Igår var jag ute med 9 polare och körde gokart och vi hade jääävligt skojj. Mindre skojj hade jag själv när jag var påväg hem! Några hundra meter innan ett trafikljus råkade jag köra över ett hål och följden blev en totalt trasig 19 tums fälg !! Däcket klarade sig.
Vad gör man i sånna här situationer? Vem skall man skylla på och vem står för skadorna?
Igår var jag ute med 9 polare och körde gokart och vi hade jääävligt skojj. Mindre skojj hade jag själv när jag var påväg hem! Några hundra meter innan ett trafikljus råkade jag köra över ett hål och följden blev en totalt trasig 19 tums fälg !! Däcket klarade sig.
Vad gör man i sånna här situationer? Vem skall man skylla på och vem står för skadorna?
/En ledsen bilälskare
samma sak har hänt mig.
Jag kontaktade kommunen och tog kort på hålet (innan dem fixar det!) Mätte det med en tumstock och skickade till den ansvariga för vägarna i kommunen, dock körde jag sönder min fälg vid ett fjärrvärmsbygge utan skyltar så det var lite annan situtation. Dem sa nämligen att jag inte hade fått nån ersättning om det varit ett vanligt hål i vägen. Men du kan ju alltid prova, det tog dock 4 månader innan jag fick mitt svar.. Så det är ganska krångligt tyvärr..
Hmm..tycker ju iaf inte att du ska ta denna smällen bara för att dom itne klarar underhålla vägarna. Men jag vet hur det är, här där jag bor är vägarna rent bedrövliga o vi klagar o kalgar men inte fan blir de nån förbättring
Beer - Now cheaper than gas! - Drink, don't drive!
Finns formulär att fylla i på vägverkets hemsida.. Men när jag sprängde oljetråget i min gamle 240 för länge sen, fick jag bara till svar "Du får väl inte köra med så låg bil" Låg? vadå, vafan har det med deras puckelpistar till vägar att göra? Det var en sten som hade trängt upp asfalten 12 cm!! Höll nära på att böja framvagnsbalken också... fick en kompis till att åka ut med stortraktorn med schaktblad och riva upp vägen runt stenen på natten... Satte ut koner också VIPS en vecka senare var där ett stort igenfyllt hål där en sten på nästan 200 kilo hade legat..
"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart "Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Har anmält skadan till Vägverket via hemsidan då detta hände igår vid 1930-tiden och var försent för att ringa. Inväntar måndagsmorgonen så att jag kan ringa till VV och se vad jag skall göra.
Skall kräva att få fälgen reparerad, det borde de kunna pröjsa.
/En ledsen bilälskare
usch sånt suger! körde också ner i en jävla grop så fälgen gick sönder.. Men testa att rikta dig till vägvärket eller ditt försäkringsbolag.
som jag sa innan, ta kort på hålet med en tumstock i stickande så man ser hur djupt det är på kortet! Annars kommer dem laga det och säga att där inte varit nåt håll förut! Så ut och fota annars är det rätt kört kan jag lova..
Fan va träligt. Ännu träligar är att man betalar massor av jäkla bil skatt och så kan dom inteens laga par jävla hål i marken=/
nåja du har inte tänkt på hur många xxxxxxxx mil väg vi har och vilka som är mest trafikerade man kan inte inspektera alla vägar det är omöjligt därför är det viktigt att när en sån här sak händer blir anmäld till vv.... ser man ett hål i vägen = anmäl....men ersättning är knappast troligt, tyvärr man brukar få ta det på försäkringen
Fan va träligt. Ännu träligar är att man betalar massor av jäkla bil skatt och så kan dom inteens laga par jävla hål i marken=/
nåja du har inte tänkt på hur många xxxxxxxx mil väg vi har och vilka som är mest trafikerade man kan inte inspektera alla vägar det är omöjligt därför är det viktigt att när en sån här sak händer blir anmäld till vv.... ser man ett hål i vägen = anmäl....men ersättning är knappast troligt, tyvärr man brukar få ta det på försäkringen
Jo det stämmer ju. Och anmäler man inte hålet så är de ju itne säkert att vv får reda på det så dom kan reparera det heller. Bara hoppas om man råkar ut för något sånt att det går på försäkringen.
Några hundra meter innan ett trafikljus råkade jag köra över ett hål och följden blev en totalt trasig 19 tums fälg !! Däcket klarade sig.
Risken är stor att även däcket är paj fastän det såg ut att ha klarat sig. Jag hörde om en kille som köpte ett par begagnade nästan nya 18-tumsdäck där åtsmintone ett av dem visade sig vara kantstött så det vibrerade som f-n. Metall-korden kan ju böja sig vid hårda smällar.