3542
Sök

Nu får de fan vara nog.. bensinen över 13 kr/litern..

hmmmm
1 094 Inlägg
7 maj 2008
tobee skrev:
laika skrev:
Sen är det absolut största hindret i hela miljöarbetet den mänskliga faktorn. Ingen vill förändra sin livsstil och konsumtionsmönster. Det återspeglar sig i ditt inlägg för du utgår ifrån att folk måste pendla 5mil men det är inget som är gjutet i betong. Det hör ihopp med att landets infrastruktur är byggd för att passa ett samhälle som inte är hållbart. Men det går att strukturera om landet relativt snabbt för att bli hållbart men återigen är vi för konservativa och tröga för att vilja ändra oss.

Här slår du verkligen huvudet på spiken. Dom här raderna visar verkligen vilka två olika världar vi lever i. Tror du verkligen på fullaste allvar att man kan tvinga in folk i storstäderna? Hur tror du dessa människor kommer att känna sig? Det är ett skrämmande sätt att argumentera på och väldigt osolidariskt. Men det är precis vad som sker. Folk blir tvingade att bo någonstans där dom inte trivs. Alla kan inte trivas i storstan, själv får jag panik efter runt en vecka i stockholm och det är verkligen så att jag MÅSTE därifrån. Människor måste få vara olika...  Annars blir dom olyckliga å ja, då får samhället ett annat problem att ta tag i. Politikerna borde utgå från att dom "tröga" småortsfolket inte vill ändra sig, för så är det faktiskt...

Du verkar verkar vara blivande akademiker och ganska påläst. Men jag kan inte ta dig riktigt på allvar för som så många andra som läser mycket så faller dom eget grepp. Du ser helt enkelt inte verkligeheten som den är. För mycket fakta, för lite vett. Ut å träffa vanliga människor som berörs istället, så kanske du får en liten annan syn på det hela. Du argumenterar för saker som för mig är orealistiskt då jag försvarar lanedsbyggden. Då blir det hela ganska trångsynt och tråkigt. Är du lite miljöpartist kanske? wink Å nej, det var ingen komplimang...

håller faktiskt med där till 100% samt att laika säger att han/hon inte tankar på shell, inte köper från cocacola, undviker flyg med mera. detta måste vara för att spara på miljön. varför har du då köpt andra fälgar till bilen. neonljus i bilen med mera. det skadar miljön att tillverka dessa saker samt att när du kopplar in mer el saker i bilen så drar det mer bensin.

jag har absolut inget emot att byta grejer på bilen o så för att få den snyggare. men jag står heller inte för att man ska rädda miljön till 100%.. det går faktiskt inte i vårat sammhälle. ska det fungera får vi jämna allt med marken o starta om o aldrig börja med någonform av industri igen. ingen eldning. säger sig själv att det inte går.

enda jag tycker är fel är att sverige är för trångsynta med att alla ska bo i städer nära sina arbeten. och då kunna gå istället för att använda bilar. men vad ska vi då med bilar till. dagen då jag har råd att köpa mig ett hus kommer jag göra det utanför staden då jag trivs bättre där. dessutom så är det bättre för barn att inte växa upp i betong djungeln enligt mig.

sen att folk säger att staten ökar skatten på bensin för att dra in mer pengar så vi kan göra olika saker är BULLSHIT, varför hade moderaterna icke använt en JÄVLA massa pengar som drogs in på skatter under 2007?? det sa dom själva för ett tag sen i ett utalande i tv. men dom kunde ej svara på varför dom inte använt pengarna och vad pengarna ska gå till. pengarna kommer säkerligen förskingras och gå ner i deras egna fickor på ett eller annat sätt.

säger bara det sänk skatterna på iaf bensin och livsmedel. för det är inte nödvändigt att betala 13-15kr / liter bensin/diesel, om priset ökar hela tiden så mkt som det gör i sverige varför stiger det inte så mkt i övriga världen? jo för att sveriges regering är giriga. allt för mig just nu.

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
7 maj 2008
"Nu får de fan vara nog.. bensinen över 13 kr/litern"

det roliga är att när min farsa var ung för många många år sen sa han såhär:
Nu får de fan vara nog.. bensinen över 1 kr/litern..

snack leder ingenstans, rösta på SD så finns de en liten chans att bensinpriset sänks iallafall...

47 Inlägg
7 maj 2008
alla som inte köper när producerad mat, är ju miljö bovar, sen måste man som svenson köra en volvo med 200hk för att handla mat å köra barnen till dagis med?
en som bott hemma hos mej som utbytesstudent sa till mej att sverige ligger på 2plats i världen på hästkraft starkaste land per bil och person,
borde vi inte se till att saffa lite snålare bilar med mindra motorer vi får ju ändå bara åka 110 och lite högre på vissa håll.
vist det är ju inge kul att åka snålt men om vi ska kunna klaga ordentligt så måste man ju se till att ha sin egen rygg fri.  finns ett talesätt, håll ordning i din egen trägård om du ska klaga på grannen. och miljön är inte regeringens ansvar det är allas vårt ansvar alla som bor på denna planet. så sluta skyll på regeringen om miljön osv vi i sverige valde moderaterna även om enskilda personer itne röstade på dom så om du nu så gärna ville ha sossarna kvar så hade dom kunnat vara mer aktiva å hjälpt dom å värva röster.

haha nu kommer folk tro att jag är miljö partist vilket ag inte är jag tankar å tittar inte ens vad soppan kostar jag kör till det är tomt sen tankar jag igen, är ju bara att jobba lite mer övertid om det ska vara så.

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
7 maj 2008
Calle bromsskiva skrev:
alla som inte köper när producerad mat, är ju miljö bovar, sen måste man som svenson köra en volvo med 200hk för att handla mat å köra barnen till dagis med?
en som bott hemma hos mej som utbytesstudent sa till mej att sverige ligger på 2plats i världen på hästkraft starkaste land per bil och person,
borde vi inte se till att saffa lite snålare bilar med mindra motorer vi får ju ändå bara åka 110 och lite högre på vissa håll.
vist det är ju inge kul att åka snålt men om vi ska kunna klaga ordentligt så måste man ju se till att ha sin egen rygg fri.  finns ett talesätt, håll ordning i din egen trägård om du ska klaga på grannen. och miljön är inte regeringens ansvar det är allas vårt ansvar alla som bor på denna planet. så sluta skyll på regeringen om miljön osv vi i sverige valde moderaterna även om enskilda personer itne röstade på dom så om du nu så gärna ville ha sossarna kvar så hade dom kunnat vara mer aktiva å hjälpt dom å värva röster.

haha nu kommer folk tro att jag är miljö partist vilket ag inte är jag tankar å tittar inte ens vad soppan kostar jag kör till det är tomt sen tankar jag igen, är ju bara att jobba lite mer övertid om det ska vara så.

du växer nog också upp en dag och får fru o barn att ta hand om istället för o jobba jämt, + lån o räkningar som ska betalas..  jag gissar på att du är en ung arbetare? klart man har råd med soppa då!

men har man 3 barn att försörja ett lån på ett stort hus att betala av och 8 mil till jobbet varje dag så känns det lite när priset höjs. men de skiter väll du i? lol ... som sagt du växer också upp nån da..

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
7 maj 2008
Önskar min bil var en hybridkärra, att den stänger av 4 cylindrar av 8 hjälper inte jättemycket när det är så kukigt dyrt att tanka.
Elbilar är framtiden, desvärre låter dom inte ett skit vilket är jäävligt tråkigt.

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
7 maj 2008
FL3JM skrev:
Önskar min bil var en hybridkärra, att den stänger av 4 cylindrar av 8 hjälper inte jättemycket när det är så kukigt dyrt att tanka.
Elbilar är framtiden, desvärre låter dom inte ett skit vilket är jäävligt tråkigt.

så om alla kör elbilar tror du vi slipper skatt? lol
nä då ska de skattas på annat vis min vän. vi slipper inte undan!

47 Inlägg
7 maj 2008
richardoo290 skrev:
Calle bromsskiva skrev:

du växer nog också upp en dag och får fru o barn att ta hand om istället för o jobba jämt, + lån o räkningar som ska betalas..  jag gissar på att du är en ung arbetare? klart man har råd med soppa då!

men har man 3 barn att försörja ett lån på ett stort hus att betala av och 8 mil till jobbet varje dag så känns det lite när priset höjs. men de skiter väll du i? lol ... som sagt du växer också upp nån da..

om du läste lite vad jag skrev så skulle du se min fråga måste man som famlij ha en bil med 200hk? ja det är itne kul för en familj att betala soppan å allt körande framå tillbaka hit å dit det är fotboll det är dagis, jobb å alltannat har 3 systrar som har barn familj så jag vet vad det kostar tro mej å ung ja inte vet jag är ju bara 27år men jag har lån å massa annat som ska betalas så jag lever itne fett men om det ska klagas så köp en bränsle snål bil. finns stora bilar som dra lite oxå

hmmmm
1 094 Inlägg
7 maj 2008
richardoo290 skrev:
Calle bromsskiva skrev:

precis. jag bor dock i lägenhet. har 1 barn och fru. vi försöker spara undan så mkt pengar vi kan för att kunna skaffa ett hus utanför staden som vi bor i nu. kanske ca 1 mil utanför eller någe. dels för att vi trivs båda bättre utanför stan. sen att vi tycker det är bättre för barnet att växa upp där än inne bland betongen. och jag kan inte sitta o jobba över 2-3 timmar / dag då jag har en familj att spendera min tid med. man vill ju inte missa sitt barns uppväxt. och folk ska inte tro att man är nån som är 35 +. jag kan ärligt stå för att jag är 23 år. gift. har en son på 7 månader, och ändå har jag tänkt så här länge. inte fan har man råd att sitta o nöjesåka som en galning varje helg.

men kan också stå för att jag inte har den bil som är billigast i drift. men det är för att jag bytte bort min förra bil mot denna då jag var tvungen att ha en större kombi när grabben vart född. för inte är det kul att försöka trycka in barnvagnen o sen åka o handla när man har en liten bil tongue o för övrigt ska denna säljas för att köpa en annan kombi som ej är turbo och som dra mindre soppa. endast för att dra ner på pendlingskostnaden
Senast redigerat av Gloremir (7 maj 2008)

Byggd för metaldecibel o kärnkraftsmäll
661 Inlägg
7 maj 2008
Nejnejnej, jag själv ska snart köpa en jänk med stor v8 och vara årets värsta miljöbov

De rätta takterna.

Som jag brukar resonera Be brutal, be violent, always be the hardest...V8 thats the way smile

Consider the god we could be without the grace
Once and for all
Diminish the sub principle and leave it's toxic trace
Once and for all !

3 650 Inlägg
7 maj 2008
richardoo290 skrev:
Gloremir skrev:
jag tankade 98 idag för 12.36 på preem i katrineholm. men tycker ändå det är dyrt efter att jag såg ett inslag på tv. där tog dom upp bensin priserna i alla länder i europa. sverige är näst dyrast på bensin i hela europa om man räknar med skatterna som är på den. men om man tar bort den skatterna så är sverige billigast i hela europa. vi ligger ca 1-3öre billigare än resterande europa. så visst fan är det dyrt. och priset utan skatt för bensinen (enligt programmet" är 3.60kr så ca 10kr i skatt / liter. snart får fan regeringen ge sig. dom kan inte påstå att folk kommer köra mindre bil för att priserna stiger. vissa personer kan inte välja kolektiv trafiken. jag är 1 av dom. ska jag ta mig till arbetet som ligger 5 mil bort så tar jag bilen. skulle jag åka buss så får jag antingen ta natt bussen så jag är framme 3 timmar innan jag börjar. eller så får jag ta morgon bussen o vara där 1 timme och 30 min för sent till jobbet. det finns MÅNGA som sitter i samma situation som mig. men sen att det finns folk som bor i någon stad och jobbar i samma stad och tar bilen till jobbet kan jag inte förstå. ser folk dagligen som tar bilen hemifrån sig till sitt jobb när dom kunnat cyckla den biten på 10 min. sånna personer är dom som borde betala 20kr / liter bensin o vi som verkligen behöver använda bilen borde betala kanske 7-8kr detta är iaf vad jag tycker o det står jag för. vill folk klaga så får dom.

mvh

Björn

håller med, bor man på landet ska man få lite rabatt på bensinen..
dem som bor i stan kan gott pendla o åka spårvagn hmm

Fast vi i stan har ju biltullar också! De va lite av det dummaste jag hört att dom som bor på landet ska få billigare bensin yikes vad spelar det för roll? man kanske jobbar svart som flyttgubbe ^^ å då behöver man ju bilen oavsett hur långt det är att åka. å ni som bor på landet, ni behöver ju inte bo där wink
Senast redigerat av Kesler (7 maj 2008)

hmmmm
1 094 Inlägg
7 maj 2008
Kesler skrev:
richardoo290 skrev:
Gloremir skrev:
jag tankade 98 idag för 12.36 på preem i katrineholm. men tycker ändå det är dyrt efter att jag såg ett inslag på tv. där tog dom upp bensin priserna i alla länder i europa. sverige är näst dyrast på bensin i hela europa om man räknar med skatterna som är på den. men om man tar bort den skatterna så är sverige billigast i hela europa. vi ligger ca 1-3öre billigare än resterande europa. så visst fan är det dyrt. och priset utan skatt för bensinen (enligt programmet" är 3.60kr så ca 10kr i skatt / liter. snart får fan regeringen ge sig. dom kan inte påstå att folk kommer köra mindre bil för att priserna stiger. vissa personer kan inte välja kolektiv trafiken. jag är 1 av dom. ska jag ta mig till arbetet som ligger 5 mil bort så tar jag bilen. skulle jag åka buss så får jag antingen ta natt bussen så jag är framme 3 timmar innan jag börjar. eller så får jag ta morgon bussen o vara där 1 timme och 30 min för sent till jobbet. det finns MÅNGA som sitter i samma situation som mig. men sen att det finns folk som bor i någon stad och jobbar i samma stad och tar bilen till jobbet kan jag inte förstå. ser folk dagligen som tar bilen hemifrån sig till sitt jobb när dom kunnat cyckla den biten på 10 min. sånna personer är dom som borde betala 20kr / liter bensin o vi som verkligen behöver använda bilen borde betala kanske 7-8kr detta är iaf vad jag tycker o det står jag för. vill folk klaga så får dom.

mvh

Björn

Fast vi i stan har ju biltullar också! De va lite av det dummaste jag hört att dom som bor på landet ska få billigare bensin yikes vad spelar det för roll? man kanske jobbar svart som flyttgubbe ^^ å då behöver man ju bilen oavsett hur långt det är att åka. å ni som bor på landet, ni behöver ju inte bo där wink

ni i stan. du menar ni i sthlm. jag kan medela dig om att du läser mina inlägg så står det att jag bor i en stad. men jobbar i en annan. går ej att åka buss eller tåg då tiderna inte fungerar. jag menar inte att alla som bor på landet ska ha billigare bensin. jag menar dom personer som har en sådan situation att dom ej kan använda lokaltrafiken eller tåg för att ta sig till och från arbete bör ha rabatt. sen om du jobbar svart så får man ju skylla sig själv. samt att folk i sthlm kan använda buss, tåg, tunnelbana. det existerar inte där jag bor. eller jo buss och tåg. men hur mkt tåg går det här. hur mkt bussar finns det. mjo kanske 5% av vad som finns i sthlm. och då passar inte tiderna istället

sen folk som bor i sthlm och jobbar i sthlm kan fanemej ta bussen eller tunnelbanan istället för bilen. gäller alla städer där man bor i och jobbar i. finns cykel och fötter också. men folk som bor långt ifrån sitt arbete pga att man fått byta jobb av vissa skäl inte kan ha något annat alternativ än bilen finns det skäl för, sen folk som mig som har familj kan inte flytta på sig lika lätt. flyttar vi till staden jag jobbar i så får frugan pendla sen istället.

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
7 maj 2008
Kesler skrev:
richardoo290 skrev:
Gloremir skrev:

mvh

Björn

hur skulle de kännas om du blev "stadsbeskattad" eller nått så du inte har råd att bo nån annan stans än sj i skogen långt uppe i kiruna i nån jäkla håla?...  inte så kul va?

känns så för oss som gillar att bo på landet, vi vill inte till stan, så sänk bensinpriset för alla helst! men absolut för dem som bor på landet..
och om man kan gå till jobbet eller cykla tycker ja man kan göra de o tänka på miljön!

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
7 maj 2008
richardoo290 skrev:
räkna ut hur mkt skatt staten måste få in varje år.. hur mkt av det går egentligen till vettiga saker som tex: sjukvård, försvar, vägar och miljö? ........ spara in på all skit vår skatt går till så ska ni se att regeringen inte behöver höja bensinen ännu mer!

Ja, med tanke på hur mycket de ska spara in på allt du räknar upp så skulle fan bensinen vara skattebefriad i så fall... Men de blå smurfarna i regeringen vill ju bygga massa privatsjukhus, så där är ju ett problem löst. Har man bara tillräckligt mycket pengar så gör det inget om man blir sjuk, vi andra får typ 360kr/mån över i skattesänkning, man får vara glad för det lilla. roll

Försvaret, vad ska vi med det till? Vi får ju flera hundra kronor över varje månad, så vi kan ju själva köpa det försvarmateriel vi själva behöver.

Nej, alla orättvisa justeringar av skattesänkningar/höjningar Reinfeldt och hans polare har ådstakommit är åt h-e! Det är vi småfattiga som får betala för att de rika skall få det ännu bättre. Heja Reinfeldt, höj bensinskatten lite till vetja!

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

10 Inlägg
7 maj 2008
13:69kl/l för diseln på shell i gråbo:( eju sjukt,man borde ju bli belönad om man tänker miljömedvetet?eller? tanka å svälj eller skjut en rikstads älg smile

Live fast,die young!!!

VW-nörd?
4 332 Inlägg
7 maj 2008
Ska detta bli en tråd där det är synd om de på landet nu igen...
Ni betalar vadå, 2-500 000 för en villa...OJ VA DYRT!!! När riktpriset för en villa i GBG kommun ligger på runt 2.5-3 miljoner minst...ni kan köra bil för 2-3 miljoner innan ni e uppe i vad vi betalt för våra bostäder ens.

Sluta gnälla, ni har för helvete valt att bo där själva, ska ni ha alla lättnader och vi i stan ingenting?
I norrland har de till o med kall-tillägg, ett tillägg för att de har högre elkostnad. Samtidigt som husen då kostar nada...men lönerna är samma som i storstad.
Gnäll gnäll gnäll...ni har valt de själva.

PS. Man måste inte bo 5-50 mil från en storstad för att slippa betong...finns villaområden som e hur fina som helst som ligger några km från stan...
Senast redigerat av Mortalis (7 maj 2008)

4 001 Inlägg
7 maj 2008
Mortalis skrev:
Ska detta bli en tråd där det är synd om de på landet nu igen...
Ni betalar vadå, 2-500 000 för en villa...OJ VA DYRT!!! När riktpriset för en villa i GBG kommun ligger på runt 2.5-3 miljoner minst...ni kan köra bil för 2-3 miljoner innan ni e uppe i vad vi betalt för våra bostäder ens.

Sluta gnälla, ni har för helvete valt att bo där själva, ska ni ha alla lättnader och vi i stan ingenting?
I norrland har de till o med kall-tillägg, ett tillägg för att de har högre elkostnad. Samtidigt som husen då kostar nada...men lönerna är samma som i storstad.
Gnäll gnäll gnäll...ni har valt de själva.

PS. Man måste inte bo 5-50 mil från en storstad för att slippa betong...finns villaområden som e hur fina som helst som ligger några km från stan...

Det finns faktiskt annat än Norrland som har en bit att åka för att komma till jobbet m.m och där betalar man inga 2-500 000 för en villa utan snarare 1 - 3 miljoner.... vilka pengar ska dom köra för då?
och där finns inga kall-tillägg heller.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

3 650 Inlägg
7 maj 2008
Jag har åkt kommunalt nu i 19 år kan man säga. & de tänker jag fan inte forsätta med tongue

3 122 Inlägg
7 maj 2008

jag menar dom personer som har en sådan situation att dom ej kan använda lokaltrafiken eller tåg för att ta sig till och från arbete bör ha rabatt

Ja, alla har rabatt, om man inte kan åka kollektivt till jobbet

Om du har använt bil för resor till och från arbetet, arbetsresor, får du göra avdrag för utgifterna
om avståndet är minst fem kilometer
om du regelmässigt tjänar minst två timmar sammanlagt per dag för fram- och återresan, jämfört med att åka kollektivt.
Om du har använt bilen i tjänsten minst 60 dagar under året och kört minst 300 mil i tjänsten får du avdrag för arbetsresor för de dagar som du har använt bilen i tjänsten.

Om du har använt bilen i tjänsten minst 160 dagar under året och kört minst 300 mil i tjänsten får du göra avdrag för alla dagar du använt bilen för resor till och från arbetet.

Avdraget är 18 kronor per mil för inkomståret 2007 (18,50 kronor för inkomståret 2008).

4 001 Inlägg
7 maj 2008
viccoA skrev:

jag menar dom personer som har en sådan situation att dom ej kan använda lokaltrafiken eller tåg för att ta sig till och från arbete bör ha rabatt

Om du har använt bil för resor till och från arbetet, arbetsresor, får du göra avdrag för utgifterna
om du regelmässigt tjänar minst två timmar sammanlagt per dag för fram- och återresan, jämfört med att åka kollektivt.
Om du har använt bilen i tjänsten minst 60 dagar under året och kört minst 300 mil i tjänsten får du avdrag för arbetsresor för de dagar som du har använt bilen i tjänsten.

Om du har använt bilen i tjänsten minst 160 dagar under året och kört minst 300 mil i tjänsten får du göra avdrag för alla dagar du använt bilen för resor till och från arbetet.

Avdraget är 18 kronor per mil för inkomståret 2007 (18,50 kronor för inkomståret 2008).

du missade en liten grej bara, man kan bara göra avdrag för det över 8000 kr...

Kör du din bil för 18kr/mil?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

3 122 Inlägg
7 maj 2008
kolvas skrev:
viccoA skrev:

du missade en liten grej bara, man kan bara göra avdrag för det över 8000 kr...

Kör du din bil för 18kr/mil?

Jag kör lätt min S80 T6 för 18 kr / mil. Den drar 1L/10km, ingen större värdeminskning. Avdraget är ju beräknat för gemeneman och kör man supersportbil eller liknande ska det självklart inte täcka alla kostnaderna. Kör man en väldigt ny bil är ju bara värdeminskningen 50kr/mil eller mer. De andra bilarna jag har är leksaker och vad min hobby kostar är ju en annan femma hmm
Kommer ni inte ens upp i 8000kr/år är det ju inte arbetspendlingen någon större utgift... Det är ju mindre än vad busskortet kostar...Jag tycker det är rimligt att inte alla kronorna är avdragsgilla, annars skulle väl ingen välja kollektivtrafiken.
Senast redigerat av viccoA (7 maj 2008)

Sök