2684
Sök

Höja markfrigången på volvo 745 glt 16v -90

236 Inlägg
3 maj 2008
Trådstartare
#1
Hej, jag är sugen på att höja markfrigången på min volvo 745. Finns det färdiga höjningssatser eller måste man göra höjningen själv?

Kom gärna med tips!

Volvo 745 Glt 16v
Husqvarna 250cc

159 Inlägg
3 maj 2008
#2
Tyvärr kan jag inte svara på din fråga, men måste endå fråga varför du vill höjja den ?

MVH

Hk is how hard you hit the wall, Nm is how far you take the wall whit you :)

236 Inlägg
3 maj 2008
Trådstartare
#3
För jag vill ha bättre framkomlighet i skogen

Volvo 745 Glt 16v
Husqvarna 250cc

Makaronborrare
993 Inlägg
3 maj 2008
#4
Köp en King Cab eller något i den stilen i stället tongue Fast är markfrigången i en 745 så tokig? Finns ju många som kör med Skoda eller Vw Caddy i skogen och deras markfrigång är väl inte så imponerande heller


135 Inlägg
4 maj 2008
#5
du bör kunna sätta på längre och hårdare fjädrar för bättre markfrigång.. eller byta dämpare helt mot nått beg som passar.. eller kosta på coilovers så du kan höja själv när du kör i skogen


159 Inlägg
4 maj 2008
#6
Nae då är det ju mycket bättre att du köper en 4x4 med en gång. Visst att man kallar 740 för traktor, men i skogen går dom inte att jämföra med en 4x4!

Hk is how hard you hit the wall, Nm is how far you take the wall whit you :)

906 Inlägg
4 maj 2008
#7
Biltemas "sänkningsklammor" går inte dem höja med också? har för mig detta, testa det;)

=)

Offroad Racing
3 122 Inlägg
4 maj 2008
#8
som andra har sagt, köp en 4x4 om du är ute för o köra i skogen. så får du ju dessutom driv på framhjulen oxå... Annars om du tvunget ska åka volvokombi så kan du ju köpa en gammal 4x4 med fräsh ram, slänga väck karossen på den, rensa volvon på allt oviktigt som motor o hjulupphängningar o sedan ställa den karossen på ist. Regga sedan detta som ombyggt fordon så har du en riktigt brutal skogsvolvo... tongue

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

288 Inlägg
4 maj 2008
#9
Lowbudget bygge= förläng dina fjädrar med likadana som du svetsar på, linda in de några varv i dom du har och flytta dämpasfästena eller fixa längre dämpare. Och DET HÅLLER OM MAN KAN SVETSA. Svetas sen bakaxeln och knö på större däck från nån jeep eller liknande, finns mycke till 15tums däck som passar, skär bort lite gummi på däcken så de blir aggresivare, eller lägg på skedjor på däcken.

Klart grabben ska köra 740 i skogen.

huh?
10 427 Inlägg
4 maj 2008
#10
bmw32 skrev:
Nae då är det ju mycket bättre att du köper en 4x4 med en gång. Visst att man kallar 740 för traktor, men i skogen går dom inte att jämföra med en 4x4!

Läste faktiskt ett test där nån tidning testade ett gäng nya SUVar ute i skogen.
Som sistabil körde dom en Volvo 940 kombi, tog sig fram lika lätt.
Sjukt tongue Tyvärr har jag inte kvar länken till testet eller vet vilken tidning det var.
Kul iaf.. lol

Martinu, Du får nog köpa nya förstärkta fjädrar till bakändan och nya stötdämpare.
Sen ska det väl ev finnas gummi-grejer som man kan stoppa in i fjädrarna osv.
Sen får du nog skaffa nån form av ballongprofil på däcken så rullomkretsen blir
alldeles förstor.. men kommer väl upp nån cm tongue
Volvo 240 kan man höja bak genom att stoppa i grejer i fjäderskålen, men
har för mig att det inte går på 740/940s.. eller en gammal granne beklagade
sig över det en gång i tiden.


10 287 Inlägg
4 maj 2008
#11
Däck med högre profil.
Man sabbar hastighetsmätaren, jag vet att den kommer att visa fel men det är bara att lära sig hur den visar. Med högre profil får du både upp markfrigången och bättre framkomlighet.
Jag vet en kille "hemma" i Jämtland som kör så här och det funkar bra.

/Göran

martinu skrev:
För jag vill ha bättre framkomlighet i skogen

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

236 Inlägg
4 maj 2008
Trådstartare
#12
okej tack för tipsen. Vad kan jag ha för profil på 16" hydra fälgar utan att det tar i. (ej höjd)

Volvo 745 Glt 16v
Husqvarna 250cc

saabtok
1 306 Inlägg
4 maj 2008
#13
behöver man höja frigången på en traktor? hehe

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar

erixon89
4 maj 2008
#14
det finns  så kallade last fjädrar som dom som kör mycket hästtransporter och sånt andvänder lite höger och hårdare finns på biltema

288 Inlägg
4 maj 2008
#15
martinu skrev:
okej tack för tipsen. Vad kan jag ha för profil på 16" hydra fälgar utan att det tar i. (ej höjd)

satsa på 15 i stället, för att när man kör i skogen vill man ha så mycke gummi som möjligt.

337 Inlägg
4 maj 2008
#16
BiggerDigger skrev:
Lowbudget bygge= förläng dina fjädrar med likadana som du svetsar på, linda in de några varv i dom du har och flytta dämpasfästena eller fixa längre dämpare. Och DET HÅLLER OM MAN KAN SVETSA. Svetas sen bakaxeln och knö på större däck från nån jeep eller liknande, finns mycke till 15tums däck som passar, skär bort lite gummi på däcken så de blir aggresivare, eller lägg på skedjor på däcken.

Klart grabben ska köra 740 i skogen.

svetsar man i fjäderstål så försvinner ju fjädringsegenskaperna :S skulle nog inte göra det om ja va du...

3 liters diesel, mumma!

288 Inlägg
4 maj 2008
#17
Rwd skrev:
BiggerDigger skrev:
Lowbudget bygge= förläng dina fjädrar med likadana som du svetsar på, linda in de några varv i dom du har och flytta dämpasfästena eller fixa längre dämpare. Och DET HÅLLER OM MAN KAN SVETSA. Svetas sen bakaxeln och knö på större däck från nån jeep eller liknande, finns mycke till 15tums däck som passar, skär bort lite gummi på däcken så de blir aggresivare, eller lägg på skedjor på däcken.

Klart grabben ska köra 740 i skogen.

svetsar man i fjäderstål så försvinner ju fjädringsegenskaperna :S skulle nog inte göra det om ja va du...

Har åkt en bil som en kompis gjorde det på och det funka kanon i skogen. Och man ska KUNNA SVETSA för att det ska bli perfekt, annars så skaffa längre fjädrar.

Vissa påstår att det inte går svetsa i fjäderstål, men jag har fått en fjäder lagad på min bil, där en bladfjäder gått av och den blev hårt tynad i skogen och inte gick den av efter det. Svetsades av en yrkessvetsare.

236 Inlägg
7 maj 2008
Trådstartare
#18
Tack för tipsen!

Volvo 745 Glt 16v
Husqvarna 250cc

2 Inlägg
2 februari 2009
#19
BiggerDigger skrev:
Rwd skrev:
BiggerDigger skrev:
Lowbudget bygge= förläng dina fjädrar med likadana som du svetsar på, linda in de några varv i dom du har och flytta dämpasfästena eller fixa längre dämpare. Och DET HÅLLER OM MAN KAN SVETSA. Svetas sen bakaxeln och knö på större däck från nån jeep eller liknande, finns mycke till 15tums däck som passar, skär bort lite gummi på däcken så de blir aggresivare, eller lägg på skedjor på däcken.

Klart grabben ska köra 740 i skogen.

svetsar man i fjäderstål så försvinner ju fjädringsegenskaperna :S skulle nog inte göra det om ja va du...

Har åkt en bil som en kompis gjorde det på och det funka kanon i skogen. Och man ska KUNNA SVETSA för att det ska bli perfekt, annars så skaffa längre fjädrar.

Vissa påstår att det inte går svetsa i fjäderstål, men jag har fått en fjäder lagad på min bil, där en bladfjäder gått av och den blev hårt tynad i skogen och inte gick den av efter det. Svetsades av en yrkessvetsare.

lite skillnad på en bladfjäder och en spiralfjäder kanske... en spiralfjäder går inte att "skarva"


687 Inlägg
3 februari 2009
#20
Sätt två Hockeypuckar mellan fjäder och bärarm bak sen skaffar du en längre bult med bricka o låser fjädern med. Så gjorde man på åttiotalet när man ville att bilarna skulle vara höga i baken och luta framåt.
Såg nu att det var en gammal tråd så han är nog ute o kör i skogen för länge sen.
Senast redigerat av volvo_Tobias (3 februari 2009)


Sök