3791
Sök

Lustgas frågor

186 Inlägg
7 maj 2008
Trådstartare
Hur blire om man blir stoppad av polisen å man har en stor lustgasflaska i skuffen? Vissa säger att man får ha det installerat men att de inte får användas på gatan, andra säger att man inte får ha de alls på fordon i trafiken :S... Sen så undrar ja hur mycket stryk motorn får ta? den är ju på 1,6 l å har gått 25 000 mil, så de blir ju ett 50-75 hk system isåfall... men skulle motorn behöva renoveras lr? för den går som en klocka men man vet ju inte om den tål 50 extra hk helt plötsligt :S

1 311 Inlägg
8 maj 2008
Jag har inte hört att det är olagligt att ha monterat för show etc. men är ganska säker på att det är olagligt på gatan, du måste köpa ett vått system för att motorn inte ska spika isönder men eftersom din motor redan är så effektsvag skulle jag tippa på att den inte är dimensionerad för så pass mkt extra hk, absolut inte utan renovering av ringar, lager etc. men det är mina 50 cent!

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

486 Inlägg
8 maj 2008
Kan säga att det är olagligt att besiktiga med iallafall. Troligtvis så klarar du en flygande besiktning med eftersom polisen inte har rätt att titta i bagaget. Skulle varit om någon kunnig polis kollar noga under huven.

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

1 311 Inlägg
8 maj 2008
Tomas_H skrev:
Kan säga att det är olagligt att besiktiga med iallafall. Troligtvis så klarar du en flygande besiktning med eftersom polisen inte har rätt att titta i bagaget. Skulle varit om någon kunnig polis kollar noga under huven.

om man skruvar ur nosseln ur insuget då? då är det ju inget fungerande lustgassystem? eller finns det nåt mot flaska? i och för sig kan man skruva ur den på mindre än 5 minuter så tongue

186 Inlägg
8 maj 2008
Trådstartare
mm... men de blir nog till att köpa en ny motor, har kollar upp lite å har kommit fram till att de är ungefär samma pengar så man spar bara en jäkla massa jobb genom att bara skaffa en ny från skroten..

Med lem
164 Inlägg
8 maj 2008
Det råder ju liite delade meningar om det där med lustgasens vara eller inte vara. Jag har torskat i kontroll med flaskan i skuffen.

Flaskan sitter i sin hållare så den är transportsäkrad, jag hade dekal på bilen dvs att jag transporterar en icke brandfarlig gasflaska . flaskan var avsängd så någon effekt kunde jag inte få ut och jaa allt gick bra.

som privatperson får man transpotera flaskor utan skylt och man får traspotra en acetylenflaska( det är en bomb om man jämför) som inte sitter i hållare.   men vad som inte gillades av haffa var den extra soppatank jag satt i nosen med extra högoktanig soppa .. 1gal  (ca 4L)  jag fick lova att jag skull plocka bort den ..

Besiktningen är av lite anorlunda uppfattning av någon konstig anledning ?

Edit: dom såg redan under huven att det skulle kunna sitta en flaska i skuffen , ett råd på vägen: spela inte tuff när du sitter med skägget i brevlådan..  jag öppnade villigt skuffen.. Det tar ca 5min för haffa att få ett tillstånd till husransakan och sen ligger man inte på + sidan
Senast redigerat av Instabil (8 maj 2008)

Assumtion is the mother of all fuckupps
Assume =ASS/U/ME = assume makes an ASS of U and ME.
Den enes Antagande blir lätt någon annans Sanning.

Avstängd
298 Inlägg
8 maj 2008
Ozzy: har du 113hp och vill ladda på med 50hp gas så kan du glömma att det håller
det är ju som att jag skulle ladda på med 150hp gas på M3an och få 450hp.
möjligt att det håller ett tag men inte i längden.

25hp kan du nog ladda men då är det ju bortkastat för 25hp känns knappt
jag körde först med 55hp på 325an men det kändes bara som en liten dutt i högre hastigheter
75hp däremot var som en kick down,då drog den jämt med M3or smile

skaffa en BMW 325a
då kan du ladda på med 75hp och det håller!
du har även en soppapump i 325orna som räcker för det ökade trycket vilket jag tvivlar på att du har nu.

486 Inlägg
8 maj 2008
Corpze skrev:
om man skruvar ur nosseln ur insuget då? då är det ju inget fungerande lustgassystem? eller finns det nåt mot flaska? i och för sig kan man skruva ur den på mindre än 5 minuter så tongue

Ja menar förstås med allt inkopplat wink. Brorsan hade gas i sin S40 för ett par år sedan. När han besiktigade så plockade han ur flaskan, skruvade ur nosseln, skruvade ner solenoiderna, lindade in dom i eltejp och gömde dom så gott han kunde någonstans i motorrummet. Anledningen var att hans kompis hade åkt in med sin bil(också S40 med gas) med allting i och fått regbes wink. Och han hade ingen lust att bygga om hela bilen till original och sen åka och visa den för Volvo som kompisen fick......

OT:
Instabil skrev:
Det tar ca 5min för haffa att få ett tillstånd till husransakan och sen ligger man inte på + sidan

Det måste föreligga misstanke om brott eller hur man nu säger. Om dom bara stoppar dig i en rutinkontroll och gör en flygande så får dom inte öppna skuffen mot din vilja. Men givetvis ska man inte krångla med dom i onödan smile

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

Med lem
164 Inlägg
9 maj 2008
Tomas_H skrev:
Corpze skrev:

Ja menar förstås med allt inkopplat wink. Brorsan hade gas i sin S40 för ett par år sedan. När han besiktigade så plockade han ur flaskan, skruvade ur nosseln, skruvade ner solenoiderna, lindade in dom i eltejp och gömde dom så gott han kunde någonstans i motorrummet. Anledningen var att hans kompis hade åkt in med sin bil(också S40 med gas) med allting i och fått regbes wink. Och han hade ingen lust att bygga om hela bilen till original och sen åka och visa den för Volvo som kompisen fick......

OT:
Instabil skrev:
Det tar ca 5min för haffa att få ett tillstånd till husransakan och sen ligger man inte på + sidan

Det måste föreligga misstanke om brott eller hur man nu säger. Om dom bara stoppar dig i en rutinkontroll och gör en flygande så får dom inte öppna skuffen mot din vilja. Men givetvis ska man inte krångla med dom i onödan smile

Genom åren har jag lärt mig att även Poliser är människor och bemöter man dem på ett vettigt/värdigt sätt och med fakta så vill dom heller inte krångla till saker.

Just husransakan i bil är lätt att få, men jag hade ingen anledning till att inte öppna då jag vet vilka regler som gäller ang transport av gas ..

Och det fanns andra saker som jag inte vill att de skulle lägga focus på om jag säger så ..

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
9 maj 2008
Installerat är ju en definitionsfråga...
Är det olagligt att ha en turbo i motorrummet som inte är inkopplad? Är den urkopplad om luften leds igenom men den saknar turbiner?
Jag rekommenderar iaf inte att plocka ihop och isär systemet mer än nödvändigt...

www.maniacracing.se
494 Inlägg
10 augusti 2008
Tomas_H skrev:

jag har ett 150hk kit i min bil och den är besiktigad med det i hade tuben i men inte inkopplad
Funkade Kalas bra.. Man får ha ett lustgas system MEN då ska tuben vara fylld med Smällt lim
Men det går ju ha Två flaskor en med smältlim och en med GAS

Garaget.org onTour 2008 [X]
lackerare
www.maniacracing.se

Med lem
164 Inlägg
12 augusti 2008
ToBe skrev:
Tomas_H skrev:

jag har ett 150hk kit i min bil och den är besiktigad med det i hade tuben i men inte inkopplad
Funkade Kalas bra.. Man får ha ett lustgas system MEN då ska tuben vara fylld med Smällt lim
Men det går ju ha Två flaskor en med smältlim och en med GAS

Varför i hela friden skall man ha smällt lim i sin flaska ????

1 892 Inlägg
12 augusti 2008
Tyckte också det lät knepigt med smält lim.. utveckla gärna..

2 126 Inlägg
12 augusti 2008
_Ozzy_ skrev:
mm... men de blir nog till att köpa en ny motor, har kollar upp lite å har kommit fram till att de är ungefär samma pengar så man spar bara en jäkla massa jobb genom att bara skaffa en ny från skroten..

Du kan ju leta upp en GTi motor istället så får du 140 hk eller varför inte importera en MIVEC motor så får du 174 hk på 1,6 liter big_smile

Avstängd
298 Inlägg
15 augusti 2008
Instabil skrev:
Varför i hela friden skall man ha smällt lim i sin flaska ????

han snackar bara dynga smile

man kan åka dit även fast man har tuben borttagen
så fort dom ser slangarna och Nozzlen i insuget så kan dom köra på "ändring av motor"
ny reggbesiktning.

har man däremot tur så kan dom bara fråga "hur mycket laddar du?"
då är det bara att se glad ut och svara.
oftast anser dom att 55hp gas är vad jänkarna kör med till startmotorn så dra till med minst 75hp isåfall wink
Senast redigerat av PG (15 augusti 2008)

1 867 Inlägg
15 augusti 2008
Det är väl nosseln som ska vara limfylld?

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

1 311 Inlägg
15 augusti 2008
varför ska något vara limfyllt, om du vill ha lustgas får du väl vara beredd på att ta en bot då och då wink om du itne lämnar tuben ehmma för då är ju inte systemet komplett.... mina 50 c

Sök