3776
Sök

Audi V8 4.2 liter i en golf 3 ?

26 Inlägg
5 maj 2008
Trådstartare
#21
n0b0dy_ skrev:
de hade nog vatt lättare att montera motorn bak om du endå ska bakhjulskonventera big_smile, ta ut baksätena o släng i motorn, då vet du att den kommer passa iaf..

Jo det e klart men det ska ända vara en bil man kan ta med ett par kompisar och glida en sväng på stan smile


26 Inlägg
5 maj 2008
Trådstartare
#22
TenZer skrev:
NxV skrev:
Det "svåra" om nu något av detta är speciellt lätt hmm är ju att bygga om bakvagnen till bakhjulsdrift. Sen att knöka in motorn är ju mindre krångligt om man flyttar torpedväggen och bygger en egen kardantunnel.


jisses, det blir inte mycket golf kvar efter allt detaa... big_smile

Varför behöver det bli så krångligt då? Snor drivlina och bakvagn från en BMW så borde det inte bli överdrivet meckigt... Jag tycker att du kör på en v8, att trycka dit en v6 förlorar du ju 50% av utmaningen på smile Vet inte hur Audis 4,2 ser ut gällande mått så jag tar Chevy sb som referens och jag ser absolut ingenting omöjligt i det. VW själva tryckte ju ned en lambo 12a (eller var det v10an?) i en golf så varför inte? Lycka till och börja bygg snarast för jag är ivrig att se ressultatet! big_smile

Ja, varför gå halva vägen med en v6 när man ändå måste göra i princip lika mkt jobb smile
Har funderat på en diseldrivlina från typ, BMW tongue
Den är väldigt stor smile men ja tycker det borde gå tongue
Ja, byggandet kommer igång så fort ja fått tag på det mesta i delar och skaffat en annan bruksbil så länge smile det mesta hänger på hur stor nästa lön blir (A)


26 Inlägg
5 maj 2008
Trådstartare
#23
Irmscher Vectra skrev:
Sätt V8'n mitt i bilen som n0b0dy säger. Sen tar du bakvagnen från en A4 quattro och svetsar i där bak. Borde väl hålla tycker jag. big_smile Vore ju totalballt och göra ett sånt bygge! tongue
Fränt med fyrhjulsdrift också kanske?

Jo men som sagt tongue lite "brukstbil" får det fortfarande vara tongue
Njaaa fård et bli på furhjulsbiten, vill få känslar av en "äkta" drift bil tongue om det nu går ur en golf smile


26 Inlägg
5 maj 2008
Trådstartare
#24
MeloveGolf skrev:
Fredde88 skrev:
Jag har både en golf 3a och en Audi S6 med V8... Tror fan inte att du får in V8an i golfen wink

har redan visat ett inlägg som bevisar motsatsen men för att göra det klart en gång till: folk är väldigt känsliga när det gäller att få in stora motorer en V8 i en golf innebär jobb men det går till och med få det att se bra ut när man snackar om hur stor motor man får in i en bil ska du kolla på den här killen som har en RR 27 liters V12 motor i sin sd1...

http://www.goodridge.co.uk/images/custo … over01.jpg

Så man kan väl sammanfatta så här långt;
*V8 rakställ, bakhjulsdrift smile och det får plats smile

Mer tips på vilken drivlina tillexempel? big_smile

Skriv!!! Alla får lägga sig i ^^ !


10 287 Inlägg
5 maj 2008
#25
Du vet att det är max 10kW/100kg fordonsvikt på ombyggt fordon. Med en 300Hkr 4.2 V8:a så måste du ha en bil på två ton för att få regga den som ombyggt fordon.

/Göran

landgren skrev:
Ja den ska reggas, hela ramen ska förstärkas, nya bromsar osv, ombyggt fordon blir det smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

26 Inlägg
5 maj 2008
Trådstartare
#26
Sharky skrev:
Du vet att det är max 10kW/100kg fordonsvikt på ombyggt fordon. Med en 300Hkr 4.2 V8:a så måste du ha en bil på två ton för att få regga den som ombyggt fordon.

/Göran

landgren skrev:
Ja den ska reggas, hela ramen ska förstärkas, nya bromsar osv, ombyggt fordon blir det smile


Ja hmm det finns problem med allt..
Men med en bänkning och lågt ladd skulle det kunna gå (?)


Vw trimmare
2 995 Inlägg
5 maj 2008
#27
landgren skrev:
MeloveGolf skrev:
Fredde88 skrev:
Jag har både en golf 3a och en Audi S6 med V8... Tror fan inte att du får in V8an i golfen wink

har redan visat ett inlägg som bevisar motsatsen men för att göra det klart en gång till: folk är väldigt känsliga när det gäller att få in stora motorer en V8 i en golf innebär jobb men det går till och med få det att se bra ut när man snackar om hur stor motor man får in i en bil ska du kolla på den här killen som har en RR 27 liters V12 motor i sin sd1...

http://www.goodridge.co.uk/images/custo … over01.jpg

Så man kan väl sammanfatta så här långt;
*V8 rakställ, bakhjulsdrift smile och det får plats smile

Mer tips på vilken drivlina tillexempel? big_smile

Skriv!!! Alla får lägga sig i ^^ !

Golf 2:an med northstar är tvärställd mest pga av att bilen ska se orginal ut förmodligen får du flytta bak torped väggen en bit om du vill ha rakställd hur mycket beror på om du ska ha kylare etc fram eller bak
men som sagt tvärställd får plats med kylare etc bak i bilen

här har du rakställd v8 i en golf 1:

http://static.pagenstecher.de/uploads/1/19/19a/19a8/normal/133047-1127.jpg

som du ser blir det en del modifieringar men det är 100% genomförbart utan att kapa hela bilen i bitar...


26 Inlägg
5 maj 2008
Trådstartare
#28
MeloveGolf skrev:
landgren skrev:
MeloveGolf skrev:

har redan visat ett inlägg som bevisar motsatsen men för att göra det klart en gång till: folk är väldigt känsliga när det gäller att få in stora motorer en V8 i en golf innebär jobb men det går till och med få det att se bra ut när man snackar om hur stor motor man får in i en bil ska du kolla på den här killen som har en RR 27 liters V12 motor i sin sd1...

http://www.goodridge.co.uk/images/custo … over01.jpg

Så man kan väl sammanfatta så här långt;
*V8 rakställ, bakhjulsdrift smile och det får plats smile

Mer tips på vilken drivlina tillexempel? big_smile

Skriv!!! Alla får lägga sig i ^^ !

Golf 2:an med northstar är tvärställd mest pga av att bilen ska se orginal ut förmodligen får du flytta bak torped väggen en bit om du vill ha rakställd hur mycket beror på om du ska ha kylare etc fram eller bak
men som sagt tvärställd får plats med kylare etc bak i bilen

här har du rakställd v8 i en golf 1:

http://static.pagenstecher.de/uploads/1 … 7-1127.jpg

som du ser blir det en del modifieringar men det är 100% genomförbart utan att kapa hela bilen i bitar...

Ja det får flyttas lite smile hehe... det blir ju lite lättare med rakställd eftersom det ska vara bakhjulsdrift..
Har inte funderat ut kylare osv än tongue så ge mig gärna tips, vill ju helst ha det fram eftersom bilen ska gå som både race och show... tongue
Och ha det i bagagen på en liten golf(?) tror inte ja gillar den idèen big_smile men man vet aldrig, baslådan får kanske bytas ut mot ett kyl smile


Vw trimmare
2 995 Inlägg
5 maj 2008
#29
landgren skrev:
Och ha det i bagagen på en liten golf(?) tror inte ja gillar den idèen big_smile men man vet aldrig, baslådan får kanske bytas ut mot ett kyl smile

du behöver inte nödvändigtvis ha nånting bak men ska du få plats med allt + turbosar(?) så får du npg bygga rör ram...en 4.2L kan gå i med lite custom byggnation med allt fram om du planerar ordentligt för alla dragningar av slangar/el etc...


26 Inlägg
5 maj 2008
Trådstartare
#30
MeloveGolf skrev:
landgren skrev:
Och ha det i bagagen på en liten golf(?) tror inte ja gillar den idèen big_smile men man vet aldrig, baslådan får kanske bytas ut mot ett kyl smile

du behöver inte nödvändigtvis ha nånting bak men ska du få plats med allt + turbosar(?) så får du npg bygga rör ram...en 4.2L kan gå i med lite custom byggnation med allt fram om du planerar ordentligt för alla dragningar av slangar/el etc...

Det kommer bli en hel del planering av sånt ja.. vet inte än hur det kommer bli med turbosar och det, är ju en dröm men plånboken kommer nog säga stopp..
Men om detta blir v kommer jag iallefall spara utrymme för dom till senare uppgradering.. Kanske får ta det lite pö om pö om du fattar wink smile
Rör ram kommer jag nog bli tvungen till för annars kommer den nog absolut inte kunna bli besiktigad, eller iaf någon uppgradering av chassi tongue
Någon idé på bakaxel?


10 287 Inlägg
5 maj 2008
#31
Lågt ladd??
Men du får ju inte modifiera motorn.
Har du verkligen läst igenom vilka regler som gäller?

Tips: www.sfro.com

/Göran

landgren skrev:
Men med en bänkning och lågt ladd skulle det kunna gå (?)

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

26 Inlägg
5 maj 2008
Trådstartare
#32
Sharky skrev:
Lågt ladd??
Men du får ju inte modifiera motorn.
Har du verkligen läst igenom vilka regler som gäller?

Tips: www.sfro.com

/Göran

landgren skrev:
Men med en bänkning och lågt ladd skulle det kunna gå (?)


Nej nej, har inte kollat upp alls mkt än.. Lite därför ja la upp tråden..

Tack! smile Ska gå in och plugga på lite wink


bilbyggare
116 Inlägg
5 maj 2008
#33
ja har allt sittande i en skrotad s6 4.2l v8-96..ska säljas..7000kr för motor o låda å kabelmatta..hör av dej om intresse finns..mvh magnus

Är fruktansvärt bilintresserad men det är väl alla här inne...

26 Inlägg
5 maj 2008
Trådstartare
#34
Sharky skrev:
Lågt ladd??
Men du får ju inte modifiera motorn.
Har du verkligen läst igenom vilka regler som gäller?

Tips: www.sfro.com

/Göran

landgren skrev:
Men med en bänkning och lågt ladd skulle det kunna gå (?)


Lästa på SFRO´s hemsida och det står så här:

Max effekt 15kW Din / 100kg tjänstevikt.

Det betyder att golfen som väger ca 1200 kg går att besiktia med en motor på ca 250 hk. En V8 väger ju betydligt mer än 1.8:an som sitter i idag, sen kommer det ju nya hjulupphängning fram och bak. detta borde ju göra att bilen kommer snudda inom gänserna (?) Eller tänker ja fel?
Senast redigerat av landgren (5 maj 2008)


10 287 Inlägg
5 maj 2008
#35
Så vitt jag vet så är Audi:s V8:or på 4.2L från tex A8 på 296, 300, 334, 340 eller 360Hkr.
/Göran


landgren skrev:
Max effekt 15kW Din / 100kg tjänstevikt.

Det betyder att golfen som väger ca 1200 kg går att besiktia med en motor på ca 250 hk. En V8 väger ju betydligt mer än 1.8:an som sitter i idag, sen kommer det ju nya hjulupphängning fram och bak. detta borde ju göra att bilen kommer snudda inom gänserna (?) Eller tänker ja fel?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Oekonomisk, ja visst
966 Inlägg
5 maj 2008
#36
Det lättaste för dig blir ju att regga den som amatörbyggt fordon, mycket mer frihet med reglerna då, reggar du den som ombyggt fordon så kan du bla inte turbokonvertera motor, mitt tips ring och prata med en besiktningsgubbe från sfro, dom brukar vara väldigt hjälpsamma med alla frågor

Lär dig flyga. 1. Hitta en plan mark 2. Kasta dig mot marken 3. Missa marken 4. Flyg
AMC Hornet projekt-tråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=47824

26 Inlägg
5 maj 2008
Trådstartare
#37
Trozzo skrev:
Det lättaste för dig blir ju att regga den som amatörbyggt fordon, mycket mer frihet med reglerna då, reggar du den som ombyggt fordon så kan du bla inte turbokonvertera motor, mitt tips ring och prata med en besiktningsgubbe från sfro, dom brukar vara väldigt hjälpsamma med alla frågor

Det låter som en riktigt bra idé wink big_smile
ska nog ta att göra det med en gång smile


26 Inlägg
5 maj 2008
Trådstartare
#39
Haha tongue jo men ja har redan konstaterat att den idéen inte är av intresse tongue

Snackade precis med en besiknings gubbe. Vid byte till Audis v6 på 2,7 liter med biturbo och bakhjulsdrift så blir det amatörmössigt fordon med en gång, Han rekomenderade att bygga ett helt nytt chassi efter alla konstens regler för att få det vridstark och så.
Med vad tycks nu då? en 2,7 liters v6 biturbo på 265 (?) hk eller V8 på 4,2 liter ?
Vill man ha biturbo på 4,2:an kommer det ju kosta en hel del och mkt byte av delar...... men det är ju oxå V8 (!) och mycket större smile
2,7:an är ett rätt bra utgångsobjekt för vidare trim (?)(?)(?) !!!
Senast redigerat av landgren (5 maj 2008)


10 287 Inlägg
5 maj 2008
#40
2.7:an. Då hamnar du bättre till i effekt för registreringen och det är lätt att trimma till skillnad mot för att turbokonvertera en V8.a.

/Göran

landgren skrev:
Med vad tycks nu då? en 2,7 liters v6 biturbo på 265 (?) hk eller V8 på 4,2 liter ?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök