3390
Sök

Trasigt slutsteg eller bas?

73 Inlägg
4 maj 2008
Trådstartare
Va ute och åkte och plötsligt smälde det till från basen, en ganska hög dunk. Efter det så funkar inte den, men om det är slutsteget eller basen som är trasig vet jag inte. Jag har kollat alla säkringar och kablarna. När jag ändrar på filtret på slutsteget mellan LP-Full och HP-Full så dunkar det till i lite basen och det dunkar även till när jag stänger av tändningen.

Bas: MDS FD10
Slutsteg: MDS GP3

Någon som kan veta vad det är för fel?

SQ
1 343 Inlägg
4 maj 2008
liknade har hänt mig, hur ser din jord ut? i mitt fall va de iaf för klen jord.. nu mera öevrdoserar ja alltid ström å jord.. överdriver lite väl mkt kanske...kan tillägga att de va mitt slutsteg som brann, lät som om man poppa poppcorn!
Senast redigerat av Lardi (4 maj 2008)

Ljudnörd!

1 050 Inlägg
4 maj 2008
Adde_turbo skrev:
Va ute och åkte och plötsligt smälde det till från basen, en ganska hög dunk. Efter det så funkar inte den, men om det är slutsteget eller basen som är trasig vet jag inte. Jag har kollat alla säkringar och kablarna. När jag ändrar på filtret på slutsteget mellan LP-Full och HP-Full så dunkar det till i lite basen och det dunkar även till när jag stänger av tändningen.

Tyvärr, så låter det onekligen som att någonting har gått sönder, antingen trissorna i slutsteget, eller dess signaljord. Tippar mest på 3-4 trissor som brunnit i steget. Du har säkert överhettat steget av en eller annan anledning? Var steget glödhett? big_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

1 785 Inlägg
5 maj 2008
Jag skulle absolut tippa att steget är defekt.

Basarna kan du lätt kolla! Rör konen förhand lite försiktigt, rör den sig utan skrap eller andra oljud så är det lugnt med dina basar.

En anledning kan vara otillräcklig kylning eller för låg matarspänning till steget ev för låg lastat steg. Vilket ohm har talspolarna i dina högtalare?

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

73 Inlägg
5 maj 2008
Trådstartare
Detta är specifikationerna på basen.
http://www.mds.se/?Link=http%3A//www.md … Id%3D23900
Jag testade att röra på konen men den normalt.
Jag vet inte om slutsteget var varmt för jag kollade det inte förän en stund efter.
Senast redigerat av Adde_turbo (5 maj 2008)

1 050 Inlägg
5 maj 2008
Adde_turbo skrev:
Detta är specifikationerna på basen.
http://www.mds.se/?Link=http%3A//www.md … Id%3D23900
Jag testade att röra på konen men den normalt.
Jag vet inte om slutsteget var varmt för jag kollade det inte förän en stund efter.

Det enda sättet att avgöra om basens talspole är hel, är att mäta den.
Tag en Mutimeter inställd på Ohm mätning, sätt testpinnarna på basens båda högtalarepoler. (Urkopplade från steget) Basen är enl spec på fyra Ohm. Då skall alltså Multmetern visa 4 Ohm? i så fall är basen hel.

Vad har slutsteget för specifikationer,mm?? big_smile
Senast redigerat av E-30 (5 maj 2008)

73 Inlägg
5 maj 2008
Trådstartare

1 050 Inlägg
5 maj 2008
Adde_turbo skrev:
Här är specen för steget
http://www.mds.se/?Link=http%3A//www.md … Id%3D28982

Inga problem med detta steget, det har en inbyggd säkring som löser ut så fort något är fel. Åk till närmsta MDS återförsäljare, så byter de säkringen åt dig. Om du inte vill göra det själv.
Tror även att steget är i minsta laget för aktuell bas, antingen får du spela/basa lite försiktigare eller byta upp dig till ett större steg. big_smile

73 Inlägg
5 maj 2008
Trådstartare
ok, har du något tips på lämpligt steg för rimlig peng.

1 050 Inlägg
5 maj 2008
Adde_turbo skrev:
ok, har du något tips på lämpligt steg för rimlig peng.

Kan rekommendera GENESIS DUAL MONO ett mkt kraftfullt steg, går att lasta ned till 1 Ohm (på egen risk) har kört mitt på 1 Ohm i över ett år nu, inga problem. (har dock monterat värmestyrda kylfläktar)
Har för mig att det ger ca 700W vid 1 Ohm. (inga Kalle-Anka watt) big_smile

EDIT: Det finns även ett riktigt bra lågprisalternativ, också ett DLS steg (två kanaligt) går att brygga till 400watt, kommer dessvärre ej ihåg vad steget heter mera än DLS (Ca25??) Finns bl,a hos www.nardik.se

Har tydligen kommit en senare version: Detta steg klarar också 1x400w vid 4 ohm. Perfekt för din bas.

CA23 Performance
REA Pris 1995:- (ord pris 2295:-)
2 kanaler
2x135 Watt RMS 4Ω
2x200 Watt RMS 2Ω
1x400 Watt RMS 4Ω

73 Inlägg
5 maj 2008
Trådstartare
ok såg ju lockande ut, men vad är det man ska kolla på när man väljer slutsteg?
Går det bra att köra med det där Ca23 utan kondensator.
Senast redigerat av Adde_turbo (5 maj 2008)

1 050 Inlägg
5 maj 2008
Adde_turbo skrev:
ok såg ju lockande ut, men vad är det man ska kolla på när man väljer slutsteg?

Tillverkare samt specifikation och kanske priset med.(om man nu bryr sig) big_smile

73 Inlägg
5 maj 2008
Trådstartare
Jo priset bryr man ju sig om, går fortfarande på gymnasiet.

1 050 Inlägg
5 maj 2008
Adde_turbo skrev:
Jo priset bryr man ju sig om, går fortfarande på gymnasiet.

Jo men visst, och då är ju DLS steget från: www.nårdik.se ett riktigt KLIPP!! Vart kan du hitta 1x400 RMS/W för otroligt billiga 1,995:- Om du beställer steget från Nårdik, så snacka då med Tomas så får du det skickat fraktfritt. big_smile

73 Inlägg
5 maj 2008
Trådstartare
Hur kan jag få det fraktfritt?
Tror du jag måste ha kondensator?

1 050 Inlägg
5 maj 2008
Adde_turbo skrev:
Hur kan jag få det fraktfritt?
Tror du jag måste ha kondensator?

Ingenting är omöjligt om du har talets gåva..big_smilelol snacka lite övertygande med Tomas om att du har ett helt LASS med kompisar som ska köpa samma sorts steg när de väl fått se ditt. big_smile Inga problem.

Vad det gäller kondingen så GLÖM den. bättre att lägga mera krut på kablaget samt laddningen från generatorn. big_smile

5 Inlägg
23 juni 2008
E-30 skrev:
Adde_turbo skrev:

Tyvärr, så låter det onekligen som att någonting har gått sönder, antingen trissorna i slutsteget, eller dess signaljord. Tippar mest på 3-4 trissor som brunnit i steget. Du har säkert överhettat steget av en eller annan anledning? Var steget glödhett? big_smile

Hej! En fråga...
Om man brännt trissor i steget osv, går det att laga lr är det dags att köpa nytt? Hur vet man att den har brunnit?

89 Inlägg
23 juni 2008
ja tror de e dags att köpa ett nytt då. de hade ja gjort:)

1 050 Inlägg
24 juni 2008
Hacke78 skrev:
E-30 skrev:
Adde_turbo skrev:

Hej! En fråga...
Om man brännt trissor i steget osv, går det att laga lr är det dags att köpa nytt? Hur vet man att den har brunnit?

Trissor = Transistorer. Dessa går naturligtvis att byta ut. Steget är ej skrot bara för att några trissor brunnit. Det kostar dock ca 400-1000:- att laga/byta trissorna (transistorerna) beror lite på hur många som brunnit. Har man då ett billigt slutsteg som behöver lagas, så är det kanske bättre att köpa ett helt nytt med tanke på reparationskostnaden, frakt,mm. big_smile

Edit: När trissorna har brunnit, så blir det TYST lol ofta så går även en eller två säkringar sönder på eller inuti slutsteget. Sätter man dit nya säkringar så går de också sönder. (inget kul alls) big_smile
Senast redigerat av E-30 (24 juni 2008)

Sök