Är du säker på att den verkligen är såpass varm? Kokar vattnet? Hade tidigare en Opel Omega som betedde sig på samma sätt, där jag kollade termostater, tempgivare, vattenpump, spolade kylsystem och krånglade men insåg till slut att det kanske skulle vara klokt att undersöka temperaturen i själva vattnet. Det visade sig ligga på 92 grader precis som den motorn skulle ha, även om motorn visade att den kokade.
Felet var oerhört simpelt och löste samtidigt mycket annat som ryckig gång osv, fel tomgång, hög bränsleförbrukning etc.
Det enda jag behövde var en meter 50 mm2 kabel, 2 kabelskor och att ansluta den mellan minus på batteriet och till motorblocket. det kostade knappt en hundring att åtgärda något jag bråkat med i flera veckor. Jag lärde en läxa efter detta och fick veta att många av de problem man har med bilarna helt enkelt kan bero på dåliga jordpunkter, då riktigt många av givarna på motorn mäter mot en jordpunkt.
Så, ett bra tips till er alla då ni troligtvis redan varit på Biltema och införskaffat ordentliga startkablar på 25 mm2, dessa kan vara oerhört bra verktyg vid felsökning...
Senast redigerat av Bjurran (8 juni 2008)