3095
Sök

ägaren till bilen tog tjuven och lämna honom till polisen blev själv anhållen

543 Inlägg
8 maj 2008
supermikaela skrev:
HadesInFlames skrev:
Han blev inte dömd, men åklagaren ville att han skulle det.

Rätt vanligt att åklagare vill just det...

HAHAHAHA, jag skrattar mig harmynt! lol

Jag har haft fel en gång, det var den gången jag trodde att jag hade fel men det visade sig att jag hade rätt.

452 Inlägg
8 maj 2008
En gubbe ringde in till "Vaken i P3/P4" under natten och berättade om en incident som han råkade ut för.

En man hade brutit sig in i hans lägenhet med en vedyxa i högsta hugg.
Gubben som bodde i lägenheten fick panik och skulle försvara sig och fick tag i ett järnrör.
Han slog honom i huvudet en gång och han typ tuppade av. Han sa att det handlade mellan honom
eller mig och jag tänkte inte att jag höll i ett järnrör bara.

Iaf så blev mannen som bodde i lägenheten anhållen och dömd för mord, fängelse i 5 år.
Han hade överklagat sin dom i dagsläget och skulle ta det till högsta instans. Detta hade förstört
hela hans liv och jag förstår honom fullt ut.

864 Inlägg
8 maj 2008
Tzatziki skrev:
En gubbe ringde in till "Vaken i P3/P4" under natten och berättade om en incident som han råkade ut för.

Gubben som bodde i lägenheten fick panik och skulle försvara sig och fick tag i ett järnrör.
Han slog honom i huvudet en gång och han typ tuppade av. Han sa att det handlade mellan honom

Iaf så blev mannen som bodde i lägenheten anhållen och dömd för mord, fängelse i 5 år.
Han hade överklagat sin dom i dagsläget och skulle ta det till högsta instans. Detta hade förstört

hmm...

DFFL
9 020 Inlägg
8 maj 2008
supermikaela skrev:
FireTraXX skrev:
Han blev inte dömd, men åklagaren ville att han skulle det.

Rätt vanligt att åklagare vill just det...

Det jag menade var att han inte blev dömd trots att åklagaren försökte få honom dömd p.g.a. vad inbrottstjuven hade sagt i förhör.
Trots att han inte hade skador någonstans på kroppen, inte ens ett blåmärke.

Inbrottstjuven blev inte ens dömd för sitt brott trots att pappa tog honom när han kom ut ur huset.
Senast redigerat av FireTraXX (8 maj 2008)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Diktator
968 Inlägg
8 maj 2008
Tuffhaggman skrev:
Tzatziki skrev:

hmm...

är det svårt? kan du inte dra egna slutsatser om att ordvalet "tuppa av" i detta fall betyder att han dog? orka märka ord, sånt som får forum att dö av tråkighets stämning

Wankel
1 080 Inlägg
8 maj 2008
richardoo290 skrev:
Bilist skrev:
Thorssa skrev:

Man får hålla kvar dem men man får inte misshandla dem.

Heja sverige! så om jag vaknar upp en natt av att nån ligist brytit sig in i min lägenhet måste jag göra en kalkylberäkning på hur länge han får sitta i fängelse, innan jag bryter ner honom i backen och ringer polisen? Ja just ja, stackars tjuven kan ju skada sig... roll

nä, du får inte röra han..
om en inbrottstjuv är i ditt hem och råkar halka i din trappa så kan du få skit för de.. han kommer däremot undan!

det här är inte usa hmm

MDS Västerås

Thorssa
8 maj 2008
Noiseprojekt skrev:
Thorssa skrev:
HadesInFlames skrev:
man får väl lov att hålla kvar en person mot dennes vilja om brottet är så allvarligt att det kan ge fängelse i 2 år eller nåt liknande har jag för mig. vid mindre brott tror jag nog fan det kan räknas som olaga frihetsberövande om man håller kvar nån som inte vill vara kvar. e dock osäker på detta

Man får hålla kvar dem men man får inte misshandla dem.

Du får använda så mycket våld nöden kräver för att hålla fast honom!

Eftersom han i det här fallet fick dagsböter tyder ju det på att han använde lite mer våld än vad som behövdes. Men vad vet jag.

MissMarilyn
8 maj 2008
Tzatziki skrev:

Låter ruskigt märkligt det där....

Så vitt jag vet krävs det mycket för att bli dömd för mord i sverige...det krävs otroligt stark bevisning för att bli dömd för mord (dvs att det är planerat).

Har svårt att tro att rätten lyckades bevisa att han visste i förväg att det skulle bli inbrott, skaffade sig ett järnrör med baktanken att han skulle slå ihjäl inbrottstjuven..

Dråp eller vållande till annans död kan jag köpa...men inte att han blev dömd för mord.
Dvs en lögn i historien avslöjad och väljer därmed att inte tro på resten heller!

blacken
8 maj 2008
StiFf skrev:
richardoo290 skrev:
Bilist skrev:

Heja sverige! så om jag vaknar upp en natt av att nån ligist brytit sig in i min lägenhet måste jag göra en kalkylberäkning på hur länge han får sitta i fängelse, innan jag bryter ner honom i backen och ringer polisen? Ja just ja, stackars tjuven kan ju skada sig... roll

om en inbrottstjuv är i ditt hem och råkar halka i din trappa så kan du få skit för de.. han kommer däremot undan!

det här är inte usa hmm

Och det är synd att det inte är det. I det landet så FÅR man skydda sig själv, hem, nära och kära, sina husdjur och övrig egendom  UTAN att torska dit för det..

supermikaela
8 maj 2008
Måste hålla med CossieMysen där.

Allt som är hittills sagt i den här tråden går att vifta bort som vandringssägner och myter. Ingen har lagt upp något som kan räknas som ett konkret bevis iallafall.

född blåvit
624 Inlägg
8 maj 2008
Lustigt vad mycket bullshit och rena gissningslekar det dyker upp i såna här trådar.

Har man bara hört en halv historia och kommer ihåg hälften av det, så är det inte nog med material för att använda som förklaring. Kolla källan innan ni hävdar si eller så för fasen.

å så heter det magiska ordet i svensk lagstiftning "nödvärn" inget annat smile

VW-nörd?
4 332 Inlägg
8 maj 2008
Fortfarande ingen källa från trådskaparen? Kan lika gärna va hittepå eller väldigt mkt "extramaterial" som man kan kalla de tongue

född blåvit
624 Inlägg
8 maj 2008
blacken skrev:
StiFf skrev:
richardoo290 skrev:

det här är inte usa hmm

Och det är synd att det inte är det. I det landet så FÅR man skydda sig själv, hem, nära och kära, sina husdjur och övrig egendom  UTAN att torska dit för det..

Det där är ju en HELT annan diskussion..
Det finns så fruktansvärt mycket som är fel i USA att hade du vetat om hälften så hade du inte velat leva där över huvud taget.

Teddan
2 495 Inlägg
8 maj 2008
ahlan skrev:
Tjuvarna slår till varenda jävla natt på hans bil så han bestämmde sig för att gömma sig i bilen.
När de kom för att krossa fönstret hoppa han ut från bilen och fångade en av tjuvarna.
han boxade en av tjuvarna på näsan så att tjuven började blöda kl va 01:00 på en måndagskväll.
Ägaren till bilen tog med tjuven till polisstationen polismannen kommer ut.
-Vad har hänt frågar polismannen?
-ägaren till bilen jag har fångat en tjuv nu kan ni fängsla honom
-polismannen?! han behöver vård ring efter ambulans
Ägaren till bilen skulle in till polisstationen och tjuven till sjukhuset.
Efter allt snack får ägaren till bilen betala 50kr om dagen tills tjuven skulle ut ur fängelset.

varför  skulle han betala 50kr om dagen , känns som nått påhittat.

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

VW-nörd?
4 332 Inlägg
8 maj 2008
han ska väl betala fångvaktarens hyrfilm

Diktator
968 Inlägg
8 maj 2008
om man kollar i svensk rättshistoria så finns det märkligare fall än det där fallet, ta han killen som inte visste om att han hade smuggelgods från lidingö ligan, han vart ju dömd för att vara för "passiv" att han inte gick och tjallade när han va mordhotad och fått tips från en anonym polis att "dessa killar är inte att leka med"...

blacken
8 maj 2008
dabby skrev:
blacken skrev:
StiFf skrev:

det här är inte usa hmm

Det där är ju en HELT annan diskussion..
Det finns så fruktansvärt mycket som är fel i USA att hade du vetat om hälften så hade du inte velat leva där över huvud taget.

Det kan inte vara värre att leva där som här. Där så är iallafall din integritet garanterad av Konstutionen.. vilket den inte är här..

Teddan
2 495 Inlägg
8 maj 2008
CossieMysen skrev:
Tzatziki skrev:

Låter ruskigt märkligt det där....

Så vitt jag vet krävs det mycket för att bli dömd för mord i sverige...det krävs otroligt stark bevisning för att bli dömd för mord (dvs att det är planerat).

Har svårt att tro att rätten lyckades bevisa att han visste i förväg att det skulle bli inbrott, skaffade sig ett järnrör med baktanken att han skulle slå ihjäl inbrottstjuven..

Dråp eller vållande till annans död kan jag köpa...men inte att han blev dömd för mord.
Dvs en lögn i historien avslöjad och väljer därmed att inte tro på resten heller!

vad jag vet så dömdes personen ifråga till misshandel med dödlig utgång alternativt vållande till annans död . kan även vara dråp.

men skit samma  jag vet med 100% säkerhet att det har varit ett sådant rättsfall i sverige.

men inte blev han dömd för mord

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

Avstängd
46 Inlägg
8 maj 2008
Trådstartare
gamlingen skrev:
hade tjuven krossat rutan ? eller skulle han göra det..

Tjuven skulle krossa rutan

Avstängd
46 Inlägg
8 maj 2008
Trådstartare
¨Det här hände för ungefär 7 år sen så jag har ingen källa men det har hänt på riktigt.

Sök