Köp en King Cab eller något i den stilen i stället Fast är markfrigången i en 745 så tokig? Finns ju många som kör med Skoda eller Vw Caddy i skogen och deras markfrigång är väl inte så imponerande heller
du bör kunna sätta på längre och hårdare fjädrar för bättre markfrigång.. eller byta dämpare helt mot nått beg som passar.. eller kosta på coilovers så du kan höja själv när du kör i skogen
Nae då är det ju mycket bättre att du köper en 4x4 med en gång. Visst att man kallar 740 för traktor, men i skogen går dom inte att jämföra med en 4x4!
Hk is how hard you hit the wall, Nm is how far you take the wall whit you :)
som andra har sagt, köp en 4x4 om du är ute för o köra i skogen. så får du ju dessutom driv på framhjulen oxå... Annars om du tvunget ska åka volvokombi så kan du ju köpa en gammal 4x4 med fräsh ram, slänga väck karossen på den, rensa volvon på allt oviktigt som motor o hjulupphängningar o sedan ställa den karossen på ist. Regga sedan detta som ombyggt fordon så har du en riktigt brutal skogsvolvo...
Lowbudget bygge= förläng dina fjädrar med likadana som du svetsar på, linda in de några varv i dom du har och flytta dämpasfästena eller fixa längre dämpare. Och DET HÅLLER OM MAN KAN SVETSA. Svetas sen bakaxeln och knö på större däck från nån jeep eller liknande, finns mycke till 15tums däck som passar, skär bort lite gummi på däcken så de blir aggresivare, eller lägg på skedjor på däcken.
Nae då är det ju mycket bättre att du köper en 4x4 med en gång. Visst att man kallar 740 för traktor, men i skogen går dom inte att jämföra med en 4x4!
Läste faktiskt ett test där nån tidning testade ett gäng nya SUVar ute i skogen. Som sistabil körde dom en Volvo 940 kombi, tog sig fram lika lätt. Sjukt Tyvärr har jag inte kvar länken till testet eller vet vilken tidning det var. Kul iaf..
Martinu, Du får nog köpa nya förstärkta fjädrar till bakändan och nya stötdämpare. Sen ska det väl ev finnas gummi-grejer som man kan stoppa in i fjädrarna osv. Sen får du nog skaffa nån form av ballongprofil på däcken så rullomkretsen blir alldeles förstor.. men kommer väl upp nån cm Volvo 240 kan man höja bak genom att stoppa i grejer i fjäderskålen, men har för mig att det inte går på 740/940s.. eller en gammal granne beklagade sig över det en gång i tiden.
Däck med högre profil. Man sabbar hastighetsmätaren, jag vet att den kommer att visa fel men det är bara att lära sig hur den visar. Med högre profil får du både upp markfrigången och bättre framkomlighet. Jag vet en kille "hemma" i Jämtland som kör så här och det funkar bra.
/Göran
martinu skrev:
För jag vill ha bättre framkomlighet i skogen
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Lowbudget bygge= förläng dina fjädrar med likadana som du svetsar på, linda in de några varv i dom du har och flytta dämpasfästena eller fixa längre dämpare. Och DET HÅLLER OM MAN KAN SVETSA. Svetas sen bakaxeln och knö på större däck från nån jeep eller liknande, finns mycke till 15tums däck som passar, skär bort lite gummi på däcken så de blir aggresivare, eller lägg på skedjor på däcken.
Klart grabben ska köra 740 i skogen.
svetsar man i fjäderstål så försvinner ju fjädringsegenskaperna :S skulle nog inte göra det om ja va du...
Lowbudget bygge= förläng dina fjädrar med likadana som du svetsar på, linda in de några varv i dom du har och flytta dämpasfästena eller fixa längre dämpare. Och DET HÅLLER OM MAN KAN SVETSA. Svetas sen bakaxeln och knö på större däck från nån jeep eller liknande, finns mycke till 15tums däck som passar, skär bort lite gummi på däcken så de blir aggresivare, eller lägg på skedjor på däcken.
Klart grabben ska köra 740 i skogen.
svetsar man i fjäderstål så försvinner ju fjädringsegenskaperna :S skulle nog inte göra det om ja va du...
Har åkt en bil som en kompis gjorde det på och det funka kanon i skogen. Och man ska KUNNA SVETSA för att det ska bli perfekt, annars så skaffa längre fjädrar.
Vissa påstår att det inte går svetsa i fjäderstål, men jag har fått en fjäder lagad på min bil, där en bladfjäder gått av och den blev hårt tynad i skogen och inte gick den av efter det. Svetsades av en yrkessvetsare.
Lowbudget bygge= förläng dina fjädrar med likadana som du svetsar på, linda in de några varv i dom du har och flytta dämpasfästena eller fixa längre dämpare. Och DET HÅLLER OM MAN KAN SVETSA. Svetas sen bakaxeln och knö på större däck från nån jeep eller liknande, finns mycke till 15tums däck som passar, skär bort lite gummi på däcken så de blir aggresivare, eller lägg på skedjor på däcken.
Klart grabben ska köra 740 i skogen.
svetsar man i fjäderstål så försvinner ju fjädringsegenskaperna :S skulle nog inte göra det om ja va du...
Har åkt en bil som en kompis gjorde det på och det funka kanon i skogen. Och man ska KUNNA SVETSA för att det ska bli perfekt, annars så skaffa längre fjädrar.
Vissa påstår att det inte går svetsa i fjäderstål, men jag har fått en fjäder lagad på min bil, där en bladfjäder gått av och den blev hårt tynad i skogen och inte gick den av efter det. Svetsades av en yrkessvetsare.
lite skillnad på en bladfjäder och en spiralfjäder kanske... en spiralfjäder går inte att "skarva"
Sätt två Hockeypuckar mellan fjäder och bärarm bak sen skaffar du en längre bult med bricka o låser fjädern med. Så gjorde man på åttiotalet när man ville att bilarna skulle vara höga i baken och luta framåt. Såg nu att det var en gammal tråd så han är nog ute o kör i skogen för länge sen.
Senast redigerat av volvo_Tobias (3 februari 2009)