev:
gamlingen skrev:
bandit666 skrev:
Kom igen!
Det är väl bara åka tillbaka med ett baseball trä och förklara snällt att det bästa för allas hälsa
är att han köper tillbaka bilen utan krångel.
Funkar alltid för mig!

Å då är man ju själv mycket bättre än säljaren ? som kanske inte ens visste om felet... tror knappast det knepet har funkat nångång,,

Skulle du komma till mig med ett trä så had eja tatt det ur näven på dig o slått  Dig med det

Så  det funkar inte alltid att spela stor o tuf fo hota folk till höger o vänster....

Folk måste lära sig att diskutera  i stället för att använda neandertalarstilen som vi lämna bakom oss för 2500 år sne snart

Fanns det neandertalare för 2500 år sen neutral

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
3 maj 2008
#73
beatone skrev:
bandit666 skrev:
Kom igen!
Det är väl bara åka tillbaka med ett baseball trä och förklara snällt att det bästa för allas hälsa
är att han köper tillbaka bilen utan krångel.
Funkar alltid för mig!

Risken finns att du någon gång står med basebollträ inför fel person..

Precis, det finns mycket folk som har vapen.
Då kan du ju komma med ditt bollträ din tuffing!

459 Inlägg
3 maj 2008
#74
Toffe10 skrev:
Om du köpte bilen av en privat person så är du ganska pissad i ögat så att säga, synd men sant....Om du har tur så är de verkstan som klantat sig så då kan du ju få på garantin men annars är går det nog inte att göra så mycket....

köpte min evo förra veckan, kom 7 mil sen skjöt ja topp packningen, ringde konsument lagen, och prata även med mitsubishi, dom sa, privatpersoner eller ej spelar längre ingen roll, bifintligt skick gäller inte heller längre, rasar motorn eller något sådant liknande inom dom 6 månaderna på en så dyr bil, så ska ägaren stå för minst hälften iallafall. dom sa att allt som säljs via blocket osv, har en typ av köpar försäkring. nu skriver jag bara vad dom sa, så säger inte alls att det är 100% sant. men du bör nog prata med förra ägaren och se hur ni ska lösa det på bästa sett. lycka till!!


N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
3 maj 2008
#75
För det första så lät det inte som ett haveri i den bemärkelsen att hon sköt ventiler eller skar ihop, vilket är possetivt smile

Om du köpt från privatperson (vilket du gjort) så får du helt enkelt ta det som en man... Finns ingenting att göra, jäkligt surt men så är det. Kanske man kunde göra någonting om säljaren visste om felet sen tidigare utan att upplysa dig om det, det är dock rena gissningar och svårt att få säljaren att erkänna något sådant i efterhand.

Fel uppstår alltid och det är inte omöjligt att felet uppstod först straxt innan motorn dog. Det är som en kompis till mig som sålde en epa med nydragen el. Någonstans blev det tydligen en kortslutning med efterföljande brand till den nya ägarens otur. Kompisen som drog elen var fullt medveten om vad han gjorde och är grymm på el så felet uppstod senare, t.ex. genom någon ny instalation den nya ägeren gjort. Killen som köpt den ringde och hotade med både det ena och det andra men då han köpt den i befintligt skick så gick det inte att göra så mycket från hans sida... Gör inte som jag läste innan, lösa det med våld eller hot för det slår bara tillbax på dig självt om du har otur.
(nej jag orkade inte lästa igenom allt hmm)
Får hoppas att det löser sig och önska dig lycka till!
//Johannes

Rock'n Roll

Weber frälst!
223 Inlägg
3 maj 2008
#76
AstraClub skrev:
Hej alla. Jag köpte en Bora TDI 110 hk -99 för cirka 10 dagar sedan.

Nu när jag var på motorväg och körde med den så dog den bara.. helt enkelt.
Batterilampan lyste efter att motorn dog. Men inte innan.

Det var inte heller slut på oljan och jag hade nästan full tank diesel.

Bilen startar inte med kablar eller med någon annan tänkbar metod.

Försöker starta den med nyckeln och det låter bara "klick"....

Kamremmen byttes förra månaden såsom vattenpumpen. Kan detta orsakat
problemet? För spänd? Har kvitto på ca ~ 10 000 kr på detta arbete. I sådana fall är det
firman som står för kostnaden vad jag har för mig?

Har lämnat in den på verkstad och får diagnosen imorgon hoppas jag. Många saker
tyder på att det är motorhaveri.

Om så är fallet. Vilka rättigheter/skyldigheter har jag som privatperson?

Väldigt Väldigt tacksam för svar!

MVH

tror d e startmotorn...

1 785 Inlägg
3 maj 2008
#77
E-30 skrev:
JonasHalt skrev:
engolf skrev:
Hmm, är inte det så att om batteriet på en diesel dör under körning, så kommer den ändå att gå?

På min diesel-golf kunde jag koppla bort batteriet med motorn igång, all elektronick slocknade, men motorn gick utan problem.

Mjo, behövs ju ingen el till tändningen iaf.. Å dieselpumpen går väl på motorn.. så är motorn igång borde den inte stanna.. Är ju iof mycket elektronik på nyare bilar..

Utan laddning från generatorn så försvinner GNISTAN efter ca 20 minuter. Då lär nog motorn stanna även om det är en diesel. big_smile Om nu inte diesel går utan gnista. big_smile

Hehe... Du borde nog läsa lite om hur en diselmotor fungerar...

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

1 785 Inlägg
3 maj 2008
#78
_Rydberg skrev:
AstraClub skrev:
Hej alla. Jag köpte en Bora TDI 110 hk -99 för cirka 10 dagar sedan.

Nu när jag var på motorväg och körde med den så dog den bara.. helt enkelt.
Batterilampan lyste efter att motorn dog. Men inte innan.

Det var inte heller slut på oljan och jag hade nästan full tank diesel.

Bilen startar inte med kablar eller med någon annan tänkbar metod.

Försöker starta den med nyckeln och det låter bara "klick"....

Kamremmen byttes förra månaden såsom vattenpumpen. Kan detta orsakat
problemet? För spänd? Har kvitto på ca ~ 10 000 kr på detta arbete. I sådana fall är det
firman som står för kostnaden vad jag har för mig?

Har lämnat in den på verkstad och får diagnosen imorgon hoppas jag. Många saker
tyder på att det är motorhaveri.

Om så är fallet. Vilka rättigheter/skyldigheter har jag som privatperson?

Väldigt Väldigt tacksam för svar!

MVH

tror d e startmotorn...

Ett motorhaveri på en disel hade du lagt märke till!!!

Däremot tror jag att du kan ha fått läckage på sugsidan av diselpumpen och ett eventuellt el fel i bilen.
Senast redigerat av dbjanoz (3 maj 2008)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
4 maj 2008
#79
dbjanoz skrev:
E-30 skrev:
JonasHalt skrev:

Mjo, behövs ju ingen el till tändningen iaf.. Å dieselpumpen går väl på motorn.. så är motorn igång borde den inte stanna.. Är ju iof mycket elektronik på nyare bilar..

Utan laddning från generatorn så försvinner GNISTAN efter ca 20 minuter. Då lär nog motorn stanna även om det är en diesel. big_smile Om nu inte diesel går utan gnista. big_smile

Hehe... Du borde nog läsa lite om hur en diselmotor fungerar...

en gammal diesel går men inte en modern utan ström så stendör den

tror knappast felet är så stort och det krävs endå att säljaren ska veta att problemet fanns där innan
och han ska låtit bli och berätta det

säkert något skitfel och lättaste är att lämna in den och kolla

om kamremmen går så borde det märkas rätt rejält oftast så dör dom och verkar istort sätt rulla väldigt lätt och när man går på med starten så går det lätt som fan

om nu inte en ventil lägger sig ivägen efter att ha gått av då hör man startmotorn segar men klickar bör den ej göra

Kör fort så hinner inget hända...

279 Inlägg
4 maj 2008
#80
har nå liknande fel på min d5a...verkar som när d blir dåligt me diesel i så varnar den en triangel sen lägger bilen av efter några sekunder o tappar all ork..sen orkar den inte starta förrens ja tankat ..anar att den suger luft eller ngt men ja förstår mej inte på hur detta går till på den här bilen..tycker den borde gå dåligt hela tiden ...

/ Hellre en hängmatta i parken, än hängpattar till marken


Sök