Hejsan! Har tänkt på ett litet motorbyte i golfen ^^ och även komvertera till bakhjulsdrift
Kom fram till att det hade varit väldigt outstanding med en turbomatad V8 motor.
Därför söker ja efter folk som har lite tips och erfarenhet efter just det här.
Har tittat lite på en Audi V8 4.2 liter och tycker det kan vara kul då den är modern och man kan klämma ur en del kraft ur den (A) men är det någon som vet hur det är att få plats med den och så? Är ju kunnig i ämnet och så men det är ju alltid bra att göra lite research
Är ju medveten om att det kommer bli en hel del ombyggnation men det e ju det som är själv grejen
Låter som om att det kan bli trång med en v8 i en golf, men å andra sidan så är jag ingen expert. En v6 dubbelturbo från en rs4 kanske är lite mindre men samtidigt så har du ju rejält med hk i den med.
Ett stort lycka till iallafall, hoppas du löser det här fint å att det blir bra
Helt klart fränt projekt, men som tidigare nämnts så skulle nog en 2,7 biturbo vara lite enklare... En 4,2a fyller ut motorrummet ganska väl även på en A6... Vet inte hur det ser under under huven på din golf, men skulle tro att de är betydligt mindre plats där... Men slut på spekulationer, lycka till istället, den här tråden med blivande projekt ska följas!
Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
jo det kanske blir enklare med en mindre motor men det ska ju vara lite utanmaning i det hela oxå haha ^^ men ja vet inte.. lite därför ja starta tråden, få andra syner på projektet
Ja den ska reggas, hela ramen ska förstärkas, nya bromsar osv, ombyggt fordon blir det
Det "svåra" om nu något av detta är speciellt lätt är ju att bygga om bakvagnen till bakhjulsdrift. Sen att knöka in motorn är ju mindre krångligt om man flyttar torpedväggen och bygger en egen kardantunnel.
jisses, det blir inte mycket golf kvar efter allt detaa...
Chevrolet Tahoe -99 4x4 på M/T 33x13,5X20 däck
Dodge M880 -77 Blivande skogskung!
de hade nog vatt lättare att montera motorn bak om du endå ska bakhjulskonventera , ta ut baksätena o släng i motorn, då vet du att den kommer passa iaf..
Det "svåra" om nu något av detta är speciellt lätt är ju att bygga om bakvagnen till bakhjulsdrift. Sen att knöka in motorn är ju mindre krångligt om man flyttar torpedväggen och bygger en egen kardantunnel.
jisses, det blir inte mycket golf kvar efter allt detaa...
Varför behöver det bli så krångligt då? Snor drivlina och bakvagn från en BMW så borde det inte bli överdrivet meckigt... Jag tycker att du kör på en v8, att trycka dit en v6 förlorar du ju 50% av utmaningen på Vet inte hur Audis 4,2 ser ut gällande mått så jag tar Chevy sb som referens och jag ser absolut ingenting omöjligt i det. VW själva tryckte ju ned en lambo 12a (eller var det v10an?) i en golf så varför inte? Lycka till och börja bygg snarast för jag är ivrig att se ressultatet!
Sätt V8'n mitt i bilen som n0b0dy säger. Sen tar du bakvagnen från en A4 quattro och svetsar i där bak. Borde väl hålla tycker jag. Vore ju totalballt och göra ett sånt bygge! Fränt med fyrhjulsdrift också kanske?
"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart "Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
VW själva tryckte ju ned en lambo 12a (eller var det v10an?) i en golf så varför inte?
näj näj näj inte ens i närheten av en lambo 12:a (till och med buggti veyron hade varit närmare gissning eftersom det är volkswagen som tillverkat deras W16/W18 motor(er)) volkswagens W12 är uppbyggd på 2st VR6 motorer och är mycket mer kompakt än en vanlig V12 därför går det inte ens jämföra...
i vilket fall tycker jag du ska köra på! och svar ja det får plats: northstar V8 @ golf II:
Jag har både en golf 3a och en Audi S6 med V8... Tror fan inte att du får in V8an i golfen
har redan visat ett inlägg som bevisar motsatsen men för att göra det klart en gång till: folk är väldigt känsliga när det gäller att få in stora motorer en V8 i en golf innebär jobb men det går till och med få det att se bra ut när man snackar om hur stor motor man får in i en bil ska du kolla på den här killen som har en RR 27 liters V12 motor i sin sd1...
Kan inte hjälpa dig ett dugg, dock kan jag önska dig lycka till och jag vore väldigt överraskad om du orkar fullborda det projektet Lär bli en heeeel del byggande. Men det vore ballt och udda! Lycka till!
Det "svåra" om nu något av detta är speciellt lätt är ju att bygga om bakvagnen till bakhjulsdrift. Sen att knöka in motorn är ju mindre krångligt om man flyttar torpedväggen och bygger en egen kardantunnel.
jisses, det blir inte mycket golf kvar efter allt detaa...
Faktiskt har jag räknat med bakhjuls biten som del "enkla" delan. mest jobb blir ju att förstärka ram och flytta torpedväggen och även bygga en egen kardantunnel