3686
Sök

850 t5 och E85.

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
2 maj 2008
Trådstartare
#1
hallåj, som rubriken lyder, vad krävs för att köra "säkert" på e85.
någon som konveterat, vad har ni bytt då isåfall?

för jag satt å räknade en sväng igår, om bilen skulle dra cirka 30% mer med etanol, så blir det cirka 2,70:- billigare per mil än med bensin, så känns osm det vore lämpligt att kunna köra på e85 smile.

tackar för svar smile

mvh daniel

429 Inlägg
2 maj 2008
#2
Större spridare och bränslepump. Sen behövs den mappas för att vara på den säkra sidan...
Sen räkna ut hur stor LMM ska vara mot de spridarna och bränslet du kör på.


2 911 Inlägg
2 maj 2008
#3
Räkna med 3-4000 mil innan du tjänat igen ombyggnaden.

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
2 maj 2008
Trådstartare
#4
fungerar inte med höjp soppatryck bara?

8 251 Inlägg
2 maj 2008
#5
tal0n skrev:
fungerar inte med höjp soppatryck bara?

Det kan man göra, men då lär du skruva upp trycket till 5,1 bar, vilket inte är helt lyckat, men det går. Men det bästa är att skaffa större spridare.


Norrlänning
1 453 Inlägg
2 maj 2008
#6
skaffa R spridare.. Eller röda saab spridare.. smile Annars så går de bra att köra på de utan att göra nått, ja körde min 850 turbo utan att göra nått på ren E85, de gick kalas big_smile

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
3 maj 2008
Trådstartare
#7
Marlboroman skrev:
tal0n skrev:
fungerar inte med höjp soppatryck bara?

Det kan man göra, men då lär du skruva upp trycket till 5,1 bar, vilket inte är helt lyckat, men det går. Men det bästa är att skaffa större spridare.

5,1 bar, orkar pumpen med det då? yikes

3 235 Inlägg
3 maj 2008
#8
5,1 bar?! Var fick du det ifrån?...

Trycket ligger väl på ca 2.3-2.5, och alla standardpumpar skall klara tryck på 3,0 bar.
Så med ett ställbart BTR kan man höja trycket upp till 3.0 bar, och i teorin bör det räcka.
Dock kan en gammal och sliten pump ge upp, så man får nästan räkna med en ny pump vid konvertering.
Senast redigerat av engolf (3 maj 2008)


34 Inlägg
3 maj 2008
#9
Har tittat på etanolkonverterning själv o tvcker att det här verkar bra? men vet ej
http://www.etanol-i-tanken.nu/shop.asp

8 251 Inlägg
3 maj 2008
#10
tal0n skrev:
Marlboroman skrev:
tal0n skrev:
fungerar inte med höjp soppatryck bara?

Det kan man göra, men då lär du skruva upp trycket till 5,1 bar, vilket inte är helt lyckat, men det går. Men det bästa är att skaffa större spridare.

5,1 bar, orkar pumpen med det då? yikes

Har du inte chipat så kan den eventuellt klarar det, men jag skulle inte försöka. Och är den chipad så skulle jag inte köra utan att ha bytt pump om jag skulle gå över till E85. Sen är det ju även som så att spridarna inte tycker om allt för höga tryck heller.


engolf skrev:
5,1 bar?! Var fick du det ifrån?...

Trycket ligger väl på ca 2.5, och alla standardpumpar skall klara tryck på 3,0 bar.

Orginalspridarna ger 310cc vid 3 bar (som även soppatrycket ligger på orginal) och ska man få ut 30% mer ur orginal spridare så lär man höja så mycket.


Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
4 maj 2008
Trådstartare
#11
jonthe142 skrev:
Har tittat på etanolkonverterning själv o tvcker att det här verkar bra? men vet ej
http://www.etanol-i-tanken.nu/shop.asp

inte någon som provat någon sådan?

34 Inlägg
18 maj 2008
#12
ingen alls?


Sök